کد خبر : 7469
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 - 15:11

بازار سهام در دام زیان؛

پالایشی‌های بورس یک‌دست سرخ‌پوش شدند/ فن‌آوران بیشترین افت قیمت پتروشیمی‌ها را تجربه کرد

پالایشی‌های بورس یک‌دست سرخ‌پوش شدند/ فن‌آوران بیشترین افت قیمت پتروشیمی‌ها را تجربه کرد
عقب‌گرد شاخص‌های بورسی در معاملات امروز بازار سهام نیز ادامه یافت و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، روند نزولی شاخص‌های بورس تهران در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد تا علاوه بر صنایع پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی، بخش عمده صنایع دیگر بازار سهام نیز به افت خود ادامه دهند. طوری که در بازار امروز حدود ۶۹ درصد از کل نمادهای قابل معامله در بورس، در مدار نزولی حرکت کردند.

شاخص کل بورس معاملات دوازدهمین روز دی ماه ۱۴۰۲ را با کاهش ۹ هزار و ۵۰۹ واحدی معادل ۰.۴۴ درصد به پایان برد و روی سطح دو میلیون و ۱۵۸ هزار واحدی به استقبال روز آینده رفت. شاخص هم‌وزن بورس که وزنی یکسان برای همه نمادهای بازار در نظر می‌گیرد نیز در بازار امروز به افت خود ادامه داد و ۰.۲۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز، حجم معاملات برگه سهم و حق تقدم صعودی بود و ۸.۶ میلیارد رسید. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در بازار امروز چهار هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان ثبت شد. به علاوه، خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ادامه پیدا کرد و خالص خروج پول حقیقی در بازار روز جاری از ۲۴۴ میلیارد تومان گذر کرد.

عقب‌نشینی پتروشیمی‌ها ادامه دارد

معاملات بازار سهام امروز در حالی به پایان رسید که بخش عمده نمادهای گروه پتروشیمی مشابه با روزهای گذشته داشتند. در روز جاری، در مجموع ۳۱ نماد پتروشیمی معامله شدند که در این میان، قیمت پایانی ۶ نماد صعودی شد، ۲۴ نماد منفی خوردند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

در بین نمادهای صعودی، سهام سه شرکت پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۵ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با دو درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۲۵ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را از خود به‌جا گذاشتند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه نیز به پتروشیمی فن‌آوران (شفن)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی گلستان (شستان) تعلق گرفت که به ترتیب افتی ۳.۲۱ درصد، ۲.۶۵ درصد و ۲.۳۹ درصدی را متحمل شدند.

سهام شرکت پتروشیمی پردیس که با نماد شپدیس در بازار سهام معامله می‌شود نیز نمادی بود که بیشترین مبلغ خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۰.۸ میلیارد تومان را در گروه خود به ثبت رساند.

افت دسته‌جمعی نمادهای پالایشی بورس

وضعیت معاملات در صنعت فرآورده‌های نفتی در بازار امروز رو به وخامت گذاشت و هیچ یک از نمادهای پالایشی موفق نشدند که از روند نزولی این صنعت جان سالم به در ببرند. با این وجود این افت در بخش عمده این نمادها اندک و کمتر از یک درصد بود.

در بین ۱۳ نماد نزولی گروه پالایشی در بورس امروز، سهامداران نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۸۶ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۸۲ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۶۴ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  بورس تهران روی دور نوسان/ فارابی، کازرون و ارومیه، بیشترین افت قیمت پتروشیمی‌ها را رقم زدند

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۸ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۷۱.۴ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۲۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

به علاوه امروز سه پرچمدار گروه پالایشی باز هم بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) معادل ۵.۹ میلیارد تومان بود و این مبلغ برای پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) نیز به ترتیب معادل چهار میلیارد تومان، ۳.۷ میلیارد تومان و ۱.۸ میلیارد تومان رقم خورد.

تزریق پول ۱۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به سهام گسترش سوخت سبز زاگرس

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با توجه به اینکه بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی نزولی را در پیش گرفتند؛ در نهایت شاخص این گروه نیز افتی ۰.۴۴ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در صنعت محصولات شیمیایی به بیش از ۵۷۵ میلیارد تومان رسید تا این صنعت در بازار امروز، بیشترین ارزش معاملات در میان همه صنایع تجربه کند. به علاوه، خالص خروج پول حقیقی از گروه شیمیایی در بازار امروز به ۳۶.۴ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز این گروه، ۱۷ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۴۶ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۴۹ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۹ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۲.۴۶ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند. در سوی مقابل اما نماد‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۵.۸۶ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۲۵ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۷۴ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۱۲ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شگستر کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام معدنی املاح ایران (شاملا) به مبلغ ۳.۷ میلیارد تومان صورت گرفت.

همچنین سهام جم پیلن که پس از بازگشایی در روز گذشته، به دلیل عدم کشف قیمت معامله نشد، در بازار امروز باز دیگر بازگشایی شد و این بار رشد ۰.۰۵ قیمت پایانی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.