کد خبر : 5988
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 15:02

تضادهای ارزی، تجارت نفت روسیه با آسیا را سخت می‌کند

تضادهای ارزی، تجارت نفت روسیه با آسیا را سخت می‌کند
یکی از پرسودترین مسیرهای تجاری نفت روسیه از زمان اعمال تحریم‌های غرب بر سر درگیری با اوکراین، به دلیل اشکالاتی که در پرداخت به ارز به غیر از دلار وجود دارد و راه حل کوتاه مدتی وجود ندارد، با چالش بزرگی روبرو است.

به گزارش انرژی پرس، برای دهه‌ها، دلار آمریکا ارز تجارت بین‌المللی نفت بوده است و تلاش‌ها برای یافتن جایگزین‌ها به دلیل مشکلات تبدیل و همچنین موانع سیاسی بی‌فایده بوده است.

به گفته سه منبع آگاه، مشکلات زمانی شعله ور شد که هند – که از زمان عقب نشینی مشتریان اروپایی به بزرگترین خریدار نفت روسیه تبدیل شده است – در ماه ژوئیه بر پرداخت به روپیه اصرار کرد و فعالیت تجاری تقریباً از هم پاشید.

 

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تامین‌کنندگان نفت روسیه به دلیل راهنمایی‌های غیررسمی بانک مرکزی روسیه، نمی‌توانند با روپیه هند معامله کنند.

یکی از منابع بانکی روسی نزدیک به بانک مرکزی روسیه گفت دریافت درآمد به صورت یک ارز غیرقابل تبدیل با ارزش کمی در خارج از هند “بیهوده” است. یک منبع دیگر گفت که روسیه فرصت های محدودی برای خرج روپیه دارد زیرا واردات آن از هند ناچیز است. بانک مرکزی روسیه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 

به گفته دو منبع، در اواسط ماه اوت، حداقل دو شرکت بزرگ نفتی روسیه، حدود ۱۲ نفتکش حامل تا یک میلیون تن نفت را که عازم هند بودند، به مقصدهای دیگر تهدید کردند.

به گفته منابع تجاری و مقامات، به عنوان یک راه حل موقت برای درگیری مربوط به معاملات هند، هزینه محموله ها با ترکیبی از یوان چین، دلار هنگ کنگ به عنوان ارز انتقالی به یوان و درهم امارات، که به دلار آمریکا وابسته است، پرداخت شد.

 

آنها گفتند، با این حال، مشکل یافتن جایگزین مناسب برای دلار باقی مانده است و این مشکلات بر خریداران آفریقا، چین و ترکیه که به خریداران اصلی نفت روسیه تبدیل شده اند، تأثیر می گذارد.

 

با این حال، بزرگترین مسئله مربوط به هند است که بر اساس داده های LSEG و محاسبات رویترز، بیش از ۶۰ درصد نفت دریایی روسیه را خریداری کرده است. این کشور پس از چین بزرگترین خریدار نفت روسیه از طریق دریا است.

 

با افزایش نظارت بر تجارت، مشکلات احتمالاً بدتر خواهند شد. واشنگتن اولین تحریم‌ها را علیه مالکان نفتکش‌های حامل نفت روسیه با قیمت بالاتر از سقف قیمت غربی در هفته‌های اخیر اعمال کرد که اولین اجرای این سقف از زمان معرفی آن در اواخر سال گذشته بود.

 

از بین بردن دلار

از زمانی که تحریم‌های غرب علیه روسیه در فوریه سال گذشته اعمال شد، مسکو از معاملات دلار و یورو، ارزهای غالب جهان، خارج شده و تا حد زیادی از سیستم بانکی بین‌المللی قفل شده است.

 

به گفته پنج تاجر درگیر، کمتر از ۱۰ درصد از تولید تقریباً ۹ میلیون بشکه نفت روسیه (بشکه در روز) به دلار و یورو فروخته می شود.

