کد خبر : 9500
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 - 10:15

پالایشگاه‌های بورسی در ۹ ماهه ۱۴۰۲ چقدر سود ساخته‌اند؟

‌تهران، تبریز و بندرعباس در صدر فهرست بیشترین کاهش درآمد پالایشی‌ها

‌تهران، تبریز و بندرعباس در صدر فهرست بیشترین کاهش درآمد پالایشی‌ها
با انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه پالایشگاه‌های بورسی مشخص شد که سودآوری پالایشگاه‌ها در پاییز امسال اندکی از وضعیت وخیم سودآوری نیمه نخست 1402 آن‌ها کاسته است. انرژی‌پرس پیش از این صورت‌های مالی 6 ماهه پالایشگاه‌های بورسی را مورد بررسی قرار داده و خبر از وضعیت وخیم سودآوری این صنعت داده بود.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، اما در دوره ۹ ماهه با توجه به بهبود نسبی کرک‌اسپردها و افزایش مقدار فروش، سودآوری پالایشگاه اندکی بهبود داشته است. اما همچنان نیز ارقام درآمدزایی و سودآوری آن‌ها به ارقام ۹ ماهه سال گذشته نرسیده است.

به طوری که در بازه زمانی ۹ ماهه ۱۴۰۲ تنها دو پالایشگاه از ۶ پالایشگاه موفق شدند سود خالص خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند. با این حساب اما در هفته گذشته، خبری تحت عنوان تغییر سیاست قیمت‌گذاری بنزین پالایشگاه‌ها منتشر شد. در این صورت باز هم پالایشگاه‌ها باید شاهد تهدید سودآوری خود از این محل باشند.

به این ترتیب باید گفت مجموع ۶ پالایشگاه بورسی در ۹ ماهه سال جاری موفق شدند ۸۰۸ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان درآمدزایی کنند که در مقایسه با درآمد ۸۱۷ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومانی ۹ ماهه سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است. حال باید دید کدام پالایشگاه‌های بورسی بیشترین کاهش را در درآمدزایی خود ثبت کرده‌اند؟

وضعیت درآمدزایی پالایشگاه‌ها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

نگاهی به صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد در این دوره تنها دو شرکت پالایش نفت شیراز و اصفهان بودند که موفق به افزایش درآمد خود شده‌اند. در مقابل اما چهار پالایشگاه لاوان، بندرعباس، تبریز و تهران در ۹ ماهه ۱۴۰۲ با کاهش درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.

بیشترین افزایش درآمد نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که پالایش نفت شیراز توانست درآمد خود را حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد و عنوان بیشترین افزایش درآمد را از آن خود کند. به این ترتیب درآمد ۹ ماهه ۱۴۰۲ پالایشگاه شیراز به ۳۹ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

پالایش نفت اصفهان نیز دیگر پالایشگاهی بود که توانست درآمد ۹ ماهه خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. به طوری که مبلغ فروش ۹ ماهه ۱۴۰۲ این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲.۶ درصد رشد کرد و به ۲۸۵ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان رسید.

بیشترین کاهش درآمد نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱

مقایسه صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورسی حاکی از آن است که پالایش نفت تهران بیشترین کاهش درآمد ۹ ماهه را نسبت به سایر پالایشگاه‌ها تجربه کرده است. چرا که درآمد ۹ ماهه این شرکت از ۱۷۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال گذشته با کاهش ۱۱.۹ درصدی به ۱۵۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

پالایشگاه تبریز و بندرعباس نیز دو پالایشگاه دیگری بوده‌اند که در ۹ ماهه سال جاری با کاهش درآمدزایی روبه‌رو شده‌اند. به نحوی که مبلغ فروش ۹ ماهه این دو شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۸.۷ و ۶.۸ درصد پایین آمده است.

بیشترین افزایش بهای تمام شده نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

بررسی بیشتر صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورس ایران نشان می‌دهد دو شرکتی که بیشترین رشد درآمد را داشتند، بیشترین افزایش بهای تمام شده را نیز از آن خود کردند. چرا که افزایش مقدار فروش طبیعتا رشد هزینه‌ تولید را نیز در پی دارد. بدین ترتیب پالایشگاه شیراز با ۲۰.۶ درصدی و پالایشگاه اصفهان با رشد ۱۴.۲ درصدی بهای تمام شده محصولات فروش رفته خود دو شرکتی بودند که رتبه اول و دوم بیشترین رشد هزینه تولید را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید:  کاهش ۲۷ درصدی سودآوری پالایشگاه ها در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲/ پالایشگاه‌‌ ها بر لبه تیغ درآمدزایی

همچنین لاوان نیز دیگر پالایشگاهی بود که در این دوره افزایش حداقلی هزینه تولید را تجربه کرد و بهای تمام‌شده محصولاتش به بیش از ۳۳ همت رسید. اما نکته‌ای که باید در رابطه با هزینه تولید لاوان اشاره کرد این است که افزایش بهای تمام‌شده این شرکت در حالی رخ داده که مقدار فروش آن کاهش داشته است.

بیشترین کاهش هزینه تولید نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

در طرف دیگر اما به دلیل پایین آمد مقدار فروش، بهای تمام‌شده سه پالایشگاه تهران، تبریز و بندرعباس در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آمده است. به نحوی که بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته پالایش نفت تهران ۷.۶، تبریز ۵.۹ و بندرعباس ۵.۷ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته پایین آمده است. اما لازم به ذکر است این موضوع به دلیل بهبود عملکرد شرکت‌ها نبوده و تنها به دلیل پایین آمدن حجم فروش آن‌هاست.

بیشترین افزایش سود خالص نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

اما باید به مهم‌ترین قسمت صورت‌های مالی که بحث سودآوریست بیشتر توجه شود. چرا که در نهایت آنچه مهم است، سودآوری پالایشگاه‌ها و صنعت است. ارقامی که در ۹ ماهه امسال به چشم می‌خورد اندکی بهتر از ۶ ماهه است؛ اما باز هم وضعیت سودآوری تمام‌ پالایشگاه‌های بورسی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته بهبود نداشته است.

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد پالایش نفت اصفهان در این دوره توانست سود خالص خود را بیشتر از ۲۱ درصد افزایش دهد و عنوان بیشترین افزایش سود خالص را به خود اختصاص دهد. به این ترتیب سود خالص پالایشگاه اصفهان از ۲۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال گذشته به ۳۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان رسید.

پالایش نفت بندرعباس نیز دیگر پالایشگاهی بود که توانست در این دوره سود خالص خود را افزایش دهد. به نحوی که سود خالص این شرکت از ۲۵ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با رشد ۴.۲ درصدی به ۲۶ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان رسید.

بیشترین کاهش سود خالص نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

نگاهی به صورت‌های مالی ۹ ماهه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد این ۶ شرکت پالایشی مجموعا ۸۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان سودآوری داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از پنج درصد کاهش داشته است. هرچند این کاهش نسبت به نزول ارقام ۶ ماهه در مقایسه با ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ کم‌تر بوده است.

لازم به ذکر است بیشترین کاهش سودسازی متعلق به پالایش نفت لاوان (شاوان) است. چرا که سود خالص پالایشگاه لاوان از سه هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با کاهش بیش از ۴۴ درصدی به هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان رسیده است.

تبریز و شیراز نیز دو شرکت دیگر پالایشی بودند که سود خالص آن‌ها به ترتیب ۳۸.۹ و ۳۰ درصد نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.