کد خبر : 1363
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 16:55

سرخ‌پوشی نمادهای شیمیایی و پالایشی در بورس امروز/ سایه سنگین تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر بازار

سرخ‌پوشی نمادهای شیمیایی و پالایشی در بورس امروز/ سایه سنگین تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر بازار
شاخص کل بورس هفته جدید را با افتی 33 هزار و 282 واحدی آغاز کرد و  اغلب نمادهای شیمیایی و پالایشی همسو با کلیت بازار، نزولی شدند. به نظر می‌رسد که اخبار پیرامون تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، همچنان ریسک اصلی این روزهای بازار به شمار می‌رود اما سهامداران امیدوارند که گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها، ورق را در بازار سهام برگرداند.

به گزارش انرژی پرس،بورس امروز معاملات خود را در حالی آغاز کرد که با رد پیشنهاد اصلاح مصوبه نرخ خوراک، پیش‌بینی می‌شد که بازار سهام هفته جدید را سرخ‌پوش آغاز کند. پیش‌بینی که محقق شد و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شاهد افتی ۳۳ هزار و ۲۸۲ واحدی معادل ۱.۶۵ درصد بود و رقم یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز پس از افت ۱.۷۷ درصدی در سطح ۶۹۹ هزار واحدی ایستاد.

به علاوه، در معاملات امروز بیش از هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم خرید و فروش شد و ارزش معاملات خرد بازار به سه هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان رسید. همچنین خالص خروج پول اشخاص حقیقی از بازار امروز، رقم ۷۷۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

شپدیس؛ سردمدار افت در گروه شیمیایی

با اخباری که پیرامون نرخ خوراک محصولات شیمیایی به گوش می‌رسد، گروه محصولات شیمیایی امروز هم متهم ردیف اول افت بازار بود. به طوری که از میان ۱۰ نمادی که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس امروز داشتند، ۶ نماد از این گروه حاضر بودند.

به این ترتیب شاخص گروه محصولات شیمیایی در پایان بازار با کاهش ۳.۰۸ درصدی به ۱۵۳ هزار واحد رسید. ارزش معاملات این گروه ۳۷۹ هزار میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی، به طور خالص ۸۹ میلیارد تومان پول از نمادهای این گروه خارج کردند.

امروز ۴۴ سهم از نمادهای گروه شیمیایی با افت قیمت پایانی مواجه شدند و ۹ سهم شاهد افزایش قیمت بودند. در این میان نمادهای شپدیس، شخارک و پترول بیشترین افت قیمت را تجربه کردند اما شلعاب، شگویا و شفارا بیشترین افزایش قیمت را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  درهای بسته صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه

وضعیت قرمز نمادهای پالایشی در بازار امروز

گروه فرآورده‌های نفتی نیز از قربانیان ریسک‌های بازار امروز بود و شاخص این گروه با کاهش ۱.۵۸ درصدی مواجه شد. پالایشی‌ها در بازار امروز، ارزش معاملاتی در حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان را رقم زدند و سهامداران حقیقی این صنعت، به طور خالص بیش از ۱۲ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

در پایان بازار امروز، هر هفت نماد معامله شده در گروه فرآورده‌های نفتی با افت قیمت مواجه شدند و شبریز با افت ۶.۱۹ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را متحمل شد.

گفتنی است که نماد ونفت در بازار امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و در همان ابتدا کاهش قیمت ۱۴.۲۲ درصدی را شاهد بود. با این وجود معاملات این نماد توسط ناظر بازار ابطال شد.

گزارش‌های فصلی بورس را نجات می‌دهند؟

با وجود اینکه تصمیمات ناگهانی دولت، همچنان ریسکی مهم در میان اهالی بازار سهام محسوب می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی که این روزها رفته رفته منتشر می‌شوند، می‌تواند ورق را برگرداند.

به زعم کارشناسان، احتمالا سوددهی شرکت‌ها در بهار امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده و همین عامل می‌تواند جرقه‌ای برای رشد بازار در روزهای آتی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.