کد خبر : 5276
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 14:34

شاخص کل 1.07 درصد بالا رفت؛

جهش امیدوارکننده ارزش معاملات خرد بورس/ معامله‌گران به بازار باز می‌گردند؟

جهش امیدوارکننده ارزش معاملات خرد بورس/ معامله‌گران به بازار باز می‌گردند؟
بورس امروز برای چهارمین روز متوالی به صعود خود ادامه داد به سطح دو میلیون و 52 هزار واحدی رسید. افزیش قابل توجه ارزش معاملات نیز از نکات قابل توجه معاملات امروز بازار سهام بود.

به گزارش انرژی پرس، حرکت بورس روی مدار صعودی برای چهارمین روز معاملاتی هفته نیز ادامه یافت شاخص کل بورس صعودی ۲۱ هزار و ۸۲۳ واحدی را رقم زد. با این رشد ۱.۰۷ درصدی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای روی سطح دو میلیون و ۵۲ هزار واحدی ایستاد و به استقبال معاملات روز آینده رفت. در بازار امروز وضعیت برای شاخص کل هم‌وزن نیز به همین شکل پیش رفت و این شاخص نیز رشدی ۱.۶۶ درصدی را تجربه کرد.

به علاوه بررسی تابلو بازار حاکی از آن است که امروز در مجموع ۱۰.۶ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام بین معامله‌گران رد و بدل شده است. به این ترتیب ارزش معاملات خرد بورس با جهشی قابل توجه به پنج  هزار و ۲۲ میلیارد تومان رسید؛ رقمی که از روز نهم مهر ماه به این سو، بی‌سابقه بوده است. از طرف دیگر حقیقی‌های بازار بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد بازار سهام کردند. 

با کنار هم گذاشتن افزایش ارزش معاملات خرد و رشد ورود پول حقیقی، می‌توان گفت که معامله‌گران در حال بازگشت به بازار سرمایه و معامله در این بازار هستند و اگر اتفاق خاصی در بازار یا فضای سیاسی پیرامون آن رخ ندهد، تداوم روزهای خوب بورس دور از انتظار نیست. 

تداوم روزهای خوب پتروشیمی‌ها 

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز نیز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۱۸ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۱۸ نماد متحمل افت قیمت شدند. 

در این میان، نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۷ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۶۲درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۵۲ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند اما از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی فسا (فسا)، پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی فارابی (شفارا)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۲.۰۳ درصد، ۱.۴۵ درصد و ۰.۷۵ درصد شاهد بودند. 

گفتنی است که سهامداران پتروشیمی نوری بار دیگر به خروج پول خود از نوری ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات امروز این نماد به ۶.۵ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در گروه پتروشیمی‌ها بود. 

«شزنگ» همچنان در مسیر نزولی 

معاملات امروز بورس در صنعت پالایشی با تداوم صعود نمادهای این گروه دنبال شد اما باز هم سهام تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افت ۱.۴۷ درصدی قیمت پایانی، تنها نماد سرخ‌پوش گروه خود لقب گرفت. البته شزنگ در دقایق پایانی معاملات صعودی شد و قیمت آخرین معامله آن ۰.۵ درصد رشد کرد. به این ترتیب ممکن است که این نماد طی روزهای آتی، به دیگر نمادهای پالایشی در مسیر صعود بپیوندد. 

بیشتر بخوانید:  ساز مخالف پتروپالایشی‌ها با بورس امروز/ سهامداران عمده، خریدار «پالایش نفت اصفهان» بودند

در بازار امروز ۱۱ نماد پالایشی بازدهی مثبت داشتند که در این میان نمادهای پتروشیمی تبریز (شبریز) با ۳.۰۸ درصد، پتروشیمی تهران (شتران) با ۱.۵۶ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۸۸ درصد رشد، پیشتاز بودند. 

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان معاملات با رشدی ۰.۸ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۱۵۷ میلیارد تومان رسید اما ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد. 

«شپلی» به مجمع می‌رود 

نمادهای گروه شیمیایی، امروز نیز هم‌جهت با کلیت بازار صعودی بودند و شاخص این گروه افزایشی ۰.۵۲ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان رسید و ۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهای این گروه خارج شد. همچنین بررسی تابلو معاملات نمادهای شیمیایی نشان می‌دهد که در بازار امروز، ۴۲ نماد این گروه شاهد رشد قیمت بودند و ۱۸ نماد منفی خوردند. 

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های توکا زنگ فولاد اصفهان (شتوکا)، لعابیران (شلعاب) و ملی شیمی کشاورز (شملی) با رشد به ترتیب، ۴.۸۸ درصد، ۴.۸۶ درصد و ۴.۵۳ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر نیز نمادهای شرکت تولی‌پرس (شتولی) با ۱.۹۸ درصد، صنعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۳۲ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۲۷ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند. 

در معاملات امروز گروه شیمیایی، بیشترین اقبال سهامداران حقیقی به سهام شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) بود که باعث شد بیش از ۵.۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این نماد شود. در طرف دیگر اما نماد کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) قرار دارد که امروز با خروج پول ۴.۳ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی مواجه شد.

گفتنی است که با اعلام ناظر بازار، معاملات سهام شپلی برای برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده نوبت دوم صاحبان سهام و عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم در تاریخ ۱۸ آبان ماه، از فردا متوقف خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.