کد خبر : 6549
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 16:03

سبز کمرنگ در بورس؛

پیشتازی پتروشیمی ارومیه در گروه پتروشیمی‌های بورس/ سریال خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

پیشتازی پتروشیمی ارومیه در گروه پتروشیمی‌های بورس/ سریال خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد
با وجود بهبود نسبی معاملات بورس در کلیت بازار و گروه‌های شیمیایی و پتروشیمی، بخش عمده پالایشی‌ها همچنان وضعیت قابل قبولی ندارند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در ادامه رشد ناچیز خود در روز گذشته، امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد و بار دیگری افزایشی اندک را به ثبت رساند. با وجود اینکه بخش عمده نمادهای پتروشیمی و شیمیایی در بازار امروز توانستند به مدار صعودی بازگردند، نمادهای پالایشی همچنان وضعیت خوبی نداشته و به افت خود ادامه می‌دهند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، معاملات دومین سومین روز هفته را با رشدی هزار و ۴۸۶ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد سپری کرد و در انتهای زمان بازار، روی پله دو میلیون و ۱۶۲ هزار واحدی به معاملات امروز پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همانند روز گذشته با صعودی شدیدتر از شاخص کل مواجه شد و حدود ۰.۴۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با رد و بدل شدن ۸.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز، ارزش معاملات خرد رقم چهار هزار و ۸۶۱ واحدی را ثبت کرد که همچنان دلگرم‌کننده نیست. در این بین، سهامداران حقیقی بورس نیز حدود ۲۴۰ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

یکه‌تازی پتروشیمی ارومیه در بورس امروز

صنعت پتروشیمی همانند وضعیت کلی بورس امروز، بهبودی نسبی را تجربه کردند. طوری که امروز ۱۷ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و ۱۳ نماد نزولی بودند.

در این بین نمادهای صعودی، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۶.۵۲ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۱ درصد و صنایع پتروشیمی تحت جمشید (شجم) با ۲.۲۲ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در طرف دیگر بازار اما سهامداران سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۱.۱۳ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با یک درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۶۶ درصد افت، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری در روز جاری نیز به خروج پول خود نماد نوری ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات این نماد در بازار امروز به ۶ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما بیشترین ورود پول حقیقی با رقم ۸.۲ میلیارد تومانی به سهام شرکت پتروشیمی ارومیه اختصاص یافت.

افت پالایشی‌ها ادامه یافت

معاملات گروه فرآورده‌های نفتی در بازار امروز در حالی پایان یافت که قیمت پایانی سه نماد این گروه رشد کرد و ۱۰ نماد دیگر منفی خوردند. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی‌ها با افتی ۰.۴۳ درصدی مواجه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۴۷.۶ میلیارد تومان، حقیقی‌ها حدود ۲۹ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  یکه‌تازی «پالایش نفت تهران » در بورس امروز/ تغییر مسیر «فارس» به لطف بازارگردان

بیشترین بازدهی در میان نمادهای پالایشی بازار امروز متعلق به نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۷۱ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۳ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۲ درصد رشد قیمت بود. از سوی دیگر نیز نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تهران (شتران) با افت به ترتیب ۰.۹۲ درصد، ۰.۷۹ درصد و ۰.۷۱ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

لازم به ذکر است که سریال دنباله‌دار خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان، امروز هم ادامه یافت و نماد شپنا شاهد بیشترین خروج پول بود. به نحوی که حقیقی‌های بازار بیش از ۲۰.۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر، بیشترین ورود پول نیز با مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان به نماد شنفت اختصاص یافت.

بازگشت شاخص گروه شیمیایی به مدار صعودی

در بورس امروز بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی صعودی شدند و شاخص این گروه با رشد ۰.۲۲ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۳۱۷ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز بیشتر از ۱۴.۶ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۴ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۴ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد پاکسان (شپاکسا) با رشد ۶.۳۷ درصدی قیمت رسید و نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۲ درصد و کلر پارس (کلر) با ۲.۱۵ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد صنعتی دوده فام (شصدف) با ۳.۰۳ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۱.۸۱ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۶۵ درصد افت بود.

همچنین بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی به نماد شپاکسا اختصاص یافت که حقیقی‌ها ۳.۶ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.