کد خبر : 11492
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 فروردین 1403 - 16:38

بورس همچنان می‌‌تازد؛

پیشتازی نفت بهران در گروه پالایشی بورس

پیشتازی نفت بهران در گروه پالایشی بورس
نمادهای سه صنعت پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز با رشد قیمت خود، تاثیر مهمی در تداوم صعود شاخص‌های بورس داشتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با تداوم روزهای صعودی بازار سهام ایران، بخش قابل توجهی از نمادهای پتروپالایشی بورس توانستند به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه دهند.
شاخص‌های اصلی بورس تهران در ادامه روند رو به بالای خود، در دومین روز معاملاتی هفته نیز صعودی قابل توجه را تجربه کردند. در این میان، نمادهای سه صنعت پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز با رشد قیمت خود، تاثیر مهمی در تداوم صعود شاخص‌ها داشتند.

 

بورس انرژی

نماگر اصلی بازار سهام، پس از رشد ۱۷ هزار و ۲۵۵ واحدی معادل ۰.۷۷ درصد، در پایان معاملات امروز به پله دو میلیون و ۲۵۳ هزار واحدی پا گذاشت. این صعود در شاخص کل هم‌وزن، شدیدتر بود و این شاخص در پایان بازار روز جاری، صعودی ۱.۱۸ درصدی را تجربه کرد.
با افزایش حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۱۰.۳ میلیارد برگه در بازار روز جاری، ارزش معاملات خرد نیز افزایش پیدا کرد و به نزدیکی چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ورود پول حقیقی به بازار ادامه یافت و خالص این رقم در پایان معاملات به ۸۳.۴ میلیارد تومان رسید.
دژاوو در صنعت پتروشیمی
بازار امروز صنعت پتروشیمی، مشابه روز گذشته بود، طوری که تنها یک نماد منفی خورد، دو نماد روی صفر تابلو معامله شدند و باقی نمادهای این گروه طعم افزایش قیمت را چشیدند.
نمادهای پتروشیمی تندگوشان (شگویا) با ۴.۰۵ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۴.۰۱ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۸۳ درصد صعود، نمادهایی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود رقم زدند. از سوی دیگر اما پتروشیمی گلستان (شستان) با افت ۱.۸۵ درصدی، تنها نماد پتروشیمی سرخ‌پوش بود.
گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد بوعلی بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود و حدود ۴.۲ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرد. در طرف دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان، در سهام پتروشیمی زاگرس رخ داد.
افت نماد تجهیز نیروی زنگان ادامه دارد
بخش عمده نمادهای پالایشی همچون روز گذشته تحت تاثیر فضای کلی مثبت بورس صعودی بودند؛ طوری که در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۶۶ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در بازار امروز بیشتر از ۱۷۰ میلیارد تومان نماد پالایشی بین بورسی‌ها رد و بدل شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به ۲۴.۵ میلیارد تومان رسید.
در بازار امروز ۱۱ نماد پالایشی با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۳۶ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۲۱ درصد افت، تنها نمادهای این گروه بودند که منفی خوردند.
در بین نمادهای صعودی این گروه نیز سهام شرکت‌های پالایش نفت بهران (شبهرن) با ۶.۹۹ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۳.۶۶ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۴۴ درصد، بیشترین صعود را ثبت کردند.
سهامداران حقیقی نیز در بازار امروز با استقبال از نماد نفت بهران، حدود ۱۸ میلیارد تومان پول وارد معاملات نماد شبهرن کردند. این در حالیست که نماد پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۱.۲ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد.
صعود شیمیایی‌های بورس ادامه دارد
صنعت محصولات شیمیایی نیز از رشد بورس امروز در معاملات نیز بی‌نصیب نماند و بخش عمده نمادهای این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۰.۹۲ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۳۰۴ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای شیمیایی معادل ۱.۷ میلیارد تومان رقم خورد.
در معاملات امروز این گروه، ۵۲ سهم رو به بالا حرکت کردند و هفت نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت نیروکلر با نماد شکلر با رشد ۶.۶۹ درصدی در بازار امروز، پیشتاز گروه شیمیایی بود. نمادهای معدنی املاح ایران (شاملا) با ۵.۷۱ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۴.۱۶ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.
از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۲۵ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۱.۲۴ درصد و کف (شکف) با ۰.۹۴ درصد افت قیمت، اختصاص یافت.
لازم به ذکر است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به نماد شاملا رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۴.۲ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. در طرف مقابل اما سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران قرار داشت که خروج پول ۳.۶ میلیاد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود.

بیشتر بخوانید:  معاملات کم‌رمق بازار سهام / بلاتکیفی سهامداران پتروپالایشی‌ها

 

اینفوگرافی بورس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.