کد خبر : 11966
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 15:30

سازمان بورس جلوی ریزش بازار سهام را گرفت/ پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها یک‌دست نزولی شدند

سازمان بورس جلوی ریزش بازار سهام را گرفت/ پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها یک‌دست نزولی شدند
با وجود محدود شدن دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد، شاخص‌های بورسی پس از حمله ایران به رژیم صهیونیستی نزولی شدند. بخش قابل توجهی از نمادهای بورسی نیز به صف فروش نشستند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از اقدام تلافی‌جویانه شب گذشته سپاه پاسداران در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، سازمان بورسی که ریزش بازار در پی اخبار این حمله را پیش‌بینی می‌کرد در یک اقدام فوری از محدود شدن دامنه نوسان معاملات امروز به مثبت و منفی یک درصد خبر داد. بازار نیز مطابق پیش‌بینی سازمان بورس عمل کرد و بخش قابل توجه نمادهای بورسی، به صف خرید نشستند. وضعیت بازار امروز به حدی وخیم بود که ۹۲ درصد کل نمادهای بورسی در سمت منفی قرار گرفتند و در کل نمادهای پتروپالایشی نیز فقط چهار نماد صعودی شدند.

شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با افتی ۰.۵۱ درصدی معادل ۱۱ هزار و ۱۹۶ واحد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحد تثبیت شد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۳۷ درصد افت کرد.

ترس معامله‌گران و همچنین صفوف سنگین در بازار باعث شد که حجم و ارزش معاملات امروز رقم ناچیزی را ثبت کنند. طوری که طی معاملات امروز تنها ۲.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد و ارزش معاملات خرد به سطح هزار و ۲۹۷ میلیارد تومانی سقوط کرد. همچنین خالص خروج پول حقیقی از معاملات امروز نیز به سطح ۵۷۲ میلیارد تومان رسید.

پیشتازی کازرون در گروه پتروشیمی‌ها

با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، صنعت پتروشیمی در بورس امروز وضعیت قابل قبولی نداشت و بخش عمده نمادهای این گروه در روندی نزولی قرار گرفتند. در بازار امروز، تنها چهار نماد پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۷۲ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۶۳ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۱۸ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۰.۰۷ درصد رشد قیمت، طعم صعود را چشیدند و ۲۱ نماد منفی خوردند. قیمت پنج نماد این صنعت نیز در بازار امروز تغییری نکرد.

سهام شرکت‌های پتروشیمی نوری (نوری)، بوعلی سینا (بوعلی) و ارومیه (شاروم) و زاگرس (زاگرس) نیز با قرار گرفتن در کف محدوده مجاز متحمل شدیدترین کاهش قیمت شدند.

نماد پتروشیمی کازرون علاوه بر اینکه از معدود نمادهای صعودی بورس امروز بود، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱.۸ میلیارد تومان را نیز شاهد بود. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری، حدود ۲۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  کاتالیست‌های ایرانی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند

تداوم سقوط آزاد پالایشی‌ها

معاملات بورس امروز در گروه پالایشی در شرایطی به پایان رسید که برای دومین روز متوالی حتی یک نماد این گروه نیز نتوانست در مدار صعودی قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۹۸ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۹۴ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۹۳ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش در دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۳۵ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی گروه پالایشی حدود ۹ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

امروز سهام پالایشگاه بندرعباس، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را نیز به خود اختصاص داد. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شبندر ۳.۴ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول نیز در سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) و با رقم ۱.۸ میلیارد تومانی رخ داد.

سرخ‌پوشی شیمیایی‌ها

نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز رفتاری مشابه اکثریت بازار داشتند و شاخص این گروه ۰.۵۵ درصد افت کرد. ارزش معاملات گروه محصولات شیمیایی به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از این گروه، رقم ۸۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد.

با کنار گذاشتن نمادهای پتروشیمی از آمارها، امروز ۳۰ نماد شیمیایی افت قیمت را تجربه کردند و هیچ یک از آنها نتوانستند سبزپوش شوند. در بین نمادهای منفی این صنعت نیز ۱۰ نماد در کف بازه قیمتی مجاز به معاملات خود پایان دادند.

گفتنی است که نماد پاکسان (شپاکسا) با رقم ۸۵۱ میلیون تومانی، تنها نماد شیمیایی بود که ورود پول حقیقی را شاهد بود. بیشترین خروج پول نیز با رقم ۹.۶ میلیارد تومانی، به سهام گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.