کد خبر : 3220
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 15:32

رشد 0.22 درصدی شاخص کل؛

صعود اندک بورس با چاشنی زمزمه‌های پیرامون بازار

صعود اندک بورس با چاشنی زمزمه‌های پیرامون بازار
شایعه‌های توافق پشت‌پرده ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی قیمت خودرو، از مهم‌ترین عوامل بازگشت بورس به مدار صعودی بودند.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بازار سهام پس از سه روز افت متوالی، بالاخره توانست اولین روز صعودی خود در هفته سوم شهریور را تجربه کند. نماگر اصلی بورس امروز افزایشی چهار هزار و ۶۳۲ واحدی معادل ۰.۲۲ درصد را شاهد بود و در سطح دو میلیون و ۱۲۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن که روز گذشته افزایشی بود، امروز هم طعم صعود را چشید و ۰.۴۵ درصد به ارتفاع خود افزود.

به نظر می‌رسد که اخبار و زمزمه‌های پیرامون بازار سهام، محرک اصلی رشد بورس امروز بودند. اولین عامل، زمزمه توافق پنهانی ایران و آمریکا بود که به زعم برخی از فعالان در فضای مجازی این توافق انجام شده و احتمال توافق‌های بیشتر نیز وجود دارد. از سوی دیگر، شایعات آزادسازی قیمت خودرو، با افزایش قیمت دو خودروی ساینا S و پارس قوت گرفت و سبب شد که نمادهای گروه خودرویی، از لیدرهای اصلی بازار امروز باشند.

با وجود رشد بورس در روز جاری، ارزش معاملات خرد همچنان در سطوح پایینی قرار داشت. طوری که امروز در مجموع سه هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام خرید و فروش شد و حقیقی‌ها نیز ۲۲۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. در این شرایط، برخی کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که ارزش معاملات در سطوح بالاتری قرار نگیرد و معامله‌گران بار دیگر به بازار بازنگردند، نمی‌توان چشم انتظار آغاز یک روند صعودی در بازار سهام بود.

پیشتازی پتروشیمی گلستان ادامه داد

صنعت پتروشیمی در بازار امروز، معاملات متعادل‌تری را نسبت به روزهای اخیر شاهد بود. به نحوی که در پایان معاملات، ۱۲ نماد این گروه صعودی بودند و ۱۵ نماد در سمت سرخ‌پوش بازار جای گرفتند.

سهام پتروشیمی گلستان (شستان) با رشد ۲.۸۶ درصدی به روند صعودی خود ادامه داد و پیشتاز گروه پتروشیمی‌ها بود، پس از آن نیز دو نماد پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۷ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۵۹ درصد رشد قیمت قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت به سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۰۱ درصد، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۱.۸۵ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۱۹ درصد افت اختصاص یافت.

در روز جاری، سهام شستان علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را شاهد بود، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان را نیز به نام خود زد. در طرف دیگر نیز نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) قرار داشت که با ۷.۴ میلیارد تومان، متحمل بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی بود.

بیشتر بخوانید:  بورس ریخت /تنها چهار نماد پتروپالایشی صعودی شدند

تداوم موج خروج پول حقیقی از «شپنا»

تعادل کلی بازار امروز، در گروه فرآورده‌های نفتی نیز نمود داشت و سبب شد که ۱۲ نماد از ۱۳ نماد این گروه در بازه مثبت و منفی یک درصدی معامله شوند. در این میان، هشت نماد مثبت خورند، سه نماد کاهش قیمت داشتند و دو نماد نیز روی صفر تابلو به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، شاخص گروه پالایشی با معاملاتی به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان، رشدی ۰.۱۴ درصدی را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز بیش از ۴۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز پالایشی‌ها، سه نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۵ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۲۶ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۱۸ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، نفت پاسارگاد (شپاس) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با افت به ترتیب ۱.۹۱ درصد، ۰.۷۳ درصد و ۰.۲۱ درصد، نمادهای منفی گروه پالایشی لقب گرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام پالایش نفت اصفهان همچنان با بک موج خروج پول حقیقی روبروست؛ طوری که امروز نیز بیش از ۱۴ میلیارد تومان پول از شپنا خارج شد. به علاوه، حقیقی‌های سهام پالایش نفت تهران نیز امروز خروج پولی ۱۳.۲ درصدی را از شتران رقم زدند.

شاخص گروه شیمیایی صعودی شد

نمادهای حاضر در گروه محصولات شیمیایی نیز امروز در حالی به معاملات خود پایان دادند که شاخص این گروه رشد اندک ۰.۰۳ درصدی را ثبت کرد و همین موضوع، نشان‌دهنده تعادل در معاملات این صنعت بود. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها معادل ۳۱۴ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از این گروه به حدود ۱۷ میلیارد تومان رسید.

امروز ۳۲ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۲۵ نماد منفی خوردند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۸۹ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۸۲ درصد و پاکسان (شپاکسا) با ۳.۷۱ درصد بود. نمادهای تولی پرس (شتولی) با ۱.۳ درصد، دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۰.۸۹ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۰.۴۷ درصد افت نیز متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

همچنین تابلوی معاملات شیمیایی‌ها حاکی از آن است که سهام شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) با خروج پول ۸.۸ میلیارد تومانی توسط افراد حقیقی، در میان هم‌گروهی‌های خود، بیشترین خروج پول را رقم زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.