کد خبر : 12428
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 - 12:46

فریدون عباسی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

مدیران دولتی جربزه پیگیری سوخت پاک را ندارند

مدیران دولتی جربزه پیگیری سوخت پاک را ندارند
عضو کمیسیون انرژی مجلس، علاوه بر تحریم‌های حوزه انرژی، مدیران دولتی و کارکردشان را از جمله بزرگترین موانع و چالش‌های حرکت به سمت استفاده از سوخت پاک و هیدروژن دانست.

معصومه معظمی_انرژی پرس، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در این خصوص که دنیا به سمت استفاده از هیدروژن و انرژی پاک در حرکت است و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم سرمایه گذاری بزرگی در این باره انجام داده اند، اما ایران در این باره تحرک و فعالیت خاصی نداشته است، به «انرژی پرس» گفت: کشورهای حوزه جنوبی حاشیه خلیج فارس که به سمت استفاده از هیدروژن و انرژی پاک در حرکتند، جمعیت  کم و در عین حال منابع انرژی زیادی دارند. این کشورها دارای ثروت فراوانی هستند و برخلاف ما مشکلی درباره تحریم و فروش منابع نفتی و گازی خود ندارند.  

او ادامه داد: این کشورهای عربی درآمدهای زیادی دارند به همین دلیل می توانند کارهای تحقیقاتی و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف را داشته باشند.   عباسی در عین حال با انتقاد از شرایط و وضعیت موجود کشورمان در این خصوص اظهار کرد: ما نه تنها در حوزه هیدوروژن، بلکه در حوزه انرژی خورشیدی هم عقب هستیم. همچنین در جدا سازی هلیوم از گاز طبیعی هم از دنیا عقبیم که البته سرمایه گذاری خوبی است.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برخلاف تفکر غالب در کشور، درباره استفاده از هیدروژن افرادی هستند که این تفکر را دنبال می کنند که باید به این سمت حرکت کنیم، بیان کرد: مثلا خود من در مرکز نوآوری انرژی کازرون نیم نگاهی به مبحث هیدروژن دارم و با هوش مصنوعی دنبال انجام اموری در این حوزه هستم. اما به دلیل اینکه بخش دولتی ما دچار روزمره گی است، حتی در حوزه بالادست نفت هم به موقع کار انجام نمی دهد. به همین دلیل نمی توان همه مشکلات را به تحریم ارتباط داد.  

بیشتر بخوانید: 

نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم همچنین تصریح کرد: به اعتقاد من علاوه بر بحث تحریم ها، کمبود تخصص مدیریتی در این باره دخیل است. همچنین درگیر مسائل روزمره شدن و به کارگیری مدیرانی که جربزه انجام کار ندارند از عمده موانع مشکلات ما در حرکت به سمت استفاده از سوخت پاک است.   عباسی همچنین تاکید کرد: مدیران دولتی ما نوآور و خط شکن نیستند و جربزه انجام کارهای نو ندارند. دائم تکرار می کنند که دستگاه های نظارتی اجازه انجام کار نمی دهند. حتی اخیرا رئیس جمهور هم درباره دستگاه های نظارتی تاکید داشت که این دستگاه های ناظر نباید دست و پای مدیران دولتی را ببندند. در حالی که به اعتقاد من خود این مدیران دولتی باید جربزه و توانایی انجام کار  داشته باشند.  

او در پاسخ به اینکه وقتی دنیا به سمت استفاده از هیدروژن می رود، آیا قرار است در این حوزه از دنیا عقب بمانیم؟ برنامه مجلس و دولت در این باره چیست؟ گفت: نباید در این باره از دنیا عقب بمانیم، باید کار کنیم. بخش های تخصصی و دانشگاه های ما توان لازم را در این باره دارند، اما بخش های دولتی و خصولتی که این موضوعات را برای خودشان انحصاری کرده اند، دنبال نوآوری در این زمینه ها نیستند و این از جمله موانع و چالش های این حوزه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.