کد خبر : 7054
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 16:03

پالایشی‌های بورس متعادل شدند

عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی در بورس ادامه دارد

عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی در بورس ادامه دارد
با افت ۰.۲۶ درصدی شاخص کل بورس، بازار سهام در سومین روز هفته نیز به افت خود ادامه داد و بخش عمده پتروپالایشی‌ها نیز منفی خوردند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در سومین روز معاملاتی هفته نیز به حرکت کند خود در سمت منفی بازار ادامه داد و تداوم این روند نزولی سبب شد که نماگر اصلی بازار سهام سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را بار دیگر از دست بدهد. در این میان، نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز بهبودی در معاملات خود شاهد نبودند و بخش عمده آنها به افت خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس در معاملات چهارمین روز از دی ماه ۱۴۰۲ حدود ۰.۲۶ درصد، معادل پنج هزار و ۶۱۰ واحد از ارتفاع خود را از دست داد و روی پله دو میلیون و ۱۹۴ هزار واحدی به استقبال معاملات فردا رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز نزولی بود و ۰.۰۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز، معامله‌گران بیش از۹.۲ میلیارد سهام و حق تقدم بین خود مبادله کردند تا ارزش معاملات خرد در بورس امروز به حدود چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برسد. خالص خروج پول حقیقی از بورس امروز نیز معادل ۲۵۶ میلیارد تومان به ثبت رسید.

افت پتروشیمی‌ها ادامه دارد

هم‌جهت با عقب‌گرد کلیت بازار، بخش عمده نمادهای پتروشیمی در معاملات روز جاری سرخ‌پوش بودند. طوری که امروز تنها ۱۰ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۹ نماد افت قیمت داشتند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۷۶ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۸ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۶۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را در گروه خود شاهد بودند و در طرف دیگر بازار، سهام شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی آبادان (شپترو) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با افت به ترتیب ۲.۹۵ درصد، ۱.۹۵ درصد و ۱.۳۲ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

لازم به ذکر است که امروز بیشترین خروج پول حقیقی از پتروشیمی‌ها مربوط به نماد پتروشیمی پردیس بود؛ طوری که سهامداران حقیقی از نماد شپدیس ۱۵.۵ میلیارد تومان پول خارج کردند.

معاملات متعادل در گروه پالایشی

بیشتر بخوانید:  عرضه اولیه سهام پتروشیمی اروند در بورس تکذیب شد

عمده نمادهای پالایشی در بازار امروز در بازه منفی تا مثبت یک درصد معامله شدند و در این میان، پنج نماد در سمت مثبت بازار و چهار نماد در طرف منفی بازار کندل روزانه خود را بستند. به این ترتیب، در پایان معاملات امروز شاخص کل گروه فرآورده‌های نفتی افت ۰.۲۲ درصدی را ثبت کرد.

معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی اما در بازار امروز نشانی از تعادل نداشت و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت، حدود ۱۷ میلیارد تومان بود. به علاوه، نماد پالایش نفت شیراز (شراز) با ۹۱۰ میلیون تومان تنها نماد پالایشی بود که ورود پول را تجربه کرد. از سوی دیگر نماد پالایش نفت تبریز (شبریز) بیشترین خروج پول حقیقی را به مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان رقم زد.

در این میان نمادهای پالایشی، سهام شرکت‌های گروه نفت پاسارگارد (شپاس) با ۰.۷۹ درصد، گروه نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۶۹ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و نمادهای تجهیز نیروی زنگان(شزنگ) با ۱.۶۵ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۸۷ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۳۹ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

خروج پول ۵۵ میلیاردی از گروه شیمیایی

تابلوی معاملات گروه شیمیایی نشان می‌دهد که امروز ۲۵ نماد این گروه صعودی بوده‌اند و ۳۷ نماد بازدهی منفی ثبت کرده‌اند. در نتیجه معاملات امروز در صنعت محصولات شیمیایی، با معاملاتی به ارزش ۳۸۴.۷ میلیارد تومان، شاخص این گروه ۰.۱۹ درصد صعود کرد. خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه نیز از رقم ۵۵.۱ میلیارد تومان ثبت عبور کرد.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۶.۹۶ درصد، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۹۱ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۴۷ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند.

در طرف دیگر اما سه نماد کف (شکف)، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) و صنعتی دوده فام (ساینا) با افت به ترتیب، ۳.۵۸ درصد، ۳.۳۸ درصد و ۱.۶۴ درصدی، شدیدترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.