کد خبر : 10966
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 - 15:10

بازگشت قدرتمندانه بورس به روند صعودی

پتروشیمی های جم ، پردیس و شیراز نمادهای صعودی بورس امروز

پتروشیمی های جم ، پردیس و شیراز نمادهای صعودی بورس امروز
امروز نمادهای پتروشیمی عملکرد قابل توجهی را از خود بجا گذاشتند و ۲۱ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با وجود افت شاخص‌های اصلی بورسی در روز گذشته، بازار سهام معاملات امروز را روی مدار صعودی به پایان رساند و بخش عمده پتروپالایشی‌ها شاهد رشد قیمت بودند.
پس از وقفه‌ای که در روز گذشته، با افت شاخص‌های بورسی در مسیر صعودی روزهای قبل بازار سهام ایجاد شد، بازار امروز بار دیگر با تقویت طرف تقاضا همراه شد تا بورس یک بار دیگر سبزپوش شود؛ طوری که نه تنها شاخص‌های اصلی بازار رشدی دلگرم‌کننده را رقم زدند، بلکه سهام پتروپالایشی نیز وضعیتی مطلوب را تجربه کردند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، رشدی ۳۲ هزار و ۶۳ واحدی معادل ۱.۵ درصد را ثبت کرد و به سطح دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز حدود ۰.۵۴ درصد به ارتفاع خود افزود.
با جابجایی بیشتر از ۱۰.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بین معامله‌گران، ارزش خرد معاملات بورس امروز به حدود چهار هزار و ۹۳۰ میلیارد رسید. همچنین با بهبود دوباره وضعیت بازار، حقیقی‌ها نیز به معاملات بازگشتند و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در بازار روز جاری تزریق کردند.
پتروشیمی‌ها بار دیگر صعودی شدند
امروز نمادهای پتروشیمی عملکرد قابل توجهی را از خود بجا گذاشتند و ۲۱ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این میان، نمادهای پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۵.۳۱ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۴.۹۵ درصد و پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۴.۹۳ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.
این در حالیست که سهامداران پنج نماد پتروشیمی در بازار امروز شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در بین آنها، سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با یک درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۷۱ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۱۵ درصد، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را مشاهده کردند.
به علاوه بررسی‌ها حاکی از آنند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرده است؛ به نحوی که حقیقی‌ها ۱۱.۶ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۳.۸ میلیارد تومان روبرو شد.
سهامداران حقیقی با «شپنا» آشتی کردند
با بازگشت کلیت بازار به روند رو به بالا، نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی نیز صعودی شدند؛ طوری که ۱۱ نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت بودند و تنها نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۰۸ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شد. به علاوه، نماد نفت ایرانول (شرانل) نیز بدون تغییر قیمت به معاملات امروز پایان داد.
در سوی دیگر و در بین نمادهای صعودی گروه پالایشی، سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۶.۹۲ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶.۵۳ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۶.۴۵ درصد، بیشترین در گروه خود را ثبت کردند تا پیشتازی پرچمداران پالایشی ادامه پیدا کند.
به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز رشدی ۵.۷۵ درصدی را شاهد بود و ارزش معاملات در این گروه با جهشی قابل توجه در مقایسه با روزهای گذشته، به بیش از ۶۵۲ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز به استقبال معاملات صعودی گروه پالایشی رفتند و خالص ورود پول این افراد در معاملات امروز این صنعت از ۳۳۳ میلیارد تومان عبور کرد.
لازم به ذکر است که نماد شپنا که در ماه‌های اخیر با موجی از خروج پول حقیقی مواجه شده بود، در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه را تجربه کرد؛ به نحوی که بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی در معاملات این نماد تزریق شد.
شاخص محصولات شیمیایی ۱.۸۴ درصد صعود کرد
صنعت محصولات شیمیایی نقشی پررنگ را در صعود بورس امروز ایفا کرد و بخش عمده نمادهای این گروه در طرف سبزپوش بازار قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۱.۸۴ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به نزدیکی ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای شیمیایی معادل ۲.۴ میلیارد تومان رقم خورد.
در معاملات امروز این گروه، ۴۵ سهم رو به بالا حرکت کردند و فقط ۸ منفی خوردند. سهام شرکت پدیده شیمی قرن (قرن) با رشد ۴.۶۶ درصدی در بازار امروز، پیشتاز گروه خود بود. نمادهای صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۳.۲۷ درصد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳.۱۴ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  صعود بورس برای دومین روز متوالی/ نمادهای پالایشی یک‌دست سبزپوش شدند

در مقابل اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۹ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۱.۸ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۴۸ درصد افت قیمت، اختصاص پیدا کرد.
تابلوی معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای این صنعت طی بازار امروز به سهام معدنی املاح ایران رسید رسید و سهامداران حقیقی ۲.۷ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شاملا کردند. در طرف مقابل اما سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران قرار داشت که خروج پول ۴.۲ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی را متحمل شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.