کد خبر : 4576
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 17:16

بحران کاهش منابع آب تجدیدپذیر در اثر تغییرات اقلیمی

بحران کاهش منابع آب تجدیدپذیر در اثر تغییرات اقلیمی
سخنگوی صنعت آب از کاهش سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب از آب تجدیدپذیر کشور در اثر تغییرات اقلیمی خبر داد.

به گزارش انرژی پرس، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در سیزدهمین کنگره بین‌المللی عمران با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‌شود، افزود: میزان این کاهش را در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

وی افزود: اجرای برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و مصارف بالای آب در کشور امری ضروری است.

قاسم‌زاده با اشاره به تغییر اقلیم و سازگاری با آن در مدیریت و مهندسی آب کشور گفت: یافته‌های IPCC نشان می‌دهد که هر درجه گرم شدن کره زمین دسترسی به منابع آب تجدیدپذیر را حداقل تا ۲۰ درصد برای هفت درصد دیگر از جمعیت جهان کاهش دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه گرمایش زمین باعث محدودیت در دسترسی ساکنین زمین به منابع آبی می‌شود و با توجه به اینکه ایران به‌طور متوسط در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، اظهار کرد: اثر این افزایش دما در کاهش منابع آب در دسترس کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

قاسم‌زاده با بیان لینکه ادامه این روند در کنار وضعیت فعلی مصارف کشور، باعث محدودیت‌های جدی در بخش‌های مختلف مصرف خواهد شد، گفت: در چنین شرایطی، فقدان برنامه‌های عملیاتی سازگاری با اقلیم، منجر به فشارهای اضافی بر سیستم‌های تأمین آب می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد مداوم جمعیت و فرسودگی زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری برای ارتقای آنها می‌تواند باعث تشدید تنش‌های آبی شود، تاکید کرد: در همین راستا اجرای کامل برنامه سازگاری با کم‌آبی و هماهنگی دستگاه‌های مسئول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عبدالله زیتونی سه شنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲:۳۲

آیا تجربیات تاریخی درسیرزمان پاسخی برای این گونه های کهدررخدادهای حرمی درک وازرسیدن به نقطه مطلوب کمترازعدم آن بوده لذادرشکارانچه منابعی درشمارش تغییروتبدیل وزیرساختهایی درقرارمداراندرتبیین بیان برای شکارچیان آن وپیش قراولانی که انراازاهداف والای خود دانسته تارشته های گشایش آن برای همیشه گشوده گرددوملتها باعرضه توجه به آن خودراازاین رحمت الهی که ازپیش زنگ خطران نواخته شده ترس وتردیدندارندوان رحمت الهی رابه طاعت پیش روی قرار نمیدهند تاعبرتی برای آیندگان باشد پس کجاینداقوامی که براثرنافرمانی خداونددیگرهیچ صدایی ازان شنیده نمیشودگویاکه موجودنبودند.