کد خبر : 7221
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 - 15:51

مدیران در روز پتروشیمی از چالش‌ها و افق‌های صنعت گفتند+اینفوگرافیک

مدیران در روز پتروشیمی از چالش‌ها و افق‌های صنعت گفتند+اینفوگرافیک
صنعت پتروشیمی در ایران ۶۵ ساله شد، مدیران این صنعت در روز ملی پتروشیمی از چالش‌ها و چشم‌اندازهای پتروشیمی ایران سخن گفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، هشتم دی ماه روز ملی پتروشیمی در ایران است، صنعتی که دیگر در ایران نوپا نیست و ۶۵ سال از عمر آن می‌گذرد‌. مدیران صنعت پتروشیمی در این روز از چشم‌اندازها و افق‌های این صنعت سخن می‌گویند.

 

 

مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی

“همکاران پرتلاش، آنچه که امروز در صنعت پتروشیمی در حال انجام شدن است، حاصل جهد و جهاد شما در گستره این ایران اسلامی است. اکنون که ایران عزیز ما در یک نبرد همه جانبه اقتصادی قرار دارد، صنعت پتروشیمی یکی از سنگرهای اصلی در شکست و بی اثر کردن تحریم های ظالمانه است و اگر تلاش‌های مجاهدانه جوانان و نخبگان این صنعت افتخار آفرین نبود، دشمن می‌توانست سختی‌های بیشتری را بر مردم عزیز ایران اسلامی تحمیل کند. در دو سال گذشته مقدار تولید صنعت پتروشیمی از ۶۱.۲ میلیون تن به ۶۹.۷ میلیون تن رسیده‌ است و میزان فروش از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۲۷ میلیارد دلار افزایش یافته است که بخش مهمی از تأمین ارزی کشور نیز از همین مسیر صورت گرفت. از این رو، در تلاشیم با نهادینه شدن راهبرد تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، زیرساخت های قانونی آن نیز در برنامه هفتم توسعه مدون می‌شود.طرح‌هایی همچون جمع‌آوری گازهای ترش از میادین حوزه نفتی غرب کارون به منظور جلوگیری از هدر رفت آنها و کمک به محیط زیست و تامین خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی، طرح های تولید مواد پایه و میانی پتروشیمی، نوسازی اسکله‌ها و ساخت اسکله‌های جدید بخشی از فعالیت های است که اکنون در حال اجرا است و به دنبال دستیابی به اهداف آن هستیم.”

 

عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس

“از پهنه وسیع خلیج همیشه فارس تا غرب دلاور، از دامنه زاگرس سرافراز تا شمال سبز کشور، امروز صنعت پتروشیمی در ایران اسلامی چونان چرخ توسعه در جای جای این خاک عزیز و مقدس به همت تلاش‌گرانی که روز و شب نمی‌شناسند و آراسته به ایمان، همت و دانش هستند، نقش آفرینی می‌کند.
ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی تنها بخشی از مزایای این صنعت برای کشور است، آنچه اما اهمیت پررنگ دارد نقشی است که این صنعت می‌تواند در ساختن و توسعه تمدن نوین اسلامی در ایران ایفا کند و این شدنی نیست مگر با توسعه این صنعت با تکیه بر پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش.
از دیگر سو، توجه به دانش‌بنیان‌ها به عنوان راهبرد اقتصادی و صنعتی نوین کشور مبتنی بر دیدگاه‌ها و تاکیدهای خاص مقام معظم رهبری به دستیابی به علوم نوین و شکستن انحصار دانش توسط جوانان متخصص ایرانی، در این مسیر برای صنعت پتروشیمی حکم کیمیایی گران‌بها دارد؛ با لطف خداوند متعال آثار اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی باز شدن گره‌های بسیاری بود که در مسیر پرشتاب این صنعت توسط دشمنان این مردم و سرزمین با تحریم، ایجاد شده بود و حرکت به سمت قله، امروز سهل‌تر و پرشتاب‌تراست.”

سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس

‘بی‌شک این صنعت عظیم در دوران تحریم‌های ظالمانه، نقش بی‌بدیلی در تولید ملی و ارزآوری و همچنین توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در رونق تولید و ایجاد اشتغال ایفا کرده است.کارکنان صنعت پتروشیمی در همه سطوح در سرما و گرما با تلاش، فداکاری و پشتکار مضاعف خود اجازه ندادند چرخ های این صنعت عظیم در اوج تحریم‌ها از حرکت بایستد و به جرات می توان گفت بخش قابل توجهی از درآمد کشور را تامین کرده‌اند. جهادگران اقتصادی عرصه پتروشیمی به ویژه شرکت های مستقر در منطقه ویژه پارس همانطور که در سال های اخیر گام های ارزشمندی در حرکت از خام فروشی به سمت صنایع پایین دستی قابل استفاده در صادرات و تولید مواد با ارزش افزوده بیشتر برداشته اند، با تکمیل زنجیره ارزش نقش مهم تری در بازارهای مهم صادراتی جهان و توسعه پایدار ایران عزیز اسلامی ایفا کند.”

علیرضا زمانپور، مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی

“صنعت پتروشیمی ، یکی از صنایع پیشران کشور است که در شرایط تحمیل سخت ترین و بی رحمانه ترین تحریم‌های ظالمانه در تاریخ بشریت، این صنعت و فعالان آن توانسته‌اند نه تنها تحریم‌های دشمن را بی‌اثر کنند بلکه چشمان نظاره‌گر داخل و خارج این مرزهای پرگهر شاهد پیشرفت و موفقیت‌های روز افزون صنعت پتروشیمی هستند.”

 

بابک افقهی، مدیر عامل هلدینگ تاپیکو

“صنعت پتروشیمی در دو دهه اخیر با سرعت نقش خود را به عنوان یکی از اجزای اصلی اقتصاد ایران، باز کرده است. این روزها دیگر شکی درباره اهمیت صنعت پتروشیمی وجود ندارد، صنعتی که هم‌اکنون دومین جایگاه ارزآوری کشور پس از صادرات نفت خام را دارد. طبق آخرین آمار گمرک، در ۹ ماهه امسال در حالی که درآمد صادرات نفت کشور ۲۶ میلیارد دلار بوده، رتبه دوم ارزآوری با ۱۵ میلیارد دلار به صنعت پتروشیمی اختصاص یافته است. صادرات کشور در ۹ ماهه سال جاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و به استثنای آمار صادرات تجارت چمدانی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید. به عبارتی می‌توان گفت هم‌اکنون ۲۵ درصد بار ارزآوری اقتصاد ایران را بر عهده دارد. نکته مهمتر در ارزآوری این صنعت، کیفیت و دسترسی به ارز پتروشیمی‌ها است. برخلاف صادرات نفت خام که به راحتی قابل رصد برای دشمن و اعمال تحریم‌ها و بلوکه کردن پول آن است، صادرات محصولات پتروشیمی قابل رصد نیست و به همین دلیل ارز آن نیز برخلاف ارز صادرات نفت بلوکه نمی‌شود و به اقتصاد ایران بازمی‌گردد. بنابراین صنعت پتروشیمی را می‌توان پیشتاز اقتصاد مقاومتی و خنثی‌سازی تحریم‌ها در ایران نام برد.”

بیشتر بخوانید:  تنفیذ قرارداد ساخت و نصب عرشه سكوی میدان گازی بلال

علی یاری، مدیرعامل انرژی سپهر

“در این مسیر بزرگان و موسپیدانی گام برداشته‌اند و راه امروز را روشن ساخته‌اند،  باید آنها را چرغدان و پیش‌قراولان، این صنعت نام بر که با چشم‌انداز و دوراندیشی، ریل توسعه اقتصادی امروز ایران اسلامی را بیمه کرده‌اند. ”

جواد زارع پور، سرپرست هلدینگ پتروفرهنگ 

“روز پتروشیمی فرصت مناسبی برای تقدیر از فعالان و تلاشگران این صنعت در سطوح مختلف از جمله کارگران عزیزی است که شبانه روز در شرایط سخت کاری و در گرمای طاقت فرسای جنوب با عرق جبین خود چرخ اقتصاد کشور را چنان به حرکت وا می‌دارند که نقشه‌های شوم دشمن در مقابل چرخش این چرخ، ناتوان و محکوم به شکست است. در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری در این شرایط حساس کشور از نظر اقتصادی با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده برای افزایش و پایداری تولید نیز برنامه‌های مدونی داریم که در این راستا نیز نیازمند همکاری مجموعه وزارت نفت هستیم و انتظار می‌رود در این شرایط حساس رسالت «حمایت، هدایت و نظارت» مجموعه وزارت نفت مصداق عینی پیدا کند تا شاهد افزایش سرعت قطار توسعه صنعت پتروشیمی و در نهایت رسیدن ایران عزیز به «قله» باشیم.”.

