کد خبر : 2280
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 15:37

روزهای سرخ بورس ادامه دارند

افت پتروشیمی‌ها، از صعود «شستان» جلوگیری نکرد

افت پتروشیمی‌ها، از صعود «شستان» جلوگیری نکرد
تداوم ابهامات پیرامون بازار سرمایه باعث شد که بورس امروز هم سرخ‌پوش باشد و شاخص کل افتی 0.23 درصدی را به ثبت برساند. نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز با کلیت بازار همسو بودند اما وضعیت آنها در مقایسه با روز گذشته شاهد بهبود نسبی بود.

انرژی پرس_بورس تهران که همچنان تحت سلطه ابهامات متعدد از جمله وضعیت قیمت‌گذاری و عرضه خودرو و همچنین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قرار دارد، امروز هم به روند نزولی خود ادامه داد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات در سطح یک میلیون ۹۷۳ هزار واحدی ایستاد و ۰.۲۳ درصد از ارتفاع خود کاست. شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیتی مشابه داشت و در آخرین روز معاملاتی هفته، افتی ۰.۳۲ درصدی را متحمل شد.

به علاوه، در بازار امروز بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار برگه سهم بین معامله‌گران دست به دست شد و ارزش معاملات خرد با کاهش نسبی در مقایسه با روز گذشته، به سه هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان رسید. همچنین خالص خروج پول حقیقی نیز در معاملات امروز به ۲۱۴ میلیارد تومان رسید.

 

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

نمادهای پالایشی که در روز گذشته یک دست سرخ‌پوش بودند، در بازار امروز نیز به روند نزولی خود ادامه دادند و تنها دو نماد پالایش نفت شاوان (لاوان) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با رشد ۲.۵ درصد و ۰.۲۹ درصدی، توانستند بازدهی مثبت از خود به‌جا بگذارند.

از سوی دیگر اما ۱۰ نماد پالایشی به روند نزولی خود ادامه دادند و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۳.۰۶ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۶۹ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۵۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهش ۰.۰۶ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز تنها ۸۹ میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی هم حدود پنج میلیارد تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شپنا در شاهد بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات امروز گروه پالایشی‌ها بود. به طوری که خالص ورود پول حقیقی به این نماد، به حدود چهار میلیارد تومان رسید.

نگاهی به عملکرد سهامداران عمده شپنا نیز حاکی از آن است که امروز، بانک صادرات هفت میلیون و ۲۰۰ هزار از سهام خود در شپنا را فروخت. از سوی دیگر اما شرکت توسعه سهام رفاه ۶.۹ میلیون و صندوق بازارگردانی خبرگان اهداف، ۱.۱ میلیون برگه سهم این نماد را خریداری کردند.

معامله‌گران برای «شپاکسا» صف خرید تشکیل دادند

در بازار امروز گروه شیمیایی نیز تفاوت چندانی با روز گذشته نداشت و اغلب نمادهای حاضر در این گروه، امروز هم در یک روند نزولی حرکت کردند. شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز در پایان معاملات، کاهشی ۰.۱۹ درصدی را رقم زد. همچنین امروز ارزش معاملات نمادهای شیمیایی از ۲۷۵ میلیارد تومان گذشت و ۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از این نمادها خارج شد.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پتروشیمی ارومیه در گروه پتروشیمی‌های بورس/ سریال خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

تابلوی معاملات گروه شیمیایی نشان می‌دهد که امروز ۱۴ نماد این گروه صعودی بوده‌اند و ۴۸ نماد بازدهی منفی ثبت کرده‌اند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پاکسان (شپاکسا) با ۵.۱ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۴ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۴۱ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند.

در طرف دیگر اما سه نماد توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و لعابیران (شلعاب) با افت به ترتیب، ۶.۴ درصد، ۴.۸۹ درصد و ۴.۷۷ درصدی، شدیدترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند. گفتنی است که نماد شسینا پس از توقف معاملات به دلیل افشای اطلاعات گروه الف در روز گذشته، امروز بازگشایی شد.

نماد شپاکسا که امروز شاهد بیشترین رشد قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بود، در نیمه اول بازار به صف خرید نشست و این صف تا پایان بازار نیز ادامه یافت. به علاوه، شپاکسا بیشترین ورود پول حقیقی را نیز با مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان، به نام خود زد.

روند رو به بالای پتروشیمی گلستان ادامه داد

معاملات صنعت پتروشیمی در مقایسه با روز گذشته وضعیت بهتری داشت؛ با این حال کلیت نمادهای این گروه، همچنان روندی نزولی را طی می‌کنند.

در بازار امروز هفت نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و ۲۳ نماد نیز منفی خوردند. در این بین، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات هفته آینده رفت.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۸۶ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۳۹ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۶۹ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸ درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۴۳ درصد و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۶ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی را درمیان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد، بیش از ۴.۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.