کد خبر : 9276
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 20:54

پس از موفقیت در انجام پروژه حمایت از آهوی جبیر

آریاساسول حامی گونه ماهی در حال انقراض « شانک زرد باله » خلیج فارس شد

آریاساسول حامی گونه ماهی در حال انقراض « شانک زرد باله » خلیج فارس شد
شرکت پلیمر آریاساسول با امضای تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل شیلات استان بوشهر، حامی ماهی بومی در حال انقراض «شانک زرد باله» شد.

به گزارش انرژی پرس به نقل از روابط عمومی پتروشیمی آریاساسول، تفاهم‌نامه احیای زیستگاه و جمعیت‌ گونه‌های آبزیان بومی خلیج فارس در استان بوشهر با تکثیر و پرورش ماهی «شانک زرد باله» امروز (دوشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه) بین عقیل امینی، مدیرکل شیلات استان بوشهر و محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول امضا شد.

محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در آیین امضای این تفاهم‌نامه با تبریک دهه مبارک فجر و قدردانی از حمایت‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: پلیمر آریاساسول همچون گذشته در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی در بخش‌های مختلف پیش‌قدم است.

وی افزود: شرکت پلیمر آریاساسول حدود ۶ سال در زمینه جلوگیری از انقراض آهوان جبیر با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کرد و موفق شد پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم، تعداد این نژاد آهو را از چهار به بیش از ۵۰ رأس افزایش دهد که پس از آزادسازی حدود ۱۶ رأس، از انقراض این‌گونه آهو جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با بیان اینکه پس از مطالعات بسیار برای تداوم عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، یک گونه ماهی در حال انقراض به نام ماهی «شانک زرد باله» برای حمایت انتخاب شد، گفت: براین اساس افزون بر جلوگیری از انقراض این گونه از ماهی و حفظ محیط زیست به امرار معاش جوامع محلی نیز کمک می‌شود.

حیدرزاده تأکید کرد: منویات مقام معظم رهبری و سیاست دولت مردمی سیزدهم در حفظ محیط زیست و عمل به مسئولیت اجتماعی، این شرکت را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرد تا گام بلندی برای مردم محلی و کشور برداشته باشد.

قدردانی ۴۵ هزار صیاد استان بوشهر از آریاساسول

در ادامه این آیین، محمد کارگر، مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر با اشاره به اهمیت جایگاه صید و صیادی، دریا و دریانوردی، تجارت و بازرگانی دریایی در اقتصاد استان بوشهر گفت: یک‌چهارم از جمعیت استان از طریق صیادی امرار معاش می‌کنند، بنابراین تبعات اقتصادی و اجتماعی هر چالشی برای این قشر، در سراسر استان احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید:  سهم ۲۳ درصدی ایران در تولید پلیمر خاورمیانه

وی تأکید کرد: محیط زیست امانتی برای نسل‌های آینده است و باید از آن به بهترین نحو حفاظت کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر به برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مختلف به‌منظور بهبود محیط زیست در جهان اشاره و اظهار کرد: انجام اقدام‌های لازم برای بهسازی محیط زیست وظیفه همگانی است.

کارگر به اقدام ارزشمند و قابل‌تحسین شرکت پلیمر آریاساسول در حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: به نیابت از ۴۵ هزار صیاد استان از این شرکت قدردانی می‌کنم و امیدوارم این اقدام مقدمه‌ای برای دیگر اقدام‌های محیط زیستی باشد.

ماهی شانک زرد باله چیست؟

از گونه های Acanthopagrus latus شانک باله زرد مهم خانواده شانک ماهیان Sparidae است که در صنعت آبزی پروری دارای اهمیت تجاری و اقتصادی در کشورهای آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس است. شانک باله زرد پراکنش وسیعی در اقیانوس هند و غرب آرام در خلیج فارس و طول سواحل شرقی هند تا فیلیپین و ژاپن و استرالیا و سواحل شرقی آفریقا دارد. این گونه قابلیت سازگاری با شوریهای مختلف را دارد بنابر این گزینه مناسبی جهت پرورش دریایی محسوب می شود. بر اساس نتایج مطالعه تحقیقات پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، بچه ماهی ۲/۶۰ گرمی شانک در استخرهای خاکی بعد از ۴ ماه پرورش به وزن متوسط ۲۳ گرم رسیده است. در مرحله دوم که فقط از غذای مختص قزل آلا استفاده شد ماهی حدود ۴۰ گرمی بعد از ۱۹۸ روز پرورش با بازماندگی ۸۹/۳۵ درصد به وزن ۲۰۶ گرم رسید. بازماندگی بسیار بالا در کنار رشد مناسب این گونه در محیط های پرورشی مختلف یعنی قفس، استخر خاکی و استخر آجری با شرایط محیطی متفاوت نشان می دهد که این گونه قابلیت سازگاری و رشد مطلوب در مناطق مختلف جغرافیایی با شرایط محیطی متفاوت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.