کد خبر : 2412
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 15:04

ارزش معاملات خرد در کف 6 ماهه؛

بورس جانی برای صعود ندارد

بورس جانی برای صعود ندارد
بورس تهران در روزی که کمترین ارزش معاملات خرد از ابتدای اسفند ماه سال گذشته را تجربه کرد به روند نزولی خود ادامه داد و 0.18 درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد. با این حال اغلب صنایع بازار از جمله پالایشی‌ها، شیمیایی‌ها و پتروشیمی‌ها، با کاهش فشار فروش همراه شدند.

انرژی پرس_با وجود اینکه فشار فروش سهام در بخش عمده صنایع بازار امروز با کاهش نسبی همراه شده بود اما شاخص کل بورس دومین روز هفته را نیز با افت سپری کرد و به روند نزولی خود ادامه داد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار تالار شیشه‌ای در پایان معاملات افتی ۰.۱۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح یک میلیون و ۹۵۴ هزار واحدی ایستاد.

این افت در شاخص کل هم‌وزن شدیدتر بود و این شاخص بازار امروز را با کاهشی ۰.۵۱ درصدی به پایان رساند. با این وجود نکته‌ای که در بازار امروز، بیش از افت شاخص‌های اصلی نگران‌کننده است، کاهش قابل توجه ارزش معاملات است. به طوری که ارزش معاملات خرد در بازار امروز به سه هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم ثبت شده از اسفند ماه سال گذشته به این سو است. به علاوه، خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان رسید.

 

 

به نظر می‌رسد که ریسک‌های پرشماری که بر بازار سایه افکنده‌اند، باعث شده‌اند که سهامداران تمایلی به معامله در بازار نداشته باشند. به زعم کارشناسان بورسی، تا زمانی که این ریسک‌ها وجود دارند، ارزش معاملات در همین سطوح اندک باقی خواهد ماند و بازار، جانی برای صعود نخواهد داشت.

شاخص پالایشی‌ها بالاخره مثبت شد

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی بیش از ۲۹ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند. پالایشی‌ها امروز معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند و ۱۱ نماد این گروه در بازه قیمتی مثبت و منفی یک درصد به کار خود پایان دادند؛ چهار نماد صعودی شدند، هفت نماد شاهد افت قیمت بودند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به کار خود پایان داد.

با این حال، رشد ۱.۳۶ درصدی نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) باعث شد که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی رشدی ۰.۰۷ واحد درصدی را تجربه کند. نمادهای پالایش نفت بندر عباس (شبندر) با ۰.۴۳ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۲۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۲۵ درصد رشد نیز دیگر نمادهای صعودی معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در سوی دیگر اما نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز)، نفت پارس (شنفت) و پالایش نفت شیراز (شراز) با افت به ترتیب ۰.۴۵ درصد، ۰.۳۵ درصد و ۰.۳۱ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی به نماد شتران رسید که در بازار امروز با خروج ۱۰.۳ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی روبرو شد.

بیشتر بخوانید:  معاملات کم‌رمق بازار سهام / بلاتکیفی سهامداران پتروپالایشی‌ها

توقف معاملات لعابیران به علت کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت

وضعیت در معاملا گروه شیمیایی نیز شبیه به پالایشی‌ها بود و این صنعت نیز با کاهش نسبی فشار فروش مواجه شد. با این حال شاخص این گروه پس از معاملاتی به ۲۵۲ میلیارد تومان، افتی ۰.۱۹ درصدی را رقم زد. همچنین بیش از ۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی نیز در معاملات امروز از صنعت شیمیایی خارج شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز، ۲۱ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۳۹ نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. همچنین ۶ نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

نمادهای بین‌المللی‌ محصولات‌ پارس‌ (شپارس) با ۴.۱۷ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو) با ۳.۵۷ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۵ درصد، شاهد بیشترین رشد قیمت بودند و در طرف دیگر سه نماد توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۵.۸۷ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۸۶ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

گفتنی است که معاملات نماد لعابیران (شلعاب) پس از آنکه در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار با صف فروش مواجه شد و افت ۲.۴۱ درصدی قیمت پایانی را رقم زد، با دستور ناظر بازار و به علت کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت، متوقف شد.

بازارگردان «بوعلی» ۱۱۵ هزار سهم جدید خرید

بررسی عملکرد نمادهای پتروشیمی در بازار امروز حاکی از آن است که هشت نماد این گروه در پایان معاملات با افزایش قیمت پایانی همراه شدند و ۱۹ نماد افت قیمت را تجربه کردند. قیمت پایانی چهار نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با ۴.۳۸ درصد، با نماد شبصیر بیشترین رشد قیمت معادل ۴.۳۸ درصد را به خود اختصاص داد و نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۲۹ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۵ درصد، پس از آن قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۱ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۹ درصد، بیشتری افت قیمت پایان را ثبت کردند.

همچنین نماد پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی شاهد بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها به ارزش ۷.۴ میلیارد تومان بود. به نظر می‌رسد که بخش عمده این ورود پول حقوقی به واسطه خرید ۱۱۵ هزار سهم توسط صندوق بازارگردانی خلیج فارس بوده است که از افت قیمت شدیدتر نماد بوعلی در بازار امروز جلوگیری کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.