کد خبر : 11102
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 14:28

افت شاخص کل بورس و صعود شاخص هم‌وزن

پتروشیمی‌های شیراز و آبادان بیشترین افت قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زدند

پتروشیمی‌های شیراز و آبادان بیشترین افت قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زدند
در بازار امروز 10 نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و 20 نماد در سمت منفی بازار معامله شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با از سر گیری روند عادی معاملات بازار سهام، ارزش معاملات خرد بار دیگر جان گرفت. همچنین با وجود رشد شاخص هم‌ورن، شاخص کل بورس نزولی شد. در روزی که اختلال فرابورس پس از دور روز برطرف شد و نمادهای فرابورسی به معاملات بازگشتند، شاخص‌های اصلی بازار سهام روندی متفاوت را طی کردند؛ چراکه با وجود رشد اندک شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن در جهت مخالف حرکت کرد. در این میان، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی بورس نیز در مسیر نزولی قرار گرفتند.

شاخص کل بورس امروز پس از رشدی هزار و ۳۵۰ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد، معاملات روز جاری را روی پله دو میلیون و ۱۶۱ هزار واحد به پایان رساند. این در حالیست که در همین حین، شاخص کل هم‌وزن بورس با کاهش ارتفاعی ۰.۱۳ درصدی مواجه شد.

 

تابلوی بازار نشان می‌دهد که با بازگشت فرابورسی‌ها به معاملات، ارزش معاملات خرد بار دیگر جان گرفته است. طوری که پس از دست به دست شدن ۱۱.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار روز جاری، ارزش معاملات خرد رقم پنج هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان را ثبت کرده است. همچنین بازار امروز شاهد خالص خروج پول حقیقی اندک و به ارزش ۱۰ میلیارد تومان بود.

بیشترین افت قیمت درگروه پتروشیمی به کدام نمادها رسید؟

در معاملات امروز صنعت پتروشیمی تعداد نمادهای نزولی همچنان بیشتر از صعودی‌ها بود؛ با این وجود معاملات این صنعت، کمی متعادل‌تر از قبل دنبال شد. در بازار امروز ۱۰ نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و ۲۰ نماد در سمت منفی بازار معامله شدند. در این بین، نماد پتروشیمی جهرم (جهرم) نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات روز آتی رفت.

سه نماد پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۳.۴۴ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد و پتروشیمی خارک (شخارک) با ۱.۰۷ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۰۷ درصد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۰.۹۱ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۸۴ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که نماد پترول با وجود ثبت بیشترین کاهش قیمت در گروه پتروشمی‌ها، یبشترین ورود پول حقیقی در این گروه را نیز رقم زد؛ به نحوی که حقیقی‌های پترول، بیش از ۶.۳ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. از سوی دیگر اما پتروشیمی اراک با خروج پول ۷.۸ میلیارد تومانی، شاهد بیشترین خروج پول از سوی سهامداران حقیقی بود.

بیشتر بخوانید:  تابلوی بورس برای سومین روز متوالی سبز شد/ پتروپالایشی‌ها همچنان در مدار صعود

پیشتازی پالایشگاه تهران در گروه فرآورده‌های نفتی

در صنعت فرآورده‌های نفتی بازار کمی متعادل‌تر از روزهای گذشته بود؛ طوری که پس از رشد قیمت چهار نماد و افت ۶ نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۷۹ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت معادل ۱۲۷.۵ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن نیز به نزدیکی ۶ میلیارد تومان رسید.

با استناد به تابلوی معاملات پالایشی‌های بورس، نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۷۷ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۵۹ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۴۷ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود ثبت کردند. این در حالیست که بیشترین افت قیمت در این صنعت نیز به سهام سه شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۳۸درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با یک درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۳۲ درصد افت قیمت اختصاص پیدا کرد.

همچنین طی معاملات روز جاری، سهام پالایش نفت اصفهان، ۱.۴ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرد و شپنا در کنار پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تنها نمادهای گروه خود بودند که با خالص ورود پول حقیقی همراه شدند. از سوی دیگر اما دیگر پرچمدار این گروه یعنی پالایش نفت تهران،  بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۳.۳ میلیارد تومان را شاهد بود.

خروج پول حقیقی از «شگستر» ادامه یافت

شاخص صنعت محصولات شیمیایی امروز نیز به افت خود ادامه داد و معاملات را با عقب‌گردی ۰.۱۵ درصدی به پایان برد. ارزش معاملات امروز این صنعت از ۴۰۵ میلیارد تومان عبور کرد و خالص خروج پول حقیقی نیز به بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسید.

در بورس امروز ۱۸ نماد شیمیایی سبزپوش بودند و ۴۱ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی قیمت در این صنعت نیز به نمادهای صنایع شیمیایی کیمیگران امروز (شکام) با ۴.۱۱ درصد، پدیده شیمی قرن (قرن) با ۲.۸۱ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۰۵ درصد رشد تعلق یافت.

از سوی دیگر، سه نماد ملی شیمی کشاورز (شملی)، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) و شیمیایی رنگین (شرنگی) با افت به ترتیب ۳.۷۸ درصد، ۲.۲۱ درصد و ۲.۰۹ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

به علاوه، سریال خروج پول حقیقی از نماد گسترش سوخت سبز زاگرس در معاملات امروز نیز ادامه پیدا کرد و حقیقی‌ها ۹ میلیارد تومان دیگر از نماد شگستر خارج کردند. از سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه نیز به سهام شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) با مبلغ ۱.۸ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.