کد خبر : 4813
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 14:48

پیش‌بینی وضعیت عرضه طلای سیاه در سال آینده / نفت در ۲۰۲۴ به چه قیمتی می‌رسد؟

پیش‌بینی وضعیت عرضه طلای سیاه در سال آینده / نفت در ۲۰۲۴ به چه قیمتی می‌رسد؟
پیش‌بینی قیمت نفت برای سال آینده، نیاز به بررسی وضعیت عرضه آن از سمت گروه اوپک پلاس و همچنین سایر کشورها دارد. انتظار می‌رود عرضه نفت در سال آینده کاهش یابد که در نتیجه افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

به گزارش انرژی پرس، داده‌های جمع‌آوری شده، چشم‌انداز کوتاه مدت وضعیت انرژی و میزان تولید نفت خام توسط اوپک پلاس را نشان می‌دهد. این برآورد شامل تولید ترکیبی نفت خام از ۱۰ عضو اوپک مشمول اهداف تولید (اوپک-۱۰) و همچنین کل تولید نفت خام کشورهای غیراوپک در گروه اوپک پلاس است. انتظار می‌رود اعضای اوپک پلاس تولید نفت خام خود را در سال ۲۰۲۴، ۰.۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال جاری کاهش دهند.

همچنین بر اساس انتظارات، ذخایر جهانی نفت ۰.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، زیرا کاهش تولید داوطلبانه از سوی عربستان سعودی و کاهش اهداف تولید در میان کشورهای اوپک پلاس، تولید جهانی نفت را کمتر از مصرف جهانی نفت نگه می‌دارد. در نتیجه، انتظار می‌رود که قیمت نفت خام فشار صعودی داشته باشد، به طوری که قیمت نقدی برنت به صورت میانگین ۹۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

قیمت جهانی نفت و سطح موجودی

قیمت نفت خام برنت پیش از اینکه در هفته اول اکتبر به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه برسد، در بیشتر روزهای ماه گذشته افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت خام در ماه‌های آتی افزایش پیدا کند که منعکس‌کننده انتظارات ما از محدودیت تعادل در بازارهای جهانی نفت است. قیمت نفت خام برنت در ماه سپتامبر به طور متوسط ۹۴ دلار در هر بشکه، ۸ دلار در هر بشکه بالاتر از ماه آگوست و ۱۹ دلار در هر بشکه بالاتر از ماه ژوئن بود. قیمت نفت در ماه سپتامبر پس از تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خام توسط عربستان سعودی تا پایان سال و ذخایر تجاری نفت خام آمریکا به پایین‌ترین سطح از اوایل سال ۲۰۲۲ در پایان سپتامبر رسید.

رشد عرضه جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش داوطلبانه تولید از سوی عربستان سعودی و کاهش اهداف تولید سایر کشورهای اوپک پلاس محدود شده است. انتظار می‌رود کشورهای عضو توافق اوپک پلاس تولید نفت خام خود را به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ کاهش دهند که تا حدودی رشد تولید ۲.۷ میلیون بشکه در روز توسط تولیدکنندگان غیراوپک پلاس را جبران کند. بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده، احتمالا تولید نفت خام اوپک پلاس به طور متوسط ۰.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. این پیش‌بینی تمدید کاهش تولید داوطلبانه از عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۴ را در نظر می‌گیرد و کل تولید کشورهای اوپک پلاس زیر هدف باقی می‌ماند.

ارزیابی فعلی ما این است که ذخایر جهانی نفت ۰.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. کاهش ذخایر در پیش‌بینی ما با همین سرعت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه دارد، زیرا کاهش تولید اوپک پلاس باعث می‌شود تولید جهانی نفت کمتر از تقاضای جهانی نفت باشد. ذخایر تا حد زیادی برای سه چهارم باقی مانده سال ۲۰۲۴ متعادل است؛ زیرا رشد مصرف جهانی نفت به طور کلی کند می‌شود در حالی که رشد تولید شتاب می‌گیرد.

در نتیجه، ما انتظار داریم که قیمت نقدی برنت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ به طور متوسط به ۹۱ دلار در هر بشکه و در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ به ۹۶ دلار در هر بشکه افزایش یابد، قبل از اینکه برخی فشارهای نزولی ملایم قیمت در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ظاهر شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که قیمت نقدی نفت برنت در سال ۲۰۲۴، ۹۵ دلار در هر بشکه باشد.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۵ درصد از بنزین ایران را تولید می‌کند

اگرچه درگیری‌های اخیر فلسطین و رژیم صهیونیستی بر بازارهای فیزیکی نفت تأثیری نداشته است، اما احتمال اختلال در عرضه نفت و افزایش قیمت نفت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این تحولات جدید، رشد تولید جهانی نفت همچنان یک ابهام کلیدی در پیش‌بینی ما برای سال آینده است.

اهداف فعلی تولید اوپک پلاس در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شوند و ما فرض می‌کنیم که ادامه کاهش داوطلبانه و سایر عوامل، تولید واقعی نفت خام اوپک پلاس را بسیار پایین‌تر از هدف‌ها نگه می‌دارد، زیرا این گروه تلاش می‌کند افزایش ذخایر جهانی نفت را محدود کند. با این حال، اگر اوپک پلاس به سطح هدف نزدیک‌تر از آنچه که در حال حاضر تصور می‌کنیم، تولید کند، می‌تواند قیمت‌ها را در سال ۲۰۲۴ کاهش دهد.

همچنین، میزان اضافه کردن دکل‌های حفاری توسط تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده و بهبود کارایی در سطح چاه‌های نفتی بسیار نامشخص است و می‌تواند باعث شود که تولید جهانی نفت به طور قابل توجهی با پیش‌بینی ما متفاوت باشد. در نهایت، چشم‌انداز اقتصاد جهانی نامشخص است و تغییرات غیرمنتظره در رشد تولید ناخالص داخلی در ماه های آینده می‌تواند بر تقاضای نفت تأثیر بگذارد.

عرضه جهانی نفت

تولید نفت خام اوپک پلاس، مهم‌ترین عامل پیش‌بینی ما به شمار می‌رود. این مقدار شامل کل تولید نفت خام از اعضای اوپک-۱۰ و کل تولید نفت خام غیراوپک در گروه اوپک پلاس است. روسیه، بزرگترین تولیدکننده غیراوپک در این گروه و عربستان سعودی به طور پیوسته تولید خود را در طول سال کاهش داده‌اند که به کاهش ذخایر جهانی نفت و محدود کردن رشد تولید جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۳ کمک کرده است.

سایر اعضای اوپک پلاس برای حفظ تولید در اهداف مورد توافق تلاش کرده‌اند و عرضه جهانی نفت خام را در سال ۲۰۲۳ محدودتر کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که تولید نفت خام اوپک پلاس در سال ۲۰۲۳ به طور میانگین ۳۸.۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۲۲ است، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ به ۳۷.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

انتظار می‌رود که تولید جهانی سوخت مایع (نفت خام و سایر مایعات) ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ و ۰.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید کشورهای غیراوپک در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که بیش از جبران کاهش تولید اوپک است.

رشد تولید خارج از گروه اوپک ناشی از شروع پروژه‌های جدید در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. پیش‌بینی می‌شود تولید کشورهای غیراوپک در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۰ میلیون بشکه در روز رشد کند زیرا پروژه‌های جدید در گویان و برزیل به افزایش عرضه ادامه داده و ایالات متحده و کانادا تولید را افزایش می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.