کد خبر : 5147
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 9:24

کارنامه شش ماهه پالایشی‌های بورس بررسی شد؛

کاهش ۲۷ درصدی سودآوری پالایشگاه ها در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲/ پالایشگاه‌‌ ها بر لبه تیغ درآمدزایی

کاهش ۲۷ درصدی سودآوری پالایشگاه ها در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲/ پالایشگاه‌‌ ها بر لبه تیغ درآمدزایی
اوضاع سودآوری پالایشگاه‌ها در وضعیت وخیمی است چرا که از یک سود تحریم‌ها جلوی درآمدزایی را گرفته و از سوی دیگر افت کرک اسپردها محصولات این شرکت‌ها را ارزان‌تر کرده است.

به گزارش انرژی پرس، به این ترتیب باید گفت مجموع ۶ پالایشگاه بورسی در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق شدند ۴۹۰ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان درآمدزایی کنند که در مقایسه با درآمد ۵۷۱ هزار و ۲۲ میلیارد تومانی نیمه نخست سال گذشته بیشتر از ۱۴ درصد کاهش داشته است. حال باید دید کدام پالایشگاه‌های بورسی بیشترین کاهش را در درآمدزایی خود ثبت کرده‌اند

بیشترین افزایش و کاهش درآمد ۶ ماهه

نگاهی به صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد در این دوره تنها دو شرکت پالایش نفت شیراز و اصفهان بودند که موفق به افزایش درآمد خود شدند. اما باید گفت این افزایش نیز رشد بسیار کمی بوده است؛ چرا که برای مثال رشد درآمد شپنا حتی به یک درصد نیز نرسیده است.

بیشترین کاهش درآمد در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲

مقایسه صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایشگاه‌های بورسی حاکی از آن است که پالایش نفت تبریز با اختلاف در قعر جدول رشد درآمدزایی قرار گرفته و به شدت کاهش درآمد داشته است. چرا که درآمد ۶ ماهه این شرکت از ۵۵ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته با کاهش ۳۰.۲ درصدی به ۳۸ هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان رسیده است.

شبندر و شتران نیز دو پالایشگاه دیگری بودندکه در۶ ماهه نخست سال جاری با کاهش شدید در درآمدزایی خود روبه‌رو شدند. به نحوی که مبلغ ۶ ماهه فروش این دو شرکت در این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۲.۷ و ۱۹.۴ درصد پایین آمده است.

بیشترین افزایش بهای تمام شده ۶ ماهه

بررسی بیشتر صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایشگاه‌های بورس ایران نشان می‌دهد دو شرکتی که بیشترین رشد درآمد را داشتند، بیشترین افزایش بهای تمام شده را نیز از آن خود کردند. چرا که افزایش مقدار فروش طبیعتا رشد هزینه‌ها را نیز در بر دارد. بدین ترتیب شراز با ۱۷.۶ درصدی و شپنا با رشد ۱.۸ درصدی بهای تمام شده محصولات فروش رفته خود دو شرکتی بودند که رتبه یک و دو بیشترین رشد هزینه تولید را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها بورس را بالا بردند

همچنین شبریز نیز به دلیل پایین آمد مقدار فروش خود در ۶ ماهه نخست امسال توانست بهای تمام شده محصولات خود را کم کند و این عدد را از ۴۸ هزار و ۳۲ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با کاهش ۲۸.۲ درصدی به ۳۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان برساند.

پالایش نفت بندر عباس و تهران نیز دو شرکت دیگر پالایشی بودند که در این دوره بهای تمام شده محصولات خود را بیشتر از ۱۶ درصد پایین آوردند. اما لازم به ذکر است این موضوع به دلیل بهبود عملکرد شرکت‌ها نبوده و تنها به دلیل پایین آمدن حجم فروش آن‌هاست.

بیشترین کاهش سود خالص در نیمه نخست سال

اما باید به مهم‌ترین قسمت صورت‌های مالی که بحث سودآوریست بیشتر توجه شود. چرا که در نهایت آنچیز که مهم است، سودآوری پالایشگاه‌ها و صنعت است. ارقامی که در نیمه نخست امسال به شدت کاهش داشتند و این یک تهدید بزرگ برای صنعت نفت ایران به حساب می‌آید.

نگاهی به صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد این ۶ شرکت پالایشی مجموعا ۵۱ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان سودآوری داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۲۷ درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است بیشترین کاهش سودسازی متعلق به پالایش نفت بندرعباس (شبندر) است. چرا که سود خالص شبندر از ۲۲ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با کاهش بیش از ۵۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان رسیده است.

شراز و شاوان نیز دو شرکت دیگر پالایشی بودند که سود خالص آن‌ها بیشتر از ۵۱ درصد سقوط کرده است. همچنین تنها شرکت پالایشی که توانست در این دوره سود خالص خود را بالا ببرد پالایش نفت اصفهان بود که موفق شد سود خالص خود را بیش از هشت درصد بالا ببرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صحنه سازی است !! یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

این صحنه سازی ها را باور نکنید !!

سود اینها نجومی است !!