 

تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری

“بدون شک می‌توان این صنعت را اثرگذارترین صنعت در اقتصاد ملی کشور عزیزمان به شمار آورد. اینجانب بر خود لازم می‌دانم تا به عنوان عضو کوچکی از این خانواده‌ی بزرگ، از زحمات و تلاش‌های تمامی کارکنان این عرصه مهم و به‌ویژه تلاشگران پتروشیمی نوری در به حرکت درآوردن چرخه تولید و اقتصاد کشورمان قدردانی کنم.”

متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس 

“اراده و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما کارگران، مهندسان و متخصصان در صنعت ارزش آفرین کشور که همواره در همه شرایط درحالرتولید و رونق بخشیدن به چرخه‌های اقتصادی کشور هستید؛ قابل ستایش و تجلیل فراوان است.”

محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل پتروشیمی آریا ساسول

“صنعت پتروشیمی به‌عنوان افتخار ایران زمین در مسیر قله پر پیچ و خم توسعه، شتابی بی‌بدیل گرفته که بی‌شک مرهون تلاش‌، هم‌افزایی و ایثار همه شما گرامیان است. صنعتی که اکنون می‌توان به جرأت آن را عامل چرخش چرخ اقتصاد این مرز و بوم دانست. پیشگامی در صادرات غیرنفتی کشور و تأمین عمده ارز مورد نیاز کشور مهر تأییدی بر این کارنامه درخشان است. توسعه و تولید گریدهای حیاتی، استراتژیک و خاص محصولات که کشور را از دست درازی برای آن‌ها بی‌نیاز کرده، برگ زرین دیگری است که حاصل تلاش شما بزرگوران است. تعامل دوسویه صنعتگران، سیاست‌گذاران و دانشگاهیان در این عرصه مثال بی نقصی برای الگو گیری و بهره‌گیری در سایر صنایع در مسیر رشد و توسعه است. اما همه ما باید در نظر داشته باشیم که صنعت پتروشیمی هنوز در ابتدای مسیر است. با درک اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور و آینده صنایع جهان در می‌یابیم که برای تکمیل زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی، باید تلاشی مضاعف بکار گیریم، تلاشی همتراز با همت سال‌های دور که بالندگی صنعت امروز را رقم زد.”

رضا گنجی، مدیرعامل پتروشیمی جم‌پیلن

“هشتم دی ماه به عنوان روز صنعت ارزش آفرین پتروشیمی نامگذاری شده است؛ روزی که به ما یادآور می‌شود که این صنعت چه جایگاه بی‌بدیلی در اقتصاد کشور داشته و دارد. نیک می‌دانیم که در شرایط تحریم‌های ظالمانه این صنعت پتروشیمی است که به عنوان یک صنعت نجات بخش همچون خون در رگ اقتصاد ایران حیات بخشید و موجب شد این شرایط سخت را تاب بیاوریم.
در ماه هایی که گذشت به فضل الهی و با تلاش و همراهی همه شما همکاران محترم، موفق شدیم رتبه اول نسبت عملکرد فروش به برنامه را در بین کل شرکت‌های پتروشیمی کسب نماییم که مایه درخشش پتروشیمی جم‌پیلن در ایران گشته تا در عمل پاسدار اعتماد بازنشستگان معزز گردیم. در پی این دستاورد مهم، با اجرای موفقیت آمیز پروژه عظیم اورهال، برگ زرین دیگری از توانمندی‌های نیروهای متخصص جم‌پیلن به منصه ظهور درآمد تا تولید جم‌پیلن با قدرت و استمرار دوچندان، ادامه یابد.اکنون نوبت آن رسیده است تا با اجرای گام به گام برنامه‌های توسعه ای شرکت در حوزه های مختلف، همراه افزایش تولید و فروش، با تولید گریدهای تخصصی و جدید، قدم‌های موثر بعدی را برداریم.”

رضا کریمی،مدیرعامل پتروشیمی سبلان

“صنعت پتروشیمی در ایران اسلامی ترکیبی از تعهد و تخصص است که به دست گروهی از پرتلاش‌ترین مردمان ایران زمین بنا نهاده شده و علی‌رغم همه‌ی دشواری‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، همچنان به پیش می‌رود.”

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.