کد خبر : 11262
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1402 - 10:52

سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ها

سودآوری پالایشگاه اصفهان بر دوش افزایش قیمت دلار/ وضعیت نفتی‌های بورس وخیم است

سودآوری پالایشگاه اصفهان بر دوش افزایش قیمت دلار/ وضعیت نفتی‌های بورس وخیم است
پس از آنکه صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورسی بررسی شد، مشخص شد که تنها دو پالایشگاه بورسی در این دوره سودآوری ریالی خود را بر مدار صعودی قرار داده‌اند. ناگفته نماند که کرک اسپردها در یک سال گذشته روند نزولی داشتند و وضعیت سودآوری پالایشگاه مطلوب نیست.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، اما نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از این سودآوری به دلیل رشد قیمت دلار نیما از حوالی ۲۶ هزار تومان تا ۳۷ هزار تومان بوده است.

پیش از این نیز در گزارش‌های انرژی پرس گفته شده که نوسانات نرخ ارز تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت‌های پالایش دارد. به صورتی که با بالا رفتن نرخ دلار سود ناخالص پالایش نفتی‌ها صعودی می‌شود. حال باید فرض شود اگر نرخ دلار ثابت بماند، آیا باز هم روند سودآوری پالایشگاه‌ها به همین منوال است یا ارقام نزولی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد؟

برای این کار باید اهرم افزایش نرخ دلار حواله از ۲۶ هزار تومان تا ۳۷ هزار تومان حذف شود. بدین منظور رقم سود خالص پالایشگاه‌ها را بر نرخ دلار نیمای همان سال تقسیم می‌شود و سود خالص آن‌ها بر مبنای دلار نیما به دست می‌آید.

بیشترین کاهش سود خالص پالایشگاه‌ها

همان‌طور که گفته شد سود خالص دو بازه زمانی ۹ ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پالایشگاه‌های بورسی بر نرخ نیمای همان سال تقسیم شده است. با این کار مشخص می‌شود که روند سودآوری پالایشگاه‌ها از عملیات خود فارغ از نوسانات نرخ دلار چطور بوده است؟

به این ترتیب مشخص می‌شود که سود خالص تمامی پالایشگاه‌های بورسی بر حسب دلار نیما در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در این میان اما پالایشگاه لاوان که با نماد «شاوان» در بازار سهام فعالیت می‌کند بیشترین کاهش سود خالص دلاری را تجربه کرده است. به نحوی که سود خالص این شرکت بر مبنای دلار نیما با کاهش بیش از ۶۱ درصدی روبه‌رو شده و از ۱۳۲.۶ میلیون دلار (دلار نیمایی) به ۵۰.۹ میلیون دلار رسیده است. لازم به ذکر است سود خالص این شرکت در ۹ سال جاری هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

رتبه دوم بیشترین کاهش سود خالص بر حسب دلار نیما نیز به پالایشگاه تبریز تعلق می‌گیرد. به طوری که سود دلاری این شرکت از ۲۳۰.۷ میلیون دلار در ۹ ماهه سال گذشته با سقوط ۵۷.۵ درصدی به ۹۸ میلیون دلار رسیده است. لازم به ذکر است اگر ارقام ریالی صورت‌های مالی این شرکت بررسی شود، مشخص می‌کند که سود خالص این شرکت در این بازه زمانی سه هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان ثبت شده است.

بیشتر بخوانید:  تداوم نوسانات بورس/ پالایشگاه‌های لاوان و تهران بیشترین افت قیمت گروه نفتی را رقم زدند

سود دلاری پالایشگاه تهران نصف شد

شیراز دیگر پالایشگاه بورسی بود که در این دوره توانست تا حدودی سقوط سودآوری خود را پشت رشد دلار پنهان کند. به نحوی که سود خالص دلاری این شرکت در ۹ ماهه سال جاری با کاهش ۵۱.۳ درصدی روبه‌رو شد و از ۱۱۸.۳ میلیون دلار به ۵۷.۶ میلیون دلار رسید.

پالایشگاه تهران «شتران» چهارمین پالایشگاهی‌ست که بیشترین کاهش سود دلاری را تجربه کرده است. به صورتی که سود خالص این پالایشگاه بر حسب دلار از ۸۷۱ میلیون دلار (دلار نیمایی) با کاهش حدود ۵۰ درصدی به ۴۴۰ میلیون دلار رسید.

افت ۳۳ درصدی سود خالص دلاری شبندر

پالایش نفت بندرعباس دیگر پالایشگاهی بود که در ۹ ماهه امسال با افت سودآوری روبه‌رو شد. نگاهی به صورت‌های مالی پالایشگاه بندرعباس حکایت از افت سه درصدی سود خالص ریالی شرکت در این دوره دارد. اما اگر اهرم رشد نرخ دلار از ارقام صورت‌های مالی شرکت حذف شود، نزول سودآوری شبندر شدیدتر می‌شود. به نحوی که سود خالص پالایش نفت بندرعباس بر مبنای دلار نیما در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۳ درصدی روبه‌رو شده و از ۹۵۹ میلیون دلار نیما به ۶۴۳ میلیون دلار رسیده است.

افزایش سودآوری شپنا بر دوش رشد قیمت دلار

تنها پالایشگاهی که در ۹ ماهه امسال توانست سود خالص ریالی خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد پالایشگاه اصفهان بود. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که رشد سودآوری این پالایشگاه تنها به واسطه رشد نرخ دلار نیما طی یک سال اخیر بوده است. بدین منظور با حذف اهرم رشد دلار از سود خالص شپنا مشخص می‌شود که سود خالص دلاری این شرکت در این بازه زمانی نزولی بوده است.

به این ترتیب باید گفت سود خالص پالایش نفت اصفهان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۱۵ درصدی روبه‌رو شده و از ۹۹۶ میلیون دلار (دلار نیما) به ۶۴۳ میلیون دلار رسیده است. گفتنی است اگر افزایش نرخ دلار حواله در این سودآوری دخیل شود، مشخص می‌کند که سود خالص این شرکت در این دوره رشد بیشتر از ۲۱ درصدی را پشت سر گذاشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شاه کلید کنترل تورم یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۵۰

واحد پول ایران ، ریال است !!

جهت یادآوری به ویژه خواران !!