کد خبر : 11866
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 14:20

پایان هفته سوم فروردین با تداوم رشد بورس

بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی به بوعلی سینا رسید

بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی به بوعلی سینا رسید
روند صعودی بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه پیدا کرد و علاوه بر شاخص‌های اصلی بازار سهام، بخش عمده نمادهای پتروپالاشی نیز به حرکت رو به بالای خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، آخرین روز معاملاتی هفته سوم فروردین در حالی به پایان رسید که شاخص‌های اصلی بورس همچنان روی مدار صعودی به حکرت خود ادامه دادند و همچنان بخش عمده نقشه بازار سبزپوش بود. حال سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در بازار امروز خوب بود و اکثریت نمادهای این صنایع به رشد قیمت خود ادامه دادند.

پس از رشدی هفت هزار و ۴۶ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد، شاخص کل بورس تهران معاملات این هفته را روی پله دو میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی به پایان رساند. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی بود و ۰.۲۳ درصد به ارتفاع خود افزود.

با افزایش معاملات سهام و حق تقدم به ۸.۸ میلیارد برگه در بازار امروز، ارزش معاملات خرد نیز صعودی نسبی را تجربه کرد و در رقم سه هزار و ۷۵۸ میلیارد تومانی تثبیت شد. شدت خروج پول حقیقی‌ها از بازار امروز نیز شدت گرفت و به طور خالص ۳۷۸ میلیارد تومان از معاملات روز جاری خارج شد.

پیشتازی بوعلی سینا در گروه پتروشیمی

پتروشیمی‌های بورس که در روزهای اخیر به روند صعودی خود بازگشته بودند امروز نیز به رشد خود ادامه دادند. طوری که طی معاملات روز جاری ۲۱ نماد پتروشیمی مثبت خوردند و هشت نماد با کاهش قیمت مواجه شدند. به علاوه سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی مارون (مارون) و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) نیز روی صفر تابلو معاملات را به پایان بردند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۲۱ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۹ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۵۶ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

در سوی دیگر معاملات اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۲۲ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۷ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۴۸ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

لازم به ذکر است که در میان همه نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) تعلق یافت. طوری که حقیقی‌ها ۶.۸ میلیارد تومان از نماد شگویا خارج کردند. در طرف دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی توسط شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و با مبلغ ۲.۷ میلیارد تومانی جذب شد.

کدام نمادهای پالایشی نزولی شدند؟

بررسی تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است که بخش عمده نمادهای این گروه نیز در بازار امروز صعودی بوده‌اند؛ به نحوی که هشت نماد شاهد رشد قیمت بودند و پنج نماد منفی خوردند. در نتیجه شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان با رشدی ۰.۴۹ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز حدود ۲۴ میلیارد تومان از معاملات نمادهای پالایشی بیرون کشیدند.

بیشتر بخوانید:  عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی در بورس ادامه دارد

سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۷۱ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۶۷ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۵۵ درصد رشد قیمت، نمادهایی با بیشترین بازدهی مثبت در معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در طرف دیگر بازار اما سهام تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، پالایش نفت شیراز (شراز) و سرمایه‌گذاری صنعت نقت (ونفت) با افت به ترتیب ۱.۸۶ درصد، ۰.۴۷ درصد و ۰.۳۲ درصدی بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان، امروز حدود ۱۱ میلیارد تومان از معاملات شپنا خارج کردند تا این نماد بیشترین خروج پول در بین هم‌گروهی‌های خود را تجربه کند. در مقابل نیز تنها دو شرکت نفت سپاهان و پالایش نفت لاوان (شاوان) شاهد ورود پول اندک سهامداران حقیقی بودند.

خروج پول ۵۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از پلیمر آریا ساسول

در بازار روز جاری، بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، به حرکت خود در مدار صعودی ادامه دادند. امروز در این صنعت بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی نزدیک به ۷۸ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۳۴ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۲۹ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد بین‌المللی محصولات پارس (شپارس)، شیمیایی رنگین (شرنگی) و سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی (وپترو) با رشد به ترتیب، ۳.۸۷ درصد، ۲.۹۴ درصد و ۱.۲۷ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای لعابیران (شلعاب) با ۴.۱۱درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۲.۳۸ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۳۲ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند.

لازم به ذکر است که نماد ساینا شلعاب با وجود بیشترین کاهش قیمت در بین هم‌گروهی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی را در گروه شیمیایی بورس امروز تجربه کرد و حقیقی‌ها ۲.۱ میلیارد تومان به این نماد تزریق کردند. در طرف دیگر اما نماد پلیمر آریا ساسول (آریا) در بین همه نماد شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ حدود ۵۰ میلیارد تومان را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.