کد خبر : 3940
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 14:53

بهبود نسبی پتروشیمی‌های بورس با نامه وزارت نفت به شرکت ملی گاز

بهبود نسبی پتروشیمی‌های بورس با نامه وزارت نفت به شرکت ملی گاز
بورس تهران در آخرین روز معاملات خود در هفته دوم مهر ماه صعودی شد و در این میان، نمادهای گروه شیمیایی و پتروشیمی نیز با بهبود نسبی در معاملات خود همراه شدند.

به گزارش انرژی پرس، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته به دلیل قرار گرفتن بین تعطیلات بی‌جان بود و بسیاری از بورسی‌ها پای معامله نبودند. به همین دلیل ارزش معاملات خرد در بازار امروز بار دیگر کاهشی شد و به سه هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان رسید.

با این وجود نماگر اصلی بازار سرمایه توانست با همین معاملات کم‌رمق برای دومین روز معاملاتی متوالی صعودی شود و رشدی دو هزار و ۲۶۳ واحدی، معادل ۰.۱۱ درصد را به ثبت برساند. به این ترتیب شاخص کل بورس با رسیدن به سطح دو میلیون و ۶۹ هزار واحدی به معاملات خود در دومین هفته مهر ماه پایان داد.

وضعیت معاملات امروز در نمادهای کوچک‌تر بازار تا حدودی بهتر بود و این موضوع سبب شد که شاخص کل هم‌وزن ۰.۴۶ درصد به ارتفاع خود بیافزاید. با این وجود حقیقی‌های بورس همچنان به خروج پول خود از بازار ادامه دادند و امروز نیز ۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خارج شد.

ماجرای نامه شرکت نفت به شرکت ملی گاز چه بود؟

بازار امروز در حالی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای پتروشیمی بورس، به روند نزولی خود ادامه دادند. با این حال معاملات در گروه پتروشیمی کمی بهبود یافت و ۱۰ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند. ۱۹ نماد پتروشیمی نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، پتروشیمی پردیس (شپدیس) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) بود که این نمادها به ترتیب ۳.۷۷ درصد، ۲.۰۱ درصد و ۲ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۵۱ درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۱.۵۴ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۸ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شرکت پتروشیمی نوری در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پتروشیمی به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان را به نام خود زده است.

به نظر می‌رسد که یکی از عوامل مهم در بهبود نسبی اوضاع نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، نامه تازه وزارت نفت به شرکت ملی گاز بوده است. نامه‌ای که در آن تاکید شده شرکت ملی گاز از صدور صورت‌حساب با نرخ گاز هفت هزار تومان برای شرکت‌های پتروشیمی خودداری کرده و پیگیری‌های قانونی برای بازپرداخت بدهی توسط شرکت‌های مذکور، در ارتباط با قیمت‌های بالای پنج هزار تومان را متوقف کند.

خرید ۲.۲ میلیون برگه سهمی سهامداران عمده «شپنا»

بیشتر بخوانید:  بلغارستان به خرید نفت اقلیم کردستان عراق تمایل دارد

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که همچنان تابلوی این صنعت سرخ‌پوش بوده و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های نفت بهران (شبهرن) و نفت شیراز (شراز) با رشد به ترتیب ۰.۱۶ درصد و ۰.۱۴ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۱۶ درصد، نفت لاوان (شاوان) با ۱.۳۷ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۵۶ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با افت ۰.۲۳ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش تنها ۸۵ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۲۱.۳ میلیارد تومان رسید.

سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۹.۶ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که شرکت توسعه سرمایه رفاه، از بزرگترین سهامداران شپنا در بازار امروز ۲.۲ میلیون برگه سهم جدید این نماد را خرید و سهام خود در این شرکت را به ۱۱.۴۳ درصد رساند. بازارگردان شپنا نیز ۲.۷ میلیون برگه سهم شپنا را در بازار امروز خریداری کرد.

شرکت کف قرارداد مهم منعقد کرد

بررسی تابلوی بورس در نمادهای شیمیایی نشان از بهبود محسوس نمادهای این صنعت در بازار امروز دارد. چرا که شاخص گروه محصولات شیمیایی پس از معاملاتی به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان، ۰.۱۱ درصد رشد کرد. همچنین در معاملات امروز شیمیایی‌ها در مجموع ۱۵.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار  خارج شد.

امروز ۳۰ نماد شیمیایی رشد قیمت داشتند و ۳۱ نماد منفی خوردند. چهار نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی قیمت مربوط به سه نماد مدیریت صنعت شوینده (شوینده) با ۶.۰۷ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۴۹ درصد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲.۶۵ درصد بود.

سهامداران شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۱۴ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۶۶ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۴ درصد افت قیمت نیز متحمل بیشترین زیان شدند.

گفتنی است که در ابتدای معاملات امروز و زمانی که تنها ۲۳ دقیقه از آغاز معاملات نماد شرکت کف می‌گذشت، ناظر بازار معاملات این نماد را به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف کرد. موضوع افشا نیز انعقاد قرارداد بین شرکت کف و شرکت صادق تجارت افلاکیان برای تولید انحصاری محصولات شرکت برای سرمایه‌گذار بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.