کد خبر : 5303
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 12:30

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

لغو تحریم‌های ونزوئلا به نفع کشورهای تولیدکننده نفت نیست

لغو تحریم‌های ونزوئلا به نفع کشورهای تولیدکننده نفت نیست
یک کارشناس انرژی گفت: لغو تحریم‌های ونزوئلا به‌دلیل تخفیف‌های بالای نفتی، خبر خوبی برای سایر فروشندگان انرژی جهان نیست.

به گزارش انرژی پرس، آمریکا برای شش ماه تحریم‌های نفتی ونزوئلا را لغو کرد؛ این کار فرصتی طلایی برای صنعت نفت این کشور به‌وجود آورده است. در چند سال اخیر اخبار بسیاری درباره‌ی ورود ایران به صنعت نفت ونزوئلا به‌ویژه پالایشگاه‎های آن منتشر شده است، برخی از دولتمردان حتی از پروژه پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران در ونزوئلا سخن گفته‌اند. با عبداله باباخانی، کارشناس انرژی درباره‌ی تاثیر لغو تحریم‌های ونزوئلا بر قیمت جهانی نفت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن برای ایران گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که باهم می‌خوانیم.

لغو تحریم‌های نفتی ونزوئلا چه تاثیری بر آینده نفت جهان و ایران خواهد گذاشت؟

لغو تحریم‌های ونزوئلا خبر خوبی برای سایر فروشندگان انرژی به‌صورت عمومی نیست. رشد تقاضای نفت جهانی کاهشی خواهد بود و از طرفی ونزوئلا تازه از خواب بیدار شده با اقتصاد نابود شده‌اش نیاز به فروش هر چه بیشتر نفت حتی با قیمت‌های کمتر دارد. در چند روز اخیر خبر پیشنهاد رسمی چین برای ماهیانه ۸ میلیون بشکه منتشر شده که این خرید همراه با تخفیف بوده است. همزمان هند نیز چنین پیشنهادی به ونزوئلا داده است؛ آمریکا و اروپا نیز منتظر تخفیف‌های ویژه ونزوئلا هستند.

بیشتر بخوانید:  قطر برای گرفتن جای گاز روسیه در اروپا با آمریکا رقابت می‌کند

باتوجه به حضور ایران پیش از لغو تحریم‌ها، آیا ونزوئلا می‌تواند بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری ایران باشد؟

باید با خودمان روراست باشیم، ونزوئلا بعید است برای افزایش تولید خود از خدمات ایران یا روسیه که تحریم هستند، استفاده کند چراکه هنگامی‌که از پل عبور کردین به عقب برنمی‌گردین. همچنین ایران امکان دسترسی به تکنولوژی روز دنیا را برای ونزوئلا ندارد، امکان خرید تجهیزات درجه یک غربی را نیز ندارد، تجهیزات تولیدی خودش نیز ‌یا دارای لایسنس تاریخ گذشته هستند و یا ندارند، بنابرین نمی‌توانند در کنار بقیه تجهیزات دارای لایسنس معتبر تولیدی استفاده شوند، از طرف سرمایه‌گذار مورد تایید قرار بگیرد.

در بخش سرمایه‌گذاری نیز آیا امکان ورود ایران وجود دارد؟

ایران خودش امکان تامین مالی ندارد و از همه مهم‌تر ایران عضو لیست سیاه FATF است، چگونه می‌تواند در مالکیت یک پالایشگاه فرامرزی شریک شود؟ کسانی که دستی در آتش دارند می‌دانند که تعارفات سیاسی فقط برای خبر درمانی است، تا از تحریم و لیست سیاه FATF خارج نشویم، فقط سفر فرامرزی از پالایشگاه فرامرزی نصیب ما می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.