کد خبر : 4359
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 13:49

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در شهریورماه؛

پالایشگاه نفت تهران رکوردار بیشترین افزایش مقدار فروش

پالایشگاه نفت تهران رکوردار بیشترین افزایش مقدار فروش
دو پالایشگاه تهران و تبریز در شهریورماه بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مرداد از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش شتران 13.8 درصد و شبریز 1.1 نسبت به مردادماه افزایش داشته‌اند.

به گزارش انرژی پرس، اگر نگاهی به سهم‌های پالایشی بازار سهام انداخته شود، مشخص می‌شود که از ۶ نماد پالایشی بورس، سهام دو شرکت پالایش نفت شیراز «شراز» و پالایش نفت لاوان «شاوان» در بازار دوم فرابورس معامله و چهار سهام دیگر که شامل پالایش نفت تهران «شتران»، پالایش نفت اصفهان «شپنا»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر» و پالایش نفت تبریز «شبریز»  در بورس معامله می‌شوند.

با این حساب باید دید این ۶ پالایشگاه بورسی در شهریورماه چه عملکردی از خود نشان دادند و بهترین شرکت‌ها در بخش بیشترین افزایش تولید، فروش و درآمد کدامند؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در پایان دوره سه ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین مقدار تولید و فروش

نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه‌ شرکت‌های پالایشی بورس نشان می‌دهد، پالایش نفت اصفهان با تولید یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۸۷۴ مترمکعب از محصولات خود، بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های نفتی در شهریورماه بوده است. همچنین شپنا در همین ماه یک میلیون و ۹۱۶ هزار مترمکعب از محصولات خود را نیز به فروش رساند و از این حیث نیز رکورددار پالایشی‌ها در شهریور است.

بیشترین افزایش مقدار تولید (شهریور نسبت به مرداد)

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی شهریورماه، پالایش نفت تهران بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مردادماه داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه شرکت، «شتران» در شهریور توانست مقدار تولید خود را بیشتر از ۱۴.۸ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۹۵۸ هزار مترمکعب در مرداد به یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب در شهریور رسید.

جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مرداد نیز به پالایش نفت تبریز تعلق می‌گیرد. به صورتی که مقدار تولید شبریز در شهریور با رشد ۱.۷ درصدی از ۵۵۴ هزار مترمکعب در مرداد به ۵۶۳  هزار مترمکعب در شهریور رسیده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های شیراز و آبادان بیشترین افت قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زدند

همچنین عملکرد سایر پالایشگاه‌های بورسی در تولید نیز به طور خلاصه در جدول زیر آمده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید (نسبت به شهریور ۱۴۰۱)

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی بورس نشان می‌دهد شپنا و شاوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتند. به طوری که مقدار تولید شپنا در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین مقدار تولید شاوان نیز نسبت به شهریور ۱۴۰۱ حدود ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

بیشترین افزایش مقدار فروش (شهریور نسبت به مرداد)

بررسی گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، دو پالایشگاه تهران و تبریز در شهریورماه بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مرداد از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش شتران ۱۳.۸ درصد و شبریز ۱.۱ نسبت به مردادماه افزایش داشته‌اند.

همچنین لاوان و شیراز نیز دو شرکت پالایشگاهی دیگر بودند که در این ماه بیشترین کاهش مقدار فروش را نسبت به مرداد تجربه کردند. به طوری که مقدار فروش شاوان و شراز به ترتیب ۲۹ و ۲۰.۲ درصد نسبت به مردادماه کاهش داشته است.

بیشترین افزایش مقدار فروش (نسبت به شهریور ۱۴۰۱)

مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که سه پالایشگاه اصفهان، شیراز و لاوان در شهریورماه بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش شپنا ۱۴.۳ درصد، شراز ۸.۸ درصد و شاوان ۱.۲ درصد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ افزایش داشته‌اند.

همچنین شبریز و شتران نیز دو شرکت پالایشگاهی دیگر بودند که در این ماه بیشترین کاهش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. به طوری که مقدار فروش شبریز و شتران به ترتیب ۵.۶ و ۲.۷ درصد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.