کد خبر : 5319
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 14:38

افزایش عرضه‌ها در بازار سهام؛

ساز مخالف پتروپالایشی‌ها با بورس امروز/ سهامداران عمده، خریدار «پالایش نفت اصفهان» بودند

ساز مخالف پتروپالایشی‌ها با بورس امروز/ سهامداران عمده، خریدار «پالایش نفت اصفهان» بودند
در روزی که افزایش سفارش‌های فروش در صنایع پتروشیمی و پالایشی محسوس بود، شاخص کل بورس توانست برای پنجمین روز متوالی به صعود خود ادامه دهد.

به گزارش انرژی پرس، معاملات بازار سهام در حالی در هفته سوم آبان ماه پایان یافت که امروز نیز شاخص کل توانست به صعود خود ادامه دهد. با این وجود، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بازار امروز شاهد افزایش نسبی فشار فروش بود. این افزایش عرضه در برخی صنایع از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها بیش از سایرین بود. طوری که نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پتروشیمی پارس (پارس)، چهار نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را در بورس امروز از خود بجا گذاشتند.

در پایان معاملات بورس امروز شاخص کل بازار سهام ۰.۱۶ درصد رشد کرد و با این صعود سه هزار و ۳۴۵ واحدی، در سطح دو میلیون و ۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز به روند صعودی خود ادامه داد و معاملات امروز را با رشد ۰.۳۷ درصدی به پایان رساند.

نکته مهم دیگر معاملات امروز، کاهش دوباره ارزش معاملات خرد و ثبت رقم سه هزار و ۴۴۲ میلیارد تومانی برای معاملات سهام و حق تقدم سهام بود. این کاهش به این معناست که افزایش عرضه در بازار امروز، خریداری نداشته و معامله‌گران در بازار سهام همچنان نتوانسته‌اند از تداوم روند صعودی بازار اطمینان حاصل کنند.

توقف «شپدیس» با افشای اطلاعات گروه الف

با افزایش عرضه‌ها در بازار سهام، عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی به وضوح قابل مشاهده بود؛ به‌طوری که در پایان زمان بازار، ۱۱ نماد در طرف سبز و ۱۵ نماد در طرف سرخ بازار به کار خود پایان دادند. همچنین ۶ نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۹۷ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۷۱ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۰.۵۹ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را از خود به‌جا گذاشتند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه نیز به صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) تعلق گرفت که به ترتیب افتی ۲.۸۷ درصد، ۱.۳۶ درصد و ۱.۰۴ درصدی را متحمل شدند.

نماد پتروشیمی تندگویان که با نام شگویا شناخته می‌شود، بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را به نام خود زد و حقیقی‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

به علاوه، با اعلام ناظر بازار نماد پتروشیمی پردیس به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» در بازار امروز متوقف شد و در یک ساعت پایانی بازار غایب بود.

سهامداران عمده، «شپنا» خریدند

معاملات گروه فرآورده‌های نفتی در بازار امروز در حالی پایان یافت که قیمت پایانی هفت نماد این گروه رشد کرد و پنج نماد دیگر منفی خوردند. با این وجود زور نمادهای نزولی به صعودی‌ها چربید و سبب شد که شاخص گروه پالایشی‌ها با افتی ۰.۳۴ درصدی مواجه شود. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان، حقیقی‌ها بیش از ۳۱ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی های زاگرس، پردیس و شیراز در صدر فهرست بیشترین درآمد ماهانه اسفند ۱۴۰۲/ عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در تولید

بیشترین بازدهی در میان نمادهای پالایشی بازار امروز متعلق به نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با دو درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۸۲ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۶۸ درصد رشد قیمت بود. از سوی دیگر نیز نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با افت به ترتیب ۱.۶۷ درصد، ۰.۹۳ درصد و ۰.۴۹ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

سریال دنباله‌دار خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان، امروز هم ادامه یافت و سهام این شرکت شاهد بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود بود. به نحوی که حقیقی‌های بازار بیش از ۱۸ میلیارد تومان از شپنا خارج کردند. 

این در حالیست که دو سهامدار عمده شپنا یعنی شرکت توسعه سرمایه رفاه و شرکت صادرفر به ترتیب ۱.۳ میلیون و ۱.۴ میلیارد برگه سهم شپنا خریدند و سهام خود در این شرکت را افزایش دادند. صندوق بازارگردانی شپنا نیز ۱.۱۸ میلیارد برگه سهم این نماد را در بازار امروز خریداری کرد.

پیشتازی «قرن» پس از بازگشایی

وضعیت در گروه شیمیایی متعادل‌تر از روز گذشته بود اما همچنان بخش عمده نمادهای این گروه توانستند به صعود خود ادامه دهند. شاخص گروه محصولات شیمیایی پس از معاملاتی ۲۴۹ میلیارد تومانی، ۰.۱۱ درصد رشد کرد و اشخاص حقیقی نیز حدود ۳۶.۵ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در معاملات امروز شیمیایی‌ها، ۲۹ نماد بازدهی مثبت داشتند و ۲۷ نماد شاهد افت قیمت بودند. نماد پدیده شیمی قرن (قرن) که در بازگشایی روز گذشته خود کشف قیمت نشد، در بازار امروز بار دیگر بازگشایی شد و این بار با رشد ۶.۹۷ درصدی قیمت پایانی، پیشتاز گروه شیمیایی بود. نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۶.۶ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۳.۳۷ درصد رشد قیمت نیز پشت سر «قرن» قرار گرفتند.

از سوی دیگر، بیشترین افت نیز به نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۱۱ درصد، صنایع تولی پرس (شتولی) با ۱.۷۷ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۳۲ درصد کاهش قیمت اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار، سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد شکام در پایان معاملات امروز متوقف شد تا به استقبال برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اصی جمعه , ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

شنیدن کی بود مانند دیدن