کد خبر : 5999
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 16:07

بورس همچنان درجا می‌زند/ پالایش نفت تهران در یک مناقصه برنده شد

بورس همچنان درجا می‌زند/ پالایش نفت تهران در یک مناقصه برنده شد
با وجود اینکه شاخص کل بورس تهران با رشدی اندک به صعود خود ادامه داد، شاخص گروه‌های پتروپالایشی در بازار امروز نزولی شدند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران، سومین روز معاملاتی هفته جاری را در ادامه رشد در روز گذشته، صعودی به پایان رساند اما میزان این رشد، بسیار اندک بود. با این وجود، نمادهای شاخص‌های سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بر خلاف دیروز در مسیر نزولی قرار گرفتند.

شاخص کل بورس امروز، تنها هزار و ۶۳۷ واحد معادل ۰.۰۸ درصد رشد داشت و در پله دو میلیون و ۲۶ هزار واحدی به استقبال روز آینده رفت. این صعود در شاخص کل هم‌وزن اما شدیدتر بود و سبب شد که این شاخص ۰.۳۱ درصد به ارتفاع خود اضافه کند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که حجم معاملات سهام و حق تقدم در بازار امروز کاهشی شده و به ۶.۵ میلیارد برگه سهم رسیده است. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در بازار امروز، کمی بیشتر از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.

نماد «بوعلی» متوقف شد

معاملات امروز در گروه پتروشیمی‌ها همچون روز گذشته متعادل بود و امروز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز، تنها ۱۱ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۱۴ نماد منفی خوردند؛ ۶ نماد نیز روی صفر معاملات به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۶۱ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۵۱ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۷۵ درصد رشد قیمت، سه نمادی بودند که بیشترین بازدهی صعودی در معاملات امروز گروه خود را رقم زدند.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۴۸ درصد، پتروشیمی جم (شجم) با ۱.۷۹ درصد و پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۰.۶۷ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی را شاهد بودند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، بار دیگر به سهام پتروشیمی نوری اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۵.۱ میلیارد تومان از معاملات نوری خارج کردند.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار پیش از آغاز معاملات امروز، نماد پتروشیمی بوعلی سینا به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید متوقف شد.

علت توقف نماد «شتران» چه بود؟

نمادهای پالایشی بعد از رشد اندکی که روز گذشته شاهد آن بودند، امروز بر خلاف کلیت بازار رفتار کردند و در مسیر نزولی قرار گرفتند. طوری که در پایان معاملات امروز شاخص کل گروه فرآورده‌های نفتی کاهش ۰.۱۷ درصدی را ثبت کرد و بیش از ۹۰ میلیارد تومان از سهام نمادهای این گروه معامله شد.

بیشتر بخوانید:  بیشترین بازدهی در گروه پتروشیمی به پترول رسید

معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در معاملات امروز به سود حقوقی‌ها بود و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت، معادل ۳۰ میلیارد تومان ثبت شد. به علاوه، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بار دیگر با ثبت رقمی ۱۴.۴ میلیارد تومانی بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود و از سوی دیگر، نماد نفت ایرانول (شرانل) تنها نمادی بود که ورود پول حقیقی به مبلغ یک میلیارد تومان را تجربه کرد.

در پایان معاملات امروز، قیمت پایانی چهار نماد پالایشی افزایش یافت و هفت نماد متحمل کاهش قیمت شدند. در این میان نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۶۷ درصد، نفت‌ پارس‌ (شنفت) با ۰.۱۲ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۰۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند و نمادهای سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) با ۰.۵۹ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۹ درصد و نفت‌ پارس‌ (شنفت) با ۰.۳۵ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

نکته قابل توجه در پایان بازار امروز، توقف نماد پالایش نفت تهران در روز معاملاتی آینده توسط ناظر بازار بود. این دستور ناظر نیز پس از آن صادر شد که شتران با انتشار یک اطلاعیه گروه الف در سامانه کدال از برنده شدن در مزایده سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری از ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی خبر داد.

پیشتازی «کیمیاتک» در گروه شیمیایی

امروز در حالی که ۲۲۰ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار سهام معامله شد، شاخص این صنعت افتی ۰.۰۷ درصدی را شاهد بود. همچنین حقیقی‌ها نیز ۲۵ میلیارد تومان از گروه محصولات شیمیایی خارج کردند.

در معاملات روز جاری، ۲۷ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۳۰ نماد در سمت سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، گلتاش (شگل) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۴.۱۱ درصد، ۳.۵۳ درصد و ۲.۸۵ درصد رشد کرد.

در سوی دیگر بازار نیز سهامداران سه نماد کف (شکف) با ۱.۹۴ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۱.۹ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۳۲ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود شاهد بودند.

گفتنی است که نماد کیمیاتک علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد، با جذب حدود ۲.۳ میلیارد تومان پول حقیقی در بازار امروز، از این منظر نیز پیشتاز گروه خود بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.