کد خبر : 1494
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 15:00

صعود کم جان بورس

پالایشی‌ها قربانی شپنا شدند

پالایشی‌ها قربانی شپنا شدند
در روزی که نماگر اصلی بورس با افزایش 0.17 درصدی مواجه شد، گروه‌های شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی معاملات متعادلی را شاهد بودند. با این حال بازگشایی شپنا با افت قیمت 6.5 درصدی، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی را کاهش داد.

انرژی پرس_بورس امروز در حالی آغاز به کار کرد که با توجه به معاملات روز گذشته، انتظار می‌رفت که بازار، کار خود را صعودی آغاز کند. اتفاقی که البته در نیمه اول بازار رخ داد اما به نظر می‌رسد که نوسان‌گیران اجازه رشد بیشتر به شاخص کل ندادند. چرا که شاخص در نیمه دوم بازار نزولی شد و چهارمین روز معاملاتی هفته را با رشد ۰.۱۷ درصدی نسبت به روز گذشته و در سطح دو میلیون واحدی به پایان رساند.

شاخص کل هم‌وزن نیز حرکت کم‌رمقی داشت و در پایان زمان معاملات، با رشد ۰.۱۸ درصدی در سطح ۷۱۰ هزار واحدی ایستاد.

امروز ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه شد و به چهار هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان رسید. با این حال خالص خروج پول حقیقی رقم ۲۳۲ میلیارد تومان را ثبت کرد.

 

 

بازگشایی شپنا، پالایشی‌ها را منفی کرد

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، در بازار امروز معاملاتی ۲۰۶ میلیارد تومانی را رقم زدند و شاهد ورود ۳۶ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بودند.

پالایشی‌ها امروز هم معاملات متعادلی داشتند؛ به طوری که در پایان معاملات، هفت نماد این صنعت با رشد قیمت همراه شدند و ۶ نماد افت قیمت را تجربه کردند. با این حال، بازگشایی نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دستور ناظر بازار و افت ۶.۵ درصدی قیمت پایانی این سهام، باعث شد که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش ۱.۶۶ درصدی مواجه شود. همچنین شپنا با تاثیر منفی دو هزار و ۷۵۵ واحدی، بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل به‌جا گذاشت.

از سویی دیگر اما نماد شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) نیز امروز به معاملات بازگشت و با اقبال سهامداران مواجه شد. گزارش عملکرد سه ماهه شپاس حاکی از آن است که سود خالص این نماد در بهار امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدودا ۱۳ برابر شده است. همین موضوع سبب شد که نماد این شرکت در معاملات امروز رشد پنج درصدی را تجربه کند و در پایان بازار شاهد صف خرید هفت میلیون برگه سهمی باشد.

معاملات ۴۸۰ میلیاردی در گروه شیمیایی

بررسی نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز از بازگشت تعادل به معاملات این گروه حکایت دارد. به نحوی که در بازار امروز، ۳۴ نماد این گروه کار خود را در قسمت مثبت بازار به پایان رساندند و ۲۶ نماد منفی خوردند.

بیشتر بخوانید:  سرخ‌پوشی نمادهای شیمیایی و پالایشی در بورس امروز/ سایه سنگین تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر بازار

در پایان، شاخص گروه محصولات شیمیایی توانست رشدی یک درصدی را تجربه کند و به ۱۵۵ هزار واحد برسند. همچنین با جابه‌جایی ۳۷۷ میلیون برگه سهم، ارزش معاملات این گروه به ۴۸۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از این صنعت خارج شد.

گفتنی است که نماد شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) نیز در بازار امروز بازگشایی شد و با توجه به کاهش ۶۷ درصدی سود خالص شرکت در ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ این نماد که در بازار زرد فرابورس معامله می‌شود با کاهش سه درصدی قیمت آخرین معامله مواجه شد و در کف قیمت مجاز روزانه خود قرار گرفت.

رشد گروه پتروشیمی 

در پایان معاملات گروه پتروشیمی، ۱۳ نماد با رشد قیمت همراه شدند و ۱۱ نماد کاهش قیمت را رقم زدند. در این میان نماد شرکت‌های پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۴.۸۹ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۴.۶۴ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (جم) با ۴.۴۱ درصد بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند. سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۴ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۵۱ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۸ درصد نیز بیشترین افت قیمت در بازار امروز را به ثبت رساندند.

نماد شفارا در حالی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد که امروز بازگشایی شد اما سهامداران با صف فروش به کار خود پایان داد.

پالایشی‌ها بالاخره مثبت می‌شوند؟

با توجه به افت نسبی بازار در نیمه دوم بازار امروز، پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام، آخرین روز معاملاتی هفته را با فشار فروش آغاز کند و رفته رفته از تب و تاب عرضه کاسته شود و بازار به روند صعودی خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد که نمادهای شیمیایی و پتروشیمی به پیروی از کلیت بازار همین روند را داشته باشند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود که رفته رفته اثر صورت‌های مالی ضعیف پالایشی‌ها بر معاملات این گروه تخلیه شده و این صنعت نیز به مدار مثبت معاملات بازگردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.