کد خبر : 8218
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 13:32

پیش‌بینی مدیرعامل آرامکو از وضعیت بازارهای جهانی نفت / خطرات دریای سرخ هنوز وجود دارد

پیش‌بینی مدیرعامل آرامکو از وضعیت بازارهای جهانی نفت / خطرات دریای سرخ هنوز وجود دارد
مدیرعامل غول نفتی آرامکو عربستان گفت: بازارهای جهانی نفت در کوتاه مدت با اختلالات دریای سرخ مقابله خواهند کرد، اگرچه حملات طولانی مدت حوثی ها به کشتی ها منجر به کمبود نفتکش ها به دلیل سفرهای طولانی تر و تاخیر در عرضه خواهد شد.

به گزارش انرژی پرس، امین ناصر به رویترز گفت که انتظار دارد بازار نفت پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه ای ذخایر توسط مصرف کنندگان در دو سال گذشته که ظرفیت اضافی اوپک را به عنوان منبع اصلی عرضه اضافی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده تبدیل کرده است، محدود شود.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرده است که محموله‌های خود را به اطراف آفریقا تغییر مسیر دهند. حوثی‌های می‌گویند در جریان جنگ جاری اسرائیل با غزه، در همبستگی با فلسطینی‌ها عمل می‌کنند.

ناصر در مصاحبه ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد این هفته در پیست اسکی داووس سوئیس گفت: “اگر در کوتاه مدت باشد، ممکن است تانکرها در دسترس باشند… اما اگر طولانی مدت باشد، ممکن است مشکل ساز شود.” “نیاز به تانکرهای بیشتری وجود خواهد داشت و آیا آنها باید سفر طولانی تری داشته باشند.”

کشتی‌های کانتینری از دریای سرخ که به کانال سوئز، سریع‌ترین مسیر آسیا به اروپا منتهی می‌شود، توقف می‌کنند یا از آن منحرف می‌شوند، جایی که حدود ۱۲ درصد کشتی‌رانی جهان از آنجا عبور می‌کند.

مسیر جایگزین اطراف دماغه امید خوب آفریقای جنوبی ۱۰-۱۴ روز به سفر اضافه می کند.

ناصر گفت که آرامکو می تواند تنگه باب المندب در نزدیکی یمن را دور بزند، جایی که حوثی ها از آنجا حمله می کنند، از طریق خط لوله ای که تاسیسات نفتی شرق آن را به سواحل غربی آن متصل می کند و به آن دسترسی سریع تر به کانال سوئز می دهد.

بیشتر بخوانید:  روسیه ذخایر جدید نفت و گاز کشف کرد

ناصر گفت ممکن است برخی فرآورده های نفتی در اطراف آفریقا حرکت کنند و افزود که او انتظار ندارد حوثی ها در نتیجه مذاکرات صلح بین عربستان سعودی و یمن دوباره به تاسیسات آرامکو حمله کنند.

ناصر گفت که تقاضای نفت را در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۴ میلیون بشکه در روز رسانده است که به معنای رشد تقریباً ۱.۵ میلیون بشکه در روز پس از رشد ۲.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است.

او افزود که رشد تقاضا همراه با سهام کم به انقباض بیشتر بازار کمک خواهد کرد.

ناصر گفت ذخایر جهانی پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه ای ذخایر فراساحلی و داخلی توسط مصرف کنندگان در دو سال گذشته به پایین ترین حد متوسط ۵ ساله کاهش یافته است.

ناصر گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد یا به دلیل مهاجرت مصرف سوخت فسیلی از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه، که در حال غنی‌تر شدن هستند.

او گفت: رشد خوبی وجود دارد و تقاضا در چین بسیار سالم است.

آرامکو در پالایشگاه های چینی با قراردادهای عرضه نفت خام سرمایه گذاری کرده است و در حال مذاکره برای بیشتر با تمرکز بر تبدیل مایعات به مواد شیمیایی است.

ناصر گفت: “پالایشگاه های زیادی در سراسر جهان وجود ندارد که به طور کامل یکپارچه شده باشند. چین این فرصت را ارائه می دهد و انتظار می رود تقاضا برای مواد شیمیایی رشد کند، بنابراین بازار جذابی است.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.