کد خبر : 9737
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 14:38

بورس روی نوار نزولی به استقبال هفته آینده رفت/ نفت پاسارگاد و تجهیز نیروی زنگان؛ تنها پالایشی‌های صعودی بورس امروز

بورس روی نوار نزولی به استقبال هفته آینده رفت/ نفت پاسارگاد و تجهیز نیروی زنگان؛ تنها پالایشی‌های صعودی بورس امروز
معاملات بورس امروز با تداوم افت شاخص‌های بورسی و نمادهای پتروپالایشی دنبال شد و بازار سهام با لباس سرخ به تعطیلات رفت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، روند نزولی شاخص‌های بورسی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد تا بازار سهام با لباس سرخ به استقبال هفته آینده برود. علاوه بر آن، نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز که در روز گذشته شاهد تعادلی نسبی بودند، در بازار امروز بار دیگر به سمت منفی بازار گرایش داشتند.

شاخص کل بورس تهران، معاملات روز جاری را با افتی ۱۱ هزار و ۷۸۷ واحد معادل ۰.۵۶ درصدی به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی این هفته را به پایان رساند. به علاوه، شاخص کل هم‌وزن نیز در طی معاملات امروز، ۰.۶۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز بیش از ۷.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین اهالی بازار سرمایه معامله شد تا به این ترتیب، ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۸۲۴ تومان برسد. در این شرایط، اشخاص حقیقی نیز بیشتر از ۲۱۰ میلیارد تومان از معاملات بازار سهام خارج کردند.

پنج نماد پتروشیمی صعودی شدند

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها پنج نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۲ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نمادهای پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و پتروشیمی پارس (پارس) بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۷۲ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱.۷۲ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۲۶ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند و در بین نمادهای نزولی نیز پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی آبادان (شپترو) نیز با افت قیمت به ترتیب ۲.۵ درصد، ۱.۹۶ درصد و ۱.۴۲ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

بررسی معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در گروه پتروشیمی حاکی از آن است که نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی این گروه را شاهد بوده است؛ طوری که حقیقی‌های فارس حدود ۶ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی افزایش قیمت داشتند؟

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که تابلوی این صنعت همچنان سرخ‌پوش بوده و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد به ترتیب ۴.۳۳ درصد و ۱.۹۹ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۲۴ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۱۴ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۷۱ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  آغاز سرد بورس در زمستان/ توقف سهام پتروشیمی نوری برای برگزاری مجمع

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با عقب‌گردی ۰.۷۶ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش تنها ۷۴.۶ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۲.۵ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز سهام پالایش نفت تبریز (شبریز) بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۲.۴ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که در سوی دیگر بازار، بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۵.۷ میلیارد تومانی، مربوط به سهام شرکت نفت پاسارگاد بود.

پیشتازی صنایع بهداشتی ساینا در گروه شیمیایی

 بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز با افت قیمت مواجه شدند و سبب شدند که شاخص این گروه افتی ۰.۲۵ درصدی را تجربه کند. طی معاملات امروز حدود ۲۱۲ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و معامله‌گران حقیقی بیش از ۴۵ میلیارد تومان از پول خود را از این صنعت خارج کردند. افزون بر آن، نگاهی به تابلوی معاملات صنعت محصولات شیمیایی نشان دهنده آن است که امروز ۱۱ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۴۷ نماد منفی خوردند.

نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۸۷ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۰.۷۷ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۰.۷۲ درصد صعود، شاهد بیشترین افزایش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

در مقابل اما شرکت مجتمع پترو صنعت گامرون با نماد شگامرن شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۴.۲۸ درصد بود و نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۲.۸۹ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۶ درصد نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

به علاوه، بر اساس تابلوی معاملات شیمیایی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد صنایع بهداشتی ساینا با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان بود. از سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی نیز به نماد گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با مبلغ پنج میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.