کد خبر : 5141
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 16:47

شاخص کل هفته جدید را صعودی آغاز کرد؛

علت توقف سهام پتروشیمی پردیس چه بود؟

علت توقف سهام پتروشیمی پردیس چه بود؟
سهام پتروشیمی پردیس به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر توقف تولید واحد اوره و آمونیاک فاز یک، متوقف شد.

به گزارش انرژی پرس، پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله و کمرنگ‌تر شدن سایه جنگ، شاخص کل بورس تهران به روند صعودی بازگشت و رشدی ۱.۴۶ درصدی را تجربه کرد.

بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته جدید موفق شد که با پایان دادن به روند نزولی خود، در مدار صعودی قرار گرفت. نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات امروز ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحد معادل ۱.۴۶ درصد رشد کرد و به سطح یک میلیون و ۹۹۹ هزار واحدی رسید تا بار دیگر در آستانه بازپس‌گیری کانال دو میلیونی قرار گیرد.

ارزش معاملات خرد نیز در پایان روز جاری صعودی شد و به سه هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان رسید. همچنین بازار سهام با ورود پول حقیقی مواجه شد و خالص ورود پول ۱۳۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد.

به نظر می‌رسد که بخش عمده رشد شاخص کل در بازار امروز ناشی از کمرنگ شدن احتمال گسترش آتش جنگ پس از سخنرانی روز گذشته سیدحسن نصرالله بوده و این موضوع سبب خلوت‌تر شدن طرف عرضه بازار در روز جاری شده است.

توقف «شپدیس» با افشای اطلاعات گروه الف

نمادهای پتروشیمی از پیشتازان بورس امروز بودند. طوری که در معاملات امروز، ۲۲ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و تنها ۶ نماد نزولی بودند. در این بین نمادهای صعودی نیز صنایع پتروشیمی تخت‌جمشید (شجم) با ۴.۶۵ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۴.۲ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۳۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۵ درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۱.۷۶ درصد و پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۱.۳۷ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد بوعلی با ورود پول حقیقی پنج میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بوده است. با این حال، سهامداران حقیقی سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بیشترین خروج پول به مبلغ حدود سه درصد را به نام خود زدند.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار سهام شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر توقف تولید واحد اوره و آمونیاک فاز یک، متوقف شد.

تنها یک نماد پالایشی منفی شد

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز ناشی از کاهش ریسک‌های حول بازار، صعودی بود؛ به نحوی که ۱۱ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) با افت چهار درصدی، تنها نماد نزولی معاملات امروز این گروه بود.

بیشتر بخوانید:  تصمیمات عربستان به ضرر بازار نفت است؟

از میان نمادهای صعودی نیز سهام پالایشگاه‌های تهران (شتران) با ۲.۸۵ درصد، اصفهان (شپنا) با ۲.۴۶ درصد و بندرعباس (شبندر) با ۲.۱۷ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۲.۰۳ درصد افزایش یافت و رشدی پرقدرت را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۸۲.۵ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به حدود ۱۶ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال خوبی از نماد پالایش نفت اصفهان نشان دادند و بیش از ۸.۶ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، از سهامداران عمده شپنا، ۳.۷ میلیون برگه سهم و بازارگردان این نماد بیش از ۳.۴ میلیون برگه سهم شپنا را در بازار امروز خریداری کردند.

پیشتازی نمادهای شیمیایی در بازار امروز

صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز، نه تنها به روند نزولی خود پایان داد بلکه رشد قابل قبولی را نیز رقم زد و شاخص این گروه صعودی ۰.۶۱ درصدی را شاهد بود. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت از ۲۰۶ میلیارد تومان عبور کرد و حدود ۲.۳ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات نمادهای شیمیایی خارج شد.

در معاملات امروز این گروه، ۵۲ سهم رو به بالا حرکت کردند و هشت نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۹۸ درصد، صنایع شیمایی فارس (شفارس) با ۵.۸۳ درصد و کلرپارس (کلر) با ۵.۷۷ درصد، شاهد بیشترین رشد قیمت بودند و در طرف دیگر دو نماد تولی پرس (شتولی) با ۱.۹ درصد و پلی پروپیلن جم (چم پیلن) با ۰.۰۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شفارس رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۲.۳ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که سهام گسترش نفت و گاز پارسیان با خروج پول ۲.۳ میلیارد تومانی، بیشترین خالص خروج پول را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.