 

بانک مرکزی روسیه به دلیل تحریم ها نمی تواند با دلار کار کند و در حالی که صادرکنندگان روسی از نظر تئوری می توانند از این ارز استفاده کنند، اجتناب از آن این مزیت را دارد که نظارت بر تجارت آنها را برای ایالات متحده و دیگر دولت های غربی دشوارتر می کند. با این حال، گزینه های جایگزین منجر به سطوح بالایی از ریسک برای هر دو طرف معامله می شود.

بیشتر بخوانید:  حفاری ۳۵ حلقه چاه نفت در میدان پارس جنوبی

 

به گفته چهار منبع تجاری و بانکی، هند در ماه‌های اول سال جاری حدود ۴۰ میلیارد دلار به روسیه برای نفت و سایر منابع بدهکار بوده است که بدون ارائه جزئیات دقیق، این مبلغ را اکنون به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بانک مرکزی روسیه نیز از ارائه جزئیات خودداری کرد.

 

روپیه یک مسئله خاص

انجام تجارت با روپیه به ویژه برای روسیه دشوار است. به گفته دو منبع روسی، هند روپیه را تشویق می کند که در قلمرو خود خرج شود و جریمه نرخ های مبادله ای برای تبدیل روپیه به ارزهای دیگر اعمال کرده است که در مواقعی بالغ بر ۱۰ درصد از مبلغ تبدیل شده است.

 

اگر روسیه کالاهای بیشتری از هند وارد کند که می‌توان به روپیه پرداخت کرد، وضعیت می‌تواند تسهیل شود. در عوض، هند بیشتر از روسیه وارد کرده است، در حالی که روسیه واردکننده اصلی خودرو، تجهیزات و سایر کالاها از چین بوده است.

 

بر اساس داده های منتشر شده در وب‌سایت وزارت بازرگانی هند، واردات هند از روسیه در ماه آوریل تا سپتامبر به ۳۰.۴ میلیارد دلار رسید و کسری تجاری آن با مسکو به ۲۸.۴ میلیارد دلار در مقایسه با حدود ۱۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

 

ایوان نوسف، رئیس شعبه هند بانک دولتی اسبربانک روسیه، گفت صادرکنندگان روسی باید به هند کمک کنند تا صادرات خود را افزایش دهد. او گفت: “اگر به افزایش صادرات هند کمک کنید، بلافاصله کمک های زیادی از سوی انجمن های مختلف هند دریافت می شود. شما یک شرکت در هند ایجاد می کنید، یک بومی سازی کوچک انجام می دهید و فرصت های بیشتری به دست می آورید.”

شرکت نفت هند (IOC.NS) برتر هند در تلاش است تا برخی از هزینه‌ها را پرداخت کند.

 

یوآن ترجیح داده می‌شود

مقامات روسیه و مدیران نفتی خریداران هندی را تحت فشار قرار داده اند تا به یوان چین پرداخت کنند که برای روسیه ارز مفیدتری است.

 

به گفته منابع، برای هند، استفاده از ارز یک رقیب منطقه‌ای بسیار حساس است، اگرچه پالایشگاه‌های خصوصی هند به دلیل عدم وجود گزینه‌های دیگر از زمان درگیری در اوایل سال جاری به یوآن بازگشته‌اند.

 

پالایشگاه‌های ایالتی هند به درهم امارات روی آورده‌اند، اما این امر به دلیل الزامات تسویه اضافی پیچیده‌تر شده است زیرا سیاست سخت‌گیرانه‌تر واشنگتن، دولت‌های دیگر را محتاط می‌کند.

 

به گفته پنج منبع تجاری نفتی و بانکی، از ماه اکتبر، چندین بانک اماراتی کنترل بیشتری بر مشتریان روسیه متمرکز کرده اند تا از رعایت سقف قیمت اطمینان حاصل کنند.

 

به گفته این منابع، حداقل دو بانک امارات متحده عربی برای مشتریانی که در تجارت نفت خام، فرآورده های نفتی و کالاهای روسیه فعالیت می کنند، اعلامیه های انطباق با سقف قیمت ارائه کرده اند. آنها از ذکر نام بانک ها خودداری کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.