کد خبر : 6631
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 13:05

وضعیت قیمت نفت پس از کاهش عرضه اوپک پلاس چگونه است؟

وضعیت قیمت نفت پس از کاهش عرضه اوپک پلاس چگونه است؟
به دلیل ناامیدی آشکار عربستان سعودی و شرکای اوپک پلاس که تلاش می‌کنند قیمت نفت را بالا ببرند، به نظر می‌رسد قیمت‌های کنونی نفت خام مطابق با اصول بازار باشد که نشان می‌دهد تلاش‌های آنها ممکن است در حال حاضر بی‌نتیجه باشد.

به گزارش انرژی پرس، علیرغم دورهای متعدد کاهش تولید اوپک پلاس از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، ذخایر جهانی نفت نزدیک به میانگین بلندمدت است، در حالی که قیمت‌های آتی و اسپردهای تقویمی فقط اندکی کمتر از میانگین هستند.

ذخایر تجاری نفت خام و فرآورده های پالایش شده در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در پایان اکتبر ۲۰۲۳ در مجموع ۲۸۴۱ میلیون بشکه بوده است.

ذخایر تجاری OECD تنها ۱۹ میلیون بشکه (۱- یا ۰.۱۳- انحراف استاندارد) کمتر از میانگین فصلی ده ساله بود و کسری از ۲۱۸ میلیون بشکه (۸- یا ۱.۳۶- انحراف استاندارد) در مارس ۲۰۲۲ کاهش یافت.

محدودیت تولید توسط عربستان سعودی و متحدانش در اوپک بیش از آن با رشد تولید شرکت‌های شیل آمریکا و سایر منابع و همچنین رشد ملایم‌تر مصرف جبران شده است.

با توجه به اینکه موجودی ها تقریباً دقیقاً مطابق با میانگین بلندمدت خود هستند، انتظار می رود قیمت های آتی نیز نزدیک به میانگین بلندمدت خود باشند، که این مورد نیز بوده است.

بهای معاملات آتی ماه اول برنت در اکتبر ۲۰۲۳ به طور متوسط ۸۹ دلار در هر بشکه بود که در صدک ۵۸ برای تمام ماه ها از آغاز قرن گذشته است، و تنها اندکی بالاتر از میانگین بلندمدت ۸۲ دلار، پس از تعدیل تورم است.

بیشتر بخوانید:  کمتر از نیمی از درآمدهای نفتی وصول شد

از آن زمان، قیمت‌های ماه اول تا کنون در دسامبر ۲۰۲۳ به طور متوسط به ۷۶ دلار (صدک ۴۲) کاهش یافته است زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بازار با افزایش موجودی انبارها در چند ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از حد عرضه شود.

کاهش قیمت ها با شکست در اسپردهای تقویم همراه شده است، زیرا معامله گران پیش بینی می کنند نفت خام به راحتی در دسترس خواهد بود و جایگزین ترس های قبلی در مورد کمبود خواهد شد.

اسپرد شش ماهه برنت از بیش از ۵ دلار (در صدک ۹۶) در سپتامبر ۲۰۲۳ به میانگین ۲۶ سنت در هر بشکه (همچنین در صدک ۴۲) کاهش یافته است.

در حالی که قیمت‌ها برای تولیدکنندگانی که امیدوارند در ازای کاهش تولید پاداش دریافت کنند ناامیدکننده است، اما آشکارا با بازاری که به راحتی با موجودی‌های فراوان عرضه می‌شود، همخوانی ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.