کد خبر : 6220
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 15:58

جهش ارزش معاملات در بورس امروز؛

مسیر برای رشد بورس هموار شد؟ /تاخت و تاز پتروپالایشی‌ها در نخستین روز هفته

مسیر برای رشد بورس هموار شد؟ /تاخت و تاز پتروپالایشی‌ها در نخستین روز هفته
بورس امروز در حالی روند صعودی خود را ادامه داد که با افزایش ارزش معاملات خرد به کانال پنج هزار میلیاردی، حالا می‌توان به تداوم صعود بورس امیدوار بود.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۲ بار دیگر به روند صعودی خود ادامه داد و بخش عمده صنایع بازار نیز در این صعود، همراه روند کلی بازار بودند. در این میان بخش عمده نمادهای پالیشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز در مدار صعودی قرار گرفتند؛ طوری که امروز باز هم همه نمادهای پالایشی سبزپوش شدند.

شاخص کل بورس تهران معاملات روز شنبه را با رشدی ۲۷ هزار و ۴۳۳ واحدی معادل ۱.۳۳ درصد طی کرد و در پایان روی پله دو میلیون و ۸۷ هزار واحد ایستاد. همسو با این رشد، شاخص کل هم‌وزن نیز شاهد تداوم روند رو به بالای خود بود و رشدی ۱.۱۲ درصدی را تجربه کرد.

مهم‌تر از رشد شاخص‌های اصلی بازار اما افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد بود. در بازار امروز ۱۰.۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد به پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برسد. به این ترتیب و به زعم برخی کارشناسان بورسی، با این رشد در ارزش معاملات و فرض بر اینکه اتفاق خاصی پیرامون بازار نیافتد، حالا می‌توان به صعود پایدار شاخص کل در روزهای آتی امیدوار بود.

روند رو به بالای پتروشیمی‌ها ادامه دارد

همچون آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بخش عمده نمادهای پتروشیمی در بازار امروز نیز بر مدار صعود قرار گرفتند و تنها هفت نماد متحمل کاهش قیمت شدند.

از میان ۲۴ نماد صعودی پتروشیمی در بازار امروز سه نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۳۸ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۳.۳ درصد و پتروشیمی آبادان (شجم) با ۲.۸۱ درصد بیشترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص دادند.

در طرف دیگر بازار نیز نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۱۵ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۹۶ درصد و پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۶۳ درصد افت، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) با ۸.۹ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود را با رقم زد.

تداوم صعود دسته‌جمعی پالایشی‌ها

همانطور که پیش‌تر ذکر شده، صنعت فرآورده‌های نفتی در حالی معاملات امروز را به پایان برد که همه نمادهای حاضر در این صنعت یک‌دست سبزپوش بودند و هیچ یک از نمادهای این گروه افت قیمت نداشت. البته در این میان نماد نفت بهران بدون تغییر قیمت به استقبال معاملات روز آتی رفت.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی های پارس و تندگویان در صدر لیست افزایش تولید

در میان نمادهای پالایشی، سه شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۸۵ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۰۹ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۹۴ درصد، بیشترین افزایش قیمت را به نام خود زدند.

در نتیجه شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۱.۷ درصد به ارتفاع خود افزود و ارزش معاملات در این گروه از ۱۴۱ میلیارد تومان عبور کرد. با این وجود روند خروج پول از این صنعت ادامه پیدا کرد و سهامداران حقیقی بیش از ۲۰ میلیارد تومان از گروه پالایشی خارج کردند.

گفتنی است که این خروج پول در حالی رقم خورد که نماد شاوان با خالص خروج پول ۱۳.۳ میلیاردی اشخاص حقیقی، نقشی اساسی در آن ایفا کرد. 

پیشتازی «شفارس» در گروه شیمیایی

رشد بورس امروز در معاملات صنعت محصولات شیمیایی نیز صادق بود و بخش عمده نمادهای این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۰.۸۱ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به ۳۱۴ میلیارد تومان رسید و حدود ۱۰.۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۴۸ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۱۴ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع شیمیایی فارس با نماد شفارس، امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد قیمت پایانی این نماد رشدی ۵.۷۶ درصدی را ثبت کرد. نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۸۲ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۴.۰۳ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به ثبت رساندند.

در طرف مقابل اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی در سهام شرکت کف (شکف) با ۱.۷۶ درصد، تولی‌پرس (شتولی) با ۰.۳۷ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۰.۲۵ درصد افت قیمت، رقم خورد.

لازم به ذکر است که علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی بازار امروز نیز به نماد شفترس رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از پنج میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.