کد خبر : 10530
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 - 13:15

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت‌وگو با «انرژی پرس» خبر داد:

قرارداد پتروشیمی ایلام با سازمان انرژی اتمی برای ساخت تجهیزات + فیلم

قرارداد پتروشیمی ایلام با سازمان انرژی اتمی برای ساخت تجهیزات + فیلم
غلامحسین گرشاسبی گفت: پتروشیمی ایلام قراردادی را با سازمان انرژی اتمی منعقد کرده که امیدواریم در این حوزه نتایج مثبتی به‌دست آوریم.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، تحریم صنعت نفت و پتروشیمی کشور را فلج کرده و خسارت‌های بسیاری به آن وارد کرده است. در چند سال اخیر دانش‌بنیان‌های ایرانی تلاش کرده‌اند که بخشی از این آسیب‌ها را جبران کنند. به‌گفته‌ی مدیران صنعت نفت دانش‌بنیان‌ها در ابتدای راه هستند و همچنان در مرحله آزمون و خطا قرار دارند اما چاره‌ای جز حمایت از آنها وجود ندارد.

غلامحسین گرشاسبی، مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت‌وگو با «انرژی پرس» درخصوص دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: نگاه صنعت ۱۰ سال پیش با امروز متفاوت بود؛ دانش‌بنیان‌ها ۱۰ سال گذشته بیشتر متمرکز بر دانش فنی فرآیندهای پتروشیمی، تولید مواد جدید، دستیابی به لایسنس‌ها و دانش فنی‌ که در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت و ساخت کاتالیست‌ها بودند و به سرعت هم موفق شدند.
او با اشاره به اینکه امروز نگاه دانش‌بنیان‌ها کاربردی است، ادامه داد: به دلیل گستردگی بسیار زیادی که به لحاظ تنوع تجهیزات و فرآیندها، نیاز است که به صورت کاربردی با سه رویکرد تأمین نیازهای سریع، ارزان و با کیفیتِ صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی که تنوع دانش آن نسبت به دو صنعت دیگر خیلی بیشتر است، توجه کرد. چراکه پتروشیمی نزدیکترین صنعت به مصرف عموم مردم است در حالی که نفت چنین وضعیتی ندارد.
گرشاسب با بیان اینکه وجود نمایشگاه‌هایی مانند پتروکم بسیار مفید خواهد بود، گفت: در حال حاضر بسیاری از صنایع به صورت مستقل عمل نمی‌کنند. کارخانه بنز هم که بهترین خودروهای جهان را تولید می‌کند، بخش‌های مختلف خودرو را برون سپاری می‌کنند؛ در چنین نمایشگاه‌هایی، به شرکت‌هایی دسترسی دارید که به صورت متمرکز و تجمیعی، یک محصولی را تولید می‌کنند.
وی افزود: در حوزه‌های تفاهم‌نامه‌ها، تبادل اطلاعات، توافقنامه‌ها و… می‌توان از نمایشگاه استفاده کرد. در بسیاری از نمایشگاه‌های دنیا، چنین رویکردی در حوزه تفاهم‌نامه‌ها و توافقنامه‌ها وجود ندارد. کاری به شرایط تحریم ندارم ولی یکی از خواص تحریم‌ها و فشارها، پیگیری درخواست‌ها و نزدیک شدن افکار سازنده‌ها و مصرف‌کننده‌هاست و بعضاً نتیجه کار محصولی است که در مقایسه با محصول خارجی، از ویژگی‌های مثبت خودش برخوردار است.
او با اشاره به اینکه در بخش بسته‌بندی واحد پلی اتیلن، قراردادی بالای یک میلیون دلار وجود دارد گفت: واحد بسته بندی مجموعه پتروشیمی‌ها به خصوص پلی اتیلن به دلیل سیال بودن و تلفیقی از بسیاری از صنایع کشور مثل برق و الکترونیک و تجهیزات دوار، هرچند وقت یکبار باید تجدید شوند و موارد خریداری شده از خارج کشور منسوخ می‌شوند به همین دلیل وجودش در داخل کشور بسیار ضروری است، باید تجهیزات موجود را حفظ کنیم و اگر قرار است ارتقا پیدا کنند به منسوخ شدن تجهیز منتهی نشود.
گرشاسب درخصوص تفاهم نامه‌ پتروشیمی ایلام با دانش‌بنیان‌ها بیان کرد: چندین قرارداد امضا شد که شاید بعضی از آنها، جدید و نوآورانه است. ما یک قراردادی را با سازمان انرژی اتمی منعقد کردیم که امیدواریم در این حوزه نتایج مثبتی بگیریم. در حوزه ساخت تجهیزات با آلیاژ خاص تجهیزات دوار، با یکی از شرکت های دانش بنیان تفاهم نامه امضا کردیم که متریال ویژه‌ای را استفاده می‌کنند که مناسب محیط‌های خورنده، در مجاورت کلر و ترکیبات گوگردی است.

بیشتر بخوانید:  رونمایی از لایسنس واحد متیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) پتروشیمی کارون
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.