کد خبر : 8724
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 14:40

تابلوی بازار سهام باز هم سبز شد؛

گلستان، تخت جمشید و اصفهان، بیشترین افت سهام پتروشیمی‌های بورس را رقم زدند

گلستان، تخت جمشید و اصفهان، بیشترین افت سهام پتروشیمی‌های بورس را رقم زدند
در روزی که شاخص‌های بورسی به صعود خود ادامه دادند، معاملات پتروپالایشی‌ها متعادل‌تر از قبل ادامه یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، نماگر اصلی بازار سهام تهران، دومین روز هفته را نیز با رشد سپری کرد اما مقایسه رقم رشد شاخص کل با شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که نمادهای کوچک و متوسط، محرک‌های اصلی رشد بازار سهام بوده‌اند و شاخص‌سازها، عمدتا به عنوان ترمز این رشد عمل کرده‌اند. از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که صنایع پتروپالایشی نیز امروز را با معاملاتی متعادل به پایان رسانده‌اند.

شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز بهمن ماه، هزار و ۲۱۰ واحد معادل ۰.۰۶ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۱۲۸ هزار واحدی ایستاد. این در حالیست که شاخص کل هم‌وزن طی این معاملات حدود یک درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

در بازار امروز بیش از ۸.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران دست به دست شد تا ارزش معاملات به سطح چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی صعود کند. به علاوه، سهامداران حقیقی بازار نیز نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان پول تازه نفس در معاملات امروز تزریق کردند.

ورود پول حقیقی ۲۳ میلیارد تومانی به پتروشیمی شیراز

معاملات صنعت پتروشیمی همانند وضعیت کلی بورس امروز، متعادل دنبال شد. طوری که ۱۴ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و ۱۷ نماد نزولی بودند.

در بین نمادهای صعودی، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۴.۲۱ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۷ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۲ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در طرف دیگر بازار اما سهامداران سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۶۸ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۶ درصد افت، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که سهامداران حقیقی پتروشیمی بوعلی سینا در روز جاری نیز به خروج پول خود نماد بوعلی ادامه داده‌اند تا خالص خروج پول حقیقی از معاملات این نماد در بازار امروز به ۹.۷ میلیارد تومان برسد. در مقابل اما بیشترین ورود پول حقیقی با رقم ۲۳.۳ میلیارد تومانی به سهام شرکت پتروشیمی شیراز اختصاص یافت.

تنها ۵۵ میلیارد تومان سهام پالایشی معامله شد

وضعیت صنعت پالایشی متعادل‌تر از روز گذشته بود و بخشی از نمادهای این صنعت به روند نزولی خود بازگشتند. ‌طوری که پنج نماد گروه فرآورده‌های نفتی با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند و ۶ نماد شاهد افت قیمت بودند. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی در بازار امروز ۰.۲۴ درصد کاهش یافت کرد.

بیشتر بخوانید:  وضعیت سفید در بورس/ پتروپالایشی‌ها برای دومین روز متوالی صعودی شدند

ارزش معاملات نمادهای پالایشی در بازار امروز نیز بسیار پایین بود و تنها ۵۵.۵ میلیارد تومان سهام پالایشی معامله شد. سهامداران حقیقی نیز بیش از هشت میلیارد تومان پول خورد را از این گروه خارج کردند.

بیشترین رشد قیمت سهام در میان نمادهای پالایشی به نماد نفت پاسارگاد (شپاس) رسید و این نماد افزایش قیمتی ۲.۳۳ درصدی را تجربه کرد. نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) نیز با رشد به ترتیب ۱.۱۲ درصد و ۰.۶۹ درصدی، پس از شپاس بیشترین رشد قیمت را رقم زدند.

از سوی دیگر اما نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۹ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۷۱ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۵ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و متحمل بیشترین افت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

لازم به ذکر است که نماد شپنا در معاملات امروز پالایشی‌ها، بیشترین خروج پول حقیقی را به ارزش هشت میلیارد تومان شاهد بود. از طرفی دیگر، بیشترین ورود پول با رقمی ۳.۵ میلیارد تومانی به نماد شاوان رسید.

ثبات شاخص گروه شیمیایی

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در پی رشد نسبی بورس امروز، در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت اما شاخص این گروه تغییری محسوسی را تجربه نکرد و ثابت ماند. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به حدود ۲۸۲ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای شیمیایی معادل ۱۶.۲ میلیارد تومان رقم خورد.

در معاملات امروز این گروه، ۳۳ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۲۷ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت شیمیایی رنگین با نماد شرنگی با رشد ۲.۹۹ درصدی در بازار امروز، پیشتاز گروه شیمیایی بود. نمادهای پاکسان (شپاکسا) با ۲.۴۹ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۲.۴ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۳۷ درصد، کف (شکف) با ۱.۱۴ درصد و گلتاش (شگل) با ۰.۷۷ درصد افت قیمت، اختصاص یافت.

گفتنی است که بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی بازار امروز در سهام گسترش نفت و گاز پارسیان رخ داد؛ چراکه سهامداران حقیقی حدود ۱۰ میلیارد تومان از معاملات نماد پارسان خارج کردند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.