کد خبر : 1841
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 - 11:42

ساخت نیروگاه خورشیدی؛ تنها راه حل ناترازی برق

ساخت نیروگاه خورشیدی؛ تنها راه حل ناترازی برق
مدیرکل طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا تنها راه حل مشکل ناترازی برق را به ساخت نیروگاه‌های تجدید‌پذیر معطوف دانست و گفت: اعمال خاموشی‌‌ها در دراز مدت بی‌اثر خواهد بود.

به گزارش انرژی پرس، جعفر محمدنژاد مدیرکل طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا با تاکید بر اهمیت ساخت و تجهیز نیروگاه‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: با اعمال خاموشی و محدودیت در برق صنایع، بحران کمبود برق در حال جبران است، اما این راهکار در طی بلندمدت پاسخ مناسبی برای صنعتگران این حوزه که نیازمند تأمین برق هستند، نخواهد بود و تنها راه جبران این ناترازی ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

محمدنژاد ادامه داد: سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر دو برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری بر نیروگاه‌های برق است و تجاری‌سازی تجهیزات نیروگاهی به ویژه نیروگاه خورشیدی و بادی همچنین ارزان شدن برق نیروگاه‌های تجدید پذیر از عواملی است که سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کند تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی به بحران آب در مناطق گرم و خشک اشاره کرد و گفت: علاوه بر محدودیت‌هایی که در زمینه نیروگاه‌های فسیلی در کشور وجود دارد، منابع آبی برخی شهر‌ها از جمله اصفهان نیز با محدودیت‌های جدی مواجه است و در این شرایط حتی اگر سوخت نیروگاه‌های فسیلی نیز به خوبی تأمین شود، امکان تولید وجود ندارد و این هشدار بزرگی است.

وی تاکید کرد: اگر متولیان کشور زودتر به فکر راه انداختن نیروگاه‌های تجدید پذیر می‌افتادند تا به امروز بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود داشت و در نتیجه ناترازی امروز کشور نیز وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:  بحران آبی تهران پابرجاست

مدیرکل طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا با بیان اینکه امکان احداث نیروگاه تجدیدپذیر روی سقف سوله شرکت‌ها نیز وجود دارد، اضافه کرد: بر اساس ماده ۶۱ به صورت تضمینی برق تولیدی صنایع خریداری می‌شود، علاوه بر آن وزارت نیرو به خریداران برق تجدیدپذیر این تعهد را می‌دهد که در ساعات پیک مصرف، مشمول خاموشی نشوند.

محمدنژاد در خصوص ناترازی تامین و مصرف برق گفت: وزارت نیرو برای کنترل ناترازی موجود مجبور به قطع برق صنایع به‌صورت یک روز در هفته می‌شود.

وی در پایان در خصوص عرضه برق در بورس انرژی اظهار کرد: وعده تابلوی سبز در بورس انرژی از اتفاقات خوبی بود که برای متولیان در بخش انرژی ایجاد شد، در واقع فارغ از تعهداتی که برای آن‌ها وجود دارد، امکان عرضه برق تولیدی صنایع در بورس انرژی برای صنعتگران دیده شده است؛ در ماه گذشته به ازای هر کیلووات ساعت در بورس انرژی نرخ سه هزار تومانی وجود داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

میرزائی شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

سلام. مهندس عزیز بنده به تنهایی حاضرم مشکل ناترازی برق کشور رو حل کنم‌ . فقط سازمانی مثل محیط زیست مانع تراشی نکنه.با طرح های تماما سبز هم کار میکنم.

هادی مهدی زاده یکشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵

باسلام و احترام:
اینجانب دونیروگاه خورشیدی زده ام ولی متاسفانه در اوج تولیدازساعت ۱۱ تا۱۶بعدازظهر بدلیل مشکلات توزیع، برق نیروگاه بنده قطع می شود،ضمن اینکه نرخ پرداخت ها براساس تورم رشد نمی نماید. لذاپیشنهاد می کنم درصورت پشتیبانی از این طرحهامردم مشتاق خواهندشدوبااینگونه عملکردفعلی، بنده بعنوان نیروگاه دار به هیچ شخصی جهت سرمایه گذاری این طرحها را توصیه نمی کنم. پس اگر می خواهید مردم در اینگونه طرحها سرمایه گذاری کنند باید پشتیبانی بیشتری داشته باشید. سپاس از توجه شما