کد خبر : 10021
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 13:14

درهای بسته صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه

درهای بسته صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه
یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان روز جمعه گفت: هیچ تاریخی برای از سرگیری صادرات نفت از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق به ترکیه وجود ندارد.
به گزارش انرژی پرس، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در روز جمعه، بافل طالبانی به آرگوس گفت که روابط بین بغداد و اربیل یک رابطه “بسیار حساس” است و یک اقدام اشتباه در مذاکره می تواند کل روند آغاز مجدد صادرات خط لوله به ترکیه را مختل کند.
پس از کشمکش بین دولت عراق، دولت اقلیم کردستان (KRG) و ترکیه بر سر نفت خام اقلیم کردستان که از طریق خط لوله به ترکیه راه یافته بود، از مارس ۲۰۲۳، خط لوله بین دو کشور از ماه مارس سال ۲۰۲۳ از کار افتاده است. اتاق بازرگانی بین‌المللی در ماه مارس تصمیم گرفت که ترکیه تنها از طریق سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق (SOMO) می‌تواند نفت از عراق خریداری کند و باید ۱.۴۷ میلیارد دلار غرامت برای صادرات نفت به عراق بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بپردازد، در حالی که این کار را نکرد.
ترکیه از این حکم خودداری کرد و شروط دیگری را به بغداد فرستاد که باید قبل از از سرگیری صادرات انجام شود، شرایطی که عراق علاقه ای به انجام آن نداشت. با توقف جریان نفت از طریق خط لوله بین اقلیم کردستان و ترکیه، یک بن بست ظاهری ایجاد شد و امروز نیز ادامه دارد.
این گروه ها هر از گاهی اشاره می کنند که یک معامله جدید برای ازسرگیری قریب الوقوع است، اما چند به روز رسانی اخیر در مورد این موضوع از طرف های درگیر حاکی از آن است که معامله هنوز نزدیک نیست.
بنابراین، در حالی که خط لوله از نظر فیزیکی آماده از سرگیری فعالیت است، طرفین تفرقه چیزی جز این هستند – و شرکت‌های نفتی بین‌المللی که در حال حاضر در اقلیم کردستان فعال هستند عصبانی شده‌اند و دولت ایالات متحده را تحت فشار قرار داده‌اند تا با عجله به توافق دست پیدا کند.
بیشتر بخوانید:  نوسانات جزئی قیمت نفت ادامه دارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.