کد خبر : 2425
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 10:52

رشد قیمت نفت جهانی

رشد قیمت نفت جهانی
به دنبال نگرانی از محدودیت عرضه، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت.

به گزارش انرژی پرس، بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۰ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. قرارداد سپتامبر وست تگزاس اینترمدیت که روز سه شنبه منقضی می‌شود و قرارداد اکتبر این شاخص، ۷۳ سنت افزایش یافته و ۸۱ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه معامله شدند.

هر دو شاخص پس از ۷ هفته رشد متوالی، هفته گذشته تحت تاثیر رشد دلار آمریکا به دلیل احتمال افزایش نرخ‌های بهره به مدت طولانی‌تر، وخامت بحران املاک چین و تاثیر آن روی رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت، حدود دو درصد کاهش پیدا کردند.

با این حال، استفانو گراسو، مدیر بخش اوراق بهادار در شرکت «ایت وانت ایج» در سنگاپور با اشاره به آمار شرکت رصد نفتکش کپلر می‌گوید: عرضه نفت محدودتر شده است و صادرات نفت اوپک پلاس در ماه اوت، برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا خواهد کرد. وی افزود: عرضه کلی کاهش پیدا کرده و تقاضا افزایش یافته است. اوپک پلاس بازار را در کنترل دارد، مگر این که رکودی روی دهد و تقاضا کند شده یا کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:  تهدید ونزوئلا توسط آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های نفتی

چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در حال برداشت از ذخایری است که اوایل امسال جمع آوری کرد. در پی کاهش عرضه اوپک پلاس که باعث صعود قیمت نفت به بالای مرز ۸۰ دلار در هر بشکه شده است، پالایشگاه‌های چینی، میزان خریدشان را کاهش داده‌اند.

طبق آمار گمرکی چین، واردات نفت چین از عربستان سعودی در ژوییه ۳۱ درصد نسبت به ژوئن کاهش پیدا کرد اما روسیه با نفت تخفیف‌دار خود، همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند. در این بین، پالایشگاه‌های چینی تحت تاثیر سود خوب فروش به بازارهای خارجی، صادرات فرآورده‌های نفتی پالایش شده را در ژوییه افزایش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، آماری که روز جمعه توسط شرکت بیکرهیوز منتشر شد، نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت فعال در آمریکا، هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافت و به ۵۲۰ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از مارس سال ۲۰۲۲ بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.