کد خبر : 1438
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 15:36

بازار سهام نفس کشید

بورس به شیمیایی‌ها روی خوش نشان داد

بورس به شیمیایی‌ها روی خوش نشان داد
بورس امروز پس از دو روز افت به تعادل بازگشت و شاخص کل با رشد 1.09 درصدی همراه شد. سهامداران در بازار امروز از نمادهای شیمیایی و پتروشیمی استقبال کردند اما گزارش عملکرد فصلی پالایشی‌ها همچنان به نمادهای این صنعت اجازه رشد نمی‌دهد.

به گزارش انرژی پرس، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بورس امروز بالاخره توانست بر ترس خود از نااطمینانی‌های بازار غلبه کند و پس از دو روز افت، سبزپوش شود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات امروز با افزایش ۱.۰۹ درصدی همراه شد و در آستانه بازپس‌گیری سطح دو میلیون واحدی قرار گرفت. امروز شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی شد و با افزایش ۱.۰۷ درصدی، به ۷۰۹ هزار واحد رسید.

سهامداران در بازار امروز بیش از ۶.۳ میلیارد برگه سهم رد و بدل کردند و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در پایان معاملات به سه هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر نیز حقیقی‌ها با بورس آشتی کردند و بازار سهام شاهد ورود ۱۲۷ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود.

تنها ۱۱ نماد شیمیایی منفی شدند

از روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر اصلاح و بازنگری مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد و همین شایعات کافی بود که نمادهای گروه محصولات شیمیایی با اقبال سهامداران مواجه شوند. به طوری که شاخص این گروه با افزایش ۱.۲۳ درصدی همراه شد و به ۱۵۳ هزار و ۷۶۸ واحد رسید.

ارزش معاملات نمادهای شیمیایی در پایان بازار امروز به ۲۹۳ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این صنعت شد. به علاوه، از میان ۵۶ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها ۱۱ نماد شاهد افت قیمت پایانی بودند و بقیه آنها، با رشد قیمت به استقبال فردا رفتند.

اقبال سهامداران به نمادهای پتروشیمی

در پی کمرنگ شدن ریسک تصمیمات دولت، نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز با تغییری ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شدند و اغلب نمادهای این گروه صعودی بودند؛ به طوری که در پایان معاملات، ۱۵ نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و ۶ نماد با افت قیمت مواجه شدند.

نماد شاروم با افزایش قیمت ۶.۵۶ درصدی، بیشترین رشد این گروه را به نام خود زد و نمادهای شپدیس و بوعلی نیز پس از آن قرار گرفتند. از سویی دیگر اما نمادهای شصفها، شگویا پارس، بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

بیشتر بخوانید:  بورس جانی برای صعود ندارد

پالایشی‌ها متعادل‌تر شدند

همانطور که وضعیت بورس امروز تا حدودی نسبت به روزهای قبل بهتر شده بود، گروه پالایشی نیز معاملات متعادل‌تری را تجربه کرد. به طوری که اغلب نمادهای این گروه در بازه مثبت و منفی یک درصدی نوسان کردند.

به علاوه در بازار امروز بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان سهام پالایشی خرید و فروش شد و حقیقی‌ها حدود ۱۳ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند که البته این ورود پول تنها به نمادهای شبندر، شبریز، شتران و شاوان بود. از سوی دیگر، ۶ نماد پالایشی با رشد قیمت همراه شدند و قیمت پایانی پنج نماد کاهش یافت.

با این وجود، صورت‌های مالی ناامیدکننده پالایشی‌ها، همچنان روی این گروه اثر می‌گذارند؛ به طوری که شاخص این گروه، امروز نیز با افت حدود ۰.۱ درصدی همراه شد. علت اصلی این افت نیز بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان نماد شراز بود که سبب شد این نماد افتی ۹.۵ درصدی را ثبت کند. چرا که صورت‌های مالی سهام پالایش نفت شیراز حاکی از آن است که سود خالص این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال با کاهش ۸۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه شده است.

روند صعودی بورس ادامه می‌یابد؟

صورت‌های مالی فصلی شرکت‌های بورسی همچنان در سامانه کدال منتشر می‌شوند و اغلب صنایع شاهد افزایش سودسازی هستند. از طرف دیگر، نمادهایی که به دلیل انتشار این صورت‌های مالی، معاملات آنها متوقف شده است، رفته رفته بازگشایی می‌شوند و افزایش ارزش معاملات با از سرگیری معاملات این نمادها، می‌تواند بر پویایی بازار کمک کند.

همچنین به نظر می‌رسد صنایعی که ارتباطی با مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ندارند و از سوی دیگر، گزارش عملکردهای خوبی منتشر می‌کنند، به رشد بازار کمک کنند. بنابراین اگر اتفاق تازه‌ای در بازار رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که بورس در روزهای آتی نیز روند صعودی امروز را ادامه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.