کد خبر : 6587
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 14:36

تداوم افت پتروپالایشی‌های بورس/ تزریق پول قابل توجه حقیقی‌ها به سهام «شیران»

تداوم افت پتروپالایشی‌های بورس/ تزریق پول قابل توجه حقیقی‌ها به سهام «شیران»
بورس تهران در ادامه روند الاکلنگی خود، امروز در مسیر نزولی قرار گرفت. با این حال، شاخص هم‌وزن به لطف نمادهای کوچکتر، صعودی شد.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام که در معاملات دو روز اخیر توانسته بود حرکتی کند در مسیر صعودی را رقم بزند، امروز بار دیگر نزولی شد. با این وجود، وضعیت بهتر نمادهای کوچک و متوسط بازار سبب شد که شاخص کل هم‌وزن در خلاف جهت نماگر اصلی بازار حرکت کند. در این میان، نمادهای صنایع پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز وضعیت قابل قبولی نداشتند و بخش عمده آنها متحمل افت قیمت شدند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز ۰.۰۶ درصد معادل هزار و ۲۹۳ واحد افت کرد و روی پله دو میلیون و ۱۶۱ هزار واحدی قرار گرفت. در مقابل اما شاخص کل هم‌وزن صعودی شد و بازار امروز را با رشدی ۰.۲۷ درصدی به پاین رساند.

در بازار امروز ۸.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد بازار به چهار هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌های نیز به روند خروج پول خود از بازار سهام ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی ۲۳۰ میلیارد تومانی را رقم زدند.

تعادل نسبی در گروه پتروشیمی

بررسی بازار امروز نمادهای پتروشیمی حاکی از معاملاتی نسبتا متعادل در این صنعت است. بر این اساس، در بازار امروز ۱۳ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۷ نماد افت قیمت داشتند و دو نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۵۵ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۴۳ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۴۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند و در طرف دیگر، سهام سه شرکت پتروشیمی کازرون (کازرو)، زاگرس (زاگرس) و اصفهان (شصفها) با افت به ترتیب ۲.۷۵ درصد، ۲.۴۹ درصد و ۱.۱۴ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به نماد پتروشیمی زاگرس بود؛ چراکه سهامداران حقیقی از نماد زاگرس ۱۰.۳ میلیارد تومان پول خارج کردند. به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی شیراز (شیراز) با ورود پول ۱.۶ میلیاردی اشخاص حقیقی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود.

خروج پول از «شپنا» ادامه دارد

نمادهای پالایشی که در روزهای اخیر روندی نزولی را تجربه کرده بودند، امروز هم سرخ‌پوش شدند. به نحوی که تنها دو نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و نفت پارس (شنفت) با رشد ۳.۵۴ درصد و ۰.۱۲ درصدی، توانستند بازدهی مثبت از خود به‌جا بگذارند.

بیشتر بخوانید:  گنجی، مدیرعامل پتروکیمیا ابن سینا شد

در طرف دیگر بازار اما ۹ نماد پالایشی به روند کاهشی خود ادامه دادند و سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۲ درصد، پالایش نفت شاوان (لاوان) با ۱.۱۸ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۰۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

در نتیجه شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهش ۰.۴۷ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز ۱۱۷ میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی هم بیشتر از ۲۵ میلیارد تومان از نمادهای این صنعت خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شپنا امروز نیز شاهد بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات گروه پالایشی‌ها بود. طوری که خالص ورود پول حقیقی به این نماد، به حدود ۱۴ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول اشخاص حقیقی با مبلغ ۱.۴ میلیارد تومانی در سهام نفت بهران (شبهرن) رخ داد.

استقبال گرم حقیقی‌ها از نماد «شیران»

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با توجه به اینکه بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی نزولی را در پیش گرفتند، در نهایت شاخص این گروه افتی ۰.۰۴ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۴۷۹ میلیارد تومان رسید و بیش از ۳۶.۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۲۸ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۳۲ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت پاکسان (شپاکسا) با ۶.۷۵ درصد، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۳.۴۹ درصد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۳.۲۶ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر، نماد‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۷۷ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۱.۴۷ درصد و نیروکلر (شکلر) با یک درصد اقت قیمت پایانی، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

نکته قابل توجه در معاملات گروه شیمیایی امروز، استقبال قابل توجه حقیقی‌ها از نماد شیران بود. طوری که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران رسید و این نماد میزبان بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان پول حقیقی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.