کد خبر : 11251
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 15:16

بورس با تداوم روند نزولی به معاملات بازگشت

بیشترین بازدهی در گروه پتروشیمی به پترول رسید

بیشترین بازدهی در گروه پتروشیمی به پترول رسید
بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، به حرکت خود در مدار نزولی ادامه داد تا شاخص کل و هم‌وزن نیز به افت خود ادامه دهند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با تداوم روند نزولی بازار سهام، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز منفی خوردند؛ طوری که در صنعت پالایشی، تنها یک نماد صعودی شد.

بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، به حرکت خود در مدار نزولی ادامه داد تا شاخص کل و هم‌وزن نیز به افت خود ادامه دهند. در این شرایط، صنایع پتروپالایشی نیز تغییر چندانی در معاملات خود شاهد نبودند و بخش عمده نمادهای این صنایع بار دیگر سرخ پوش شدند.

شاخص کل بورس، بازار امروز را با افتی هزار و ۵۱۸ واحدی، معادل ۰.۰۷ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۴۸ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز طی معاملات امروز، ۰.۲۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز مجموعا ۷.۳ میلیارد برگه سهم مبادله شد تا به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در سطح سه هزار و ۳۵۷ میلیارد تومانی قرار بگیرد. به علاوه، اشخاص حقیقی نیز رقم خالص ۱۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را در بازار امروز رقم زدند.

پیشتازی پترول، شستان و زاگرس در گروه پتروشیمی

بازار امروز در حالی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای پتروشیمی بورس، به روند نزولی خود ادامه دادند. طوری که تنها هشت نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۸ نماد پتروشیمی با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بود که این نمادها به ترتیب ۳.۱۶ درصد، ۲.۷۵ درصد و ۱.۰۱ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۱۵ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۰۲ درصد و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۰.۹۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین لازم به ذکر است که سهام شرکت پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز این گروه را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که حقیقی‌های نماد نوری بیش از ۲.۸ میلیارد تومان پول از معاملات این نماد بیرون کشیدند.

نفت پاسارگاد؛ تنها صعودی گروه پالایشی

روند معاملات بورس امروز به نحوی پیش رفت که در صنعت فرآورده‌های نفتی، نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد ۱.۴۲ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و سهامداران ۹ نماد دیگر این گروه شاهد افت قیمت دارایی خود بودند. همچنین نماد نفت ایرانول (شرانل) نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال روز معاملاتی آینده رفت.

بیشتر بخوانید:  احتمال تعطیلی بورس ایران برای جلوگیری از فروپاشی

بیشترین کاهش قیمت در بین نمادهای گروه پالایشی مربوط به سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) بود که به ترتیب کاهش قیمت ۱.۶۶ درصد، ۰.۹۱ درصد و ۰.۷۷ درصد افت قیمت پایانی را رقم زدند.

در نتیجه، با پایان زمان بازار امروز، شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی به ارزش حدود ۱۲۷ میلیارد تومان و خروج پول ۱۰.۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی در حدود ۰.۵۶ درصد را ثبت کرد.

گفتنی است که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز باز هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بود. طوری که خالص خروج پول از این نماد از ۲۱ میلیارد تومان گذر کرد. این در حالیست که هیچ‌یک از نمادهای این گروه نیز طعم ورود پول حقیقی را نچشیدند.

تداوم افت شاخص شیمیایی

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با توجه به اینکه بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی نزولی را در پیش گرفتند، در نهایت شاخص این گروه افتی ۰.۱ درصدی را ثبت کرد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۲۲۱ میلیارد تومان رسید و بیش از ۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۱۷ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۳۸ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۵.۹۹ درصد، بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۳.۳۴ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر، نماد‌های لعابیران (شلعاب) با ۴.۸۱ درصد، کف (شکف) با ۳.۸۴ درصد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۲.۶۸ درصد افت قیمت پایانی، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سویی دیگر، بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های پالایشی نشان می‌دهد که سهام شرکت پلی پروپلین جم (جم پیلن) با ۱.۳ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول اشخاص حقیقی را تجربه کرده است. در مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی با رقم ۲.۸ میلیارد تومان از سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) رخ داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.