کد خبر : 2330
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 11:52

مدیرعامل پتروشیمی نوری در گفت‌وگو با انرژی پرس:

کاتالیست‌های ایرانی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند

کاتالیست‌های ایرانی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند
تقی صانعی گفت: کاتالیست‌های ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی از همان ابتدا مشکلاتی داشتند‌. ایرادات را به سازندگان ایرانی منعکس کردیم. هم اکنون کاتالیست‌هایی ساخته می‌شوند که قابل رقابت با کاتالیست‌های خارجی هستند.

انرژی پرس_خودکفایی ایران در کاتالیست، یکی از مهم‌ترین اتفاقات یک دهه اخیر صنعت نفت و پتروشیمی کشور است. کاتالیست‌هایی که راه طولانی برای رسیدن به بازارهای جهانی در پیش دارند اما با این وجود توانسته‌اند بخش عمده‌ای از نیاز داخلی ایران را در زمان تحریم تامین کنند. مدیرعامل پتروشیمی نوری به انرژی پرس گفت: در گذشته به دلیل تحریم در تأمین کاتالیست مشکلات بسیاری داشتیم. در ابتدای دهه ۹۰ مجبور بودیم کاتالیست‌هایی با عمر ۱۰ سال که دور انداخته شده بودند را جمع‌آوری و از آنها در کارخانه استفاده کنیم. بعد از آن کمیته خودکفایی وارد عمل شد و درحال حاضر کاتالیست‌‌ها بومی‌سازی شده است.
صانعی افزود: چندین شرکت در بخش کاتالیست فعال هستند و پتروشیمی نوری از کاتالیست‌های ایرانی استفاده می‌کند. بیشتر کاتالیست‌های موجود در بازار اروپایی و ژاپنی هستند، زمانی که تحریم شدیم این کاتالیست‌ها وارد نشدند، حتی در زمانی‌که تحریم نبودیم نیز با تاخیر ۶ تا یک ساله کاتالیست‌های خارجی تحویل داده می‌شدند. اما درحال حاضر تنها دو هفته پس از ثبت سفارش کاتالیست‌های ایرانی تحویل شرکت داده می‌شوند. کاتالیست‌های ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی از همان ابتدا مشکلاتی داشتند‌. ایرادات را به سازندگان ایرانی منعکس کردیم. هم اکنون  کاتالیست‌هایی ساخته می‌شوند که قابل رقابت با کاتالیست‌های خارجی هستند.

بیشتر بخوانید:  نخستین پروژه زیروفلرینگ منطقه پارس در پتروشیمی نوری اجرا شد/ ۸۵ درصد پروژه گازوییل یورو 6 با دانش ایرانی است + فیلم

مدیرعامل پتروشیمی نوری با اشاره به اینکه در بخش مواد شیمیایی نیز مشابه همین اتفاق رخ داده است، عنوان کرد: در گذشته از شرکت‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی مواد شیمیایی را وارد می‌کردیم. شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه ورود کردند و هم‌اکنون مواد شیمیایی را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

صانعی یادآور شد: ما یک شرکت ارزآور در صنعت پتروشیمی هستیم، امسال حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز وارد کشور کردیم. دولت به ما اجازه داده است که ۲۰ درصد آن را صرف خرید مواد شیمیایی و قطعات یدکی و تجهیزات کنیم. خوشبختانه از این درصد نیز استفاده نکرده‌ایم چراکه با شرکت‌های داخلی قراردادی منعقد کرده‌ایم و بیش از ۹۰ درصد نیاز پتروشیمی نوری در بحث مواد شیمیایی، کاتالیست و … از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.