کد خبر : 2054
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 15:38

انتظارات مثبت سهامداران در کنار شرایط ابهام‌آمیز بازار سرمایه

معاملات کم‌رمق بازار سهام / بلاتکیفی سهامداران پتروپالایشی‌ها

معاملات کم‌رمق بازار سهام / بلاتکیفی سهامداران پتروپالایشی‌ها
پس از توئیت غیرمنتظره نماینده مجلس مبنی بر ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، کارشناسان بیان کردند از لحاظ قانونی در مرحله اول حق ابطال کردن مصوبات دولت ندارد. از این رو بلاتکلیفی سهامداران با چاشنی خوش‌بینی در معاملات امروز بازار سهام مشهود بود. 

انرژی پرس_روز گذشته پس از پایان بازار، محسن علیزاده، نماینده مجلس، در توئیتی خبر از ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع به این علت که هیات تطبیق آن را مغایر قانون دانسته است، داد. با این حال کارشناسان پس از انتشار این خبر در فضای رسانه بیان کردند از لحاظ قانونی در مرحله اول حق ابطال کردن مصوبات دولت ندارد.

بازارسرمایه در آخرین روز هفته روند کم‌جانی را تجربه کرد. در پایان بورس امروز شاخص کل با افت ۸۸۶ واحدی که معادل ۰.۰۴ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۳۶ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

شاخص هم‌وزن نیز نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۰.۰۵ درصدی به سطح ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ واحدی رسید. در نهایت نیز برآیند معاملات امروز بازار خروج ۹۲ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی بود. از سویی ارزش معاملات خرد نیز در سطح چهار هزار و ۱۸۰ میلیاردی باقی ماند.

تعادل با چاشنی بلاتکلیفی در پالایشی‌ها

حضور ده نماد پالایشی از میان ۱۳ نماد این صنعت در بازه میان منفی یک تا مثبت یک درصد نشان از آن دارد سهامداران برای تصمیم‌گیری با ابهام زیادی مواجه هستند. در پایان معاملات امروز، شاخص کل گروه فرآورده‌های نفتی رشد ۰.۵۹ درصدی را ثبت کرد. با این حال نسبت خریدار به فروشنده مثل روز گذشته در محدوده مثبت ۱.۴۹ درصدی ثبت شد

معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی اما در معاملات امروز نشانه‌های تعادل را به خوبی بروز داد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت، تنها چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. به علاوه، نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و نفت پارس (شنفت) به ترتیب با ۲.۴ میلیارد تومان و ۹۵ میلیون تومان تنها نمادهای پالایشی‌ بودند که ورود پول را تجربه کردند. از سوی دیگر نماد نفت بهران (شبهرن) بیشترین خروج پول حقیقی را به مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رقم زد.

در پایان معاملات امروز، قیمت پایانی ۵ نماد پالایشی افزایش یافت و ۸ نماد متحمل کاهش قیمت شدند. در این میان نمادهای پالایشی پالایش نفت تهران‌ (شتران) با ۱.۱۷ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۰۳ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با۰.۹۶  درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و نمادهای نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۰۶ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۱ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۲۸ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی های زاگرس، پردیس و شیراز در صدر فهرست بیشترین درآمد ماهانه اسفند ۱۴۰۲/ عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در تولید

 

رشد بیش از یک درصدی شاخص گروه شیمیایی!

اوضاع شاخص گروه محصولات شیمیایی‌ نسبت به گروه پالایشی‌‎ها به مراتب بهتر بود. نماگر این گروه در جریان دادوستد‌های امروز بازار سهام، رشد ۱.۰۱ درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات صنعت شیمیایی با افزایش ده درصدی نسبت به روز قبل رقم ۳۳۳.۵ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حقیقی‌ها بیش از ۶.۳ میلیارد تومان پول به این صنعت وارد کردند.

در پایان بازار، ۳۹ نماد از گروه محصولات شیمیایی افزایش قیمت را شاهد بودند و ۲۷ نماد معادل ۴۱ درصد نماد‌های این گروه کاهش ارتفاع قیمتی را به ثبت رساندند. بنابراین برتری نسبی خریداران در وضعیت صنعت شیمیایی‌ها مشهود بود.

در این بین سهامداران شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص با رشد ۴.۵۶ درصدی، بیشترین رشد قیمت پایانی را شاهد بودند. همچنین حقیقی‌ها مانند روز گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول تازه نفس وارد این سهام کردند.

شرکت‌ بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۳.۴۵ درصد و شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۳.۴۴ درصد رشد نیز در رده‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت جای گرفتند.

در طرف دیگر اما سهام شرکت‌های نیروی کلر (شکلر)، مدیریت صنعت شوینده (شوینده) و شیمیایی رنگین (شرنگی) نیز با افت به ترتیب ۱.۲۱ درصد، ۱.۴۱ درصد و ۲.۶۲ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.

گفتنی است که وزن افزایش قیمت نماد‌های مثبت این گروه به مراتب سنگینتر از کاهش قیمت نماد‌های منفی بود.

برتری مشهود خریداران در نماد‌های پتروشیمی

برتری نسبی خریداران بازار درجریان معاملات گروه پتروشیمی‌ها نیز به وضوح قابل مشاهده بود. به طوری که ۲۰ نماد این گروه معاملات را با رشد قیمت به پایان بردند و تنها ۸ نماد شاهد افت قیمت بودند. سهام شرکت پتروشیمی شیراز (شراز) با رشد ۴.۴۴ درصدی قیمت پایانی، نه تنها بیشترین رشد قیمت را در میان نمادهای پتروشیمی را ثبت کرد بلکه بیشترین تاثیر مثبت را نیز بر رشد شاخص کل داشت.

نمادهای پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۳.۵ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۳ درصد نیز، دیگر نمادهای برتر سبزپوش گروه پتروشیمی بودند. از سوی دیگر نیز سهامداران سه شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۶۸ درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۱.۹۱ درصد و صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با۲.۸۶ درصد رشد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.