کد خبر : 10457
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 14:00

سقوط سوت و کور بورس؛

یکه‌تازی نفت بهران در گروه پالایشی بورس/ پتروشیمی‌های گلستان، دهدشت و آبادان تنها صعودی‌های گروه خود بودند

یکه‌تازی نفت بهران در گروه پالایشی بورس/ پتروشیمی‌های گلستان، دهدشت و آبادان تنها صعودی‌های گروه خود بودند
در روزی که شاخص‌های بورسی به روند نزولی خود ادامه دادند، ارزش معاملات خرد نیز بار دیگر به کانال دو هزار میلیارد تومان سقوط کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام که روز شنبه به روند نزولی خود ادامه داده بود و با افت به تعطیلات رفته بود، در شروع دوباره معاملات این هفته بار دیگر سهامداران را ناکام گذاشت. طوری که نه تنها شاخص‌های اصلی بورس افت خود را از سر گرفتند، بلکه ۸۷ درصد از کل نمادهای بورسی با کاهش قیمت مواجه شدند. در این شرایط، وضعیت صنایع پتروپالایشی نیز همچون کلیت بازار بود و تعداد انگشت‌شماری از نمادهای این گروه‌ها شاهد بازدهی مثبت بودند.

شاخص کل بورس تهران، در معاملات امروز عقب‌گردی ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحدی معادل ۰.۸۱ درصدی داشت و در سطح دو میلیون و ۴۹ هزار واحدی به کار خود پایان داد. اوضاع در شاخص کل هم‌وزن از این هم وخیم‌تر بود و این شاخص افتی ۱.۴۸ درصدی را رقم زد.

با افزایش فشار فروش و بی‌میلی سهامداران به معامله، ارزش معاملات خرد بورس بار دیگر به کانال دو هزار میلیارد تومانی سقوط کرد. طوری که در بازار امروز ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان برسد.

کدام نمادهای پتروشیمی صعودی شدند؟

روند معاملات گروه پتروشیمی در روزهای اخیر در به نحوی بوده که بخش عمده نمادهای این گروه معاملات خود را با افت قیمت به پایان می‌برند. با ادامه این روند، در معاملات امروز نیز ۲۳ نماد پتروشیمی منفی خوردند و تنها سه نماد افزایش قیمت پایانی را تجربه کردند.

شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۹ درصد، پتروشمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۵۸ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۱۹ درصد افزایش قیمت پایانی، تنها نمادهای صعودی گروه پتروشیمی در بورس امروز بودند. از سوی دیگر، سهام شرکت‌های پتروشمی تخت جمشید (شجم) با ۴.۵۶ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۷۲ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۵۲ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که در بازار امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت صنایع پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد. چراکه سهامداران حقیقی نماد نوری حدود هفت هزار میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند.

یکه‌تازی نفت بهران در گروه پالایشی

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات روز جاری ادامه یافت و تشدید شد. طوری که شاخص صعنت فرآورده‌های نفتی، افتی ۰.۸۵ درصدی را در معاملات امروز ثبت کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری کمتر از ۵۴ میلیارد تومان سهام در این گروه مبادله شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  مجمع فوق العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس لغو شد

در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش بازدهی مثبت بود و ۱۱ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نفت بهران با رشد ناچیز ۰.۰۵ درصدی قیمت پایانی، تنها سبزپوش گروه خود بود و سهامداران شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۲۶ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۷۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت دارایی‌های خود را متحمل شدند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت بندرعباس بیش از سایر نمادهای این گروه بود و حقیقی‌ها حدود چهار میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر، در پایان معاملات امروز، نفت بهران علاوه بر اینکه تنها نماد با افزایش قیمت در گروه پالایشی بود، تنها نمادی نیز محسوب می‌شد که ورود پول حقیقی را تجربه کرده است.

شیمیایی‌ها در گرداب زیان

صنعت محصولات شیمیایی نیز در بورس امروز حال و روز خوشی نداشت و به جز نمادهای پتروشیمی، تنها سه نماد این گروه در طرف مثبت بازار قرار گرفتند. همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه معاملات امروز را با افت ۰.۶۴ درصدی همراه شود. افزون بر آن، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۲۱۵ میلیارد تومان کاهش یافت و سهامداران حقیقی بیش از ۵۸ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

تنها نمادهای شیمیایی با بازدهی مثبت در بازار امروز، شیمیایی رنگین (شرنگی)، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و پدیده شیمی قرن (قرن) بودند که به ترتیب، ۲.۹۱ درصد، ۲.۷۵ درصد و ۲.۳۷ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر بازار اما سه نماد گلتاش (شگل)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) قرار گرفتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۵.۹۱ درصد، ۵.۳۸ درصد و ۴.۶۶ درصدی، بیشترین عقب‌نشینی را داشتند.

همچنین تابلوی معاملات شیمیایی‌ها حاکی از آن است که سهامداران حقیقی گسترش سوخت سبز زاگرس با خروج پول خالص ۶.۵ میلیارد تومانی از نماد شگستر، بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی را رقم زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.