کد خبر : 10181
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 13:53

صعود اندک شاخص کل بورس در روز افت شاخص هم‌وزن/ قائد بصیر، فارابی و جم بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را رقم زدند

صعود اندک شاخص کل بورس در روز افت شاخص هم‌وزن/ قائد بصیر، فارابی و جم بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را رقم زدند
در روزی که شاخص کل بورس موفق شد به صعود روزهای قبل خود ادامه دهد، شاخص کل هم‌وزن افتی اندک را رقم زد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، شاخص‌های اصلی بورس تهران که در دو روز معاملاتی گذشته حرکتی با شیب صعودی را تجربه کرده بودند، در بازار امروز عملکردی متفاوت را رقم زدند. این در حالیست که شاخص گروه‌های شیمیایی و پالایشی در معاملات روز جاری نیز توانستند به رشد خود ادامه دهند.

شاخص کل بورس تهران معاملات چهارمین روز هفته را با رشد اندک ۷۳۹ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۷۱ هزار واحدی ایستاد. این در حالیست که شاخص کل هم‌وزن روندی خلاف جهت را تجربه کرد و بازار امروز را با افتی ۰.۰۳ درصدی بدرقه کرد.

در طول معاملات روز جاری، در مجموع ۵.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم توسط بورسی‌ها خرید و فروش شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۱۴۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد. علاوه بر آن، حقیقی‌های بازار به روند خروج پول خود ادامه دادند تا خالص خروج پول حقیقی در بازار امروز به ۳۶۰.۵ میلیارد تومان برسد.

یکه‌تازی قائد بصیر در گروه پتروشیمی

امروز نمادهای پتروشیمی به روند صعودی خود ادامه دادند و ۱۳ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این بین نمادهای پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۹۳ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۵۴ درصد و پتروشیمی جم (جم) با ۰.۲۵ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی قائد بصیر علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز شاهد بوده است؛ ‌طوری که حقیقی‌ها ۱.۶ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که سهام پتروشیمی پردیس (شپدیس) بیشترین خروج پول به مبلغ ۴.۸ میلیارد تومان را تجربه کرد.

از سوی دیگر اما سهامداران ۱۱ نماد پتروشیمی در بازار امروز شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در این میان، سه پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۳۵ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۰.۴۹ درصد و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۴۳ درصد، بیشترین افت قیمت را به نام خود زدند.

روزهای خوب پالایشی‌ها ادامه دارند

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز همسو با دو روز گذشته این صنعت بود؛ به نحوی که هفت نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و چهار نماد متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

بیشتر بخوانید:  راه‌اندازی پادجم پس از یک توقف ۱۴ ساله + فیلم

در بین نمادهای صعودی گروه فرآورده‌های نفتی، سهام پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۵۸ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۳۲ درصد، بیشترین بازدهی مثبت در گروه پالایشی را به نام خود زدند. این در حالیست که بیشترین بازدهی منفی نیز به سهام سه شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۳۱ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۴۳ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳ درصد کاهش قیمت اختصاص پیدا کرد.

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۰.۱ درصد رشد کرد و ارزش معاملات در این گروه به حدود ۵۴ میلیارد تومان رسید. روند خروج پول حقیقی از این نماد در بازار امروز نیز ادامه یافت سهامداران حقیقی نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان از پول خود در این صنعت را از بازار خارج کردند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت بندرعباس در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی در این گروه را تجربه کرد؛ به نحوی که حدود ۷.۱ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات این نماد خارج شد.

تداوم صعود شاخص گروه شیمیایی

در معاملات امروز صنعت محصولات شیمیایی، بیش از ۳۱۳ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات این صنعت از ۱۶۰ میلیارد تومان عبور کرد. حقیقی‌ها نیز بیشتر از ۴۴.۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب، در پایان زمان بازار، شاخص این گروه با افزایشی ۰.۰۵ درصدی همراه شد.

کفه ترازوی صنعت شیمیایی در بازار امروز نیز به سمت نمادهای صعودی سنگین‌تر بود. طوری که ۲۶ نماد این صنعت در طرف مثبت بازار ایستادند و ۲۴ نماد منفی خوردند.

سه نماد مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن)، سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی (وپترو) و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با رشد به ترتیب ۴.۰۹ درصد، ۱.۵۴ درصد و ۰.۵۲ درصدی شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند و در طرف دیگر، سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۲ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۳۹ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۴ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.