کد خبر : 8227
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 14:47

کاهش فشار فروش به داد پتروپالایشی‌های بورس نرسید؛

کرمانشاه، تخت جمشید و ممسنی، شدیدترین افت در گروه پتروشیمی بورس را تجربه کردند

کرمانشاه، تخت جمشید و ممسنی، شدیدترین افت در گروه پتروشیمی بورس را تجربه کردند
با وجود اینکه بازار امروز در برخی صنایع شاهد بهبود نسبی در معاملات بود، صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی بورس به افت خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با وجود اینکه فشار فروش در بازار سهام امروز با کاهش نسبی در مقایسه روز گذشته همراه شد، اما بخش عمده نمادهای بازار به روند نزولی خود ادامه دادند. در این میان، وضعیت نمادهای پتروپالایشی نیز تغییر چندانی نسبت به روز گذشته نداشته و شاخص‌های این صنایع بار دیگر در مسیر افت قرار گرفتند.

شاخص کل بورس تهران، آخرین روز معاملاتی هفته را با عقب‌نشینی ۹۹۰ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی به استقبال هفته آینده رفت. از سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن صعودی شد و رشدی ۰.۰۹ درصدی را مشاهده کرد.

در بازار امروز تنها ۶.۸ میلیارد برگه سهم بین بورسی‌ها جابجا شد تا ارزش معاملات خرد به سطح سه هزار و ۸۳۰ میلیارد تومانی سقوط کند. در این میان، حقیقی‌های بازار نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان از معاملات امروز خارج کردند.

تنها ۸ نماد پتروشیمی صعودی شدند

وضعیت بازار امروز در صنعت پتروشیمی تغییر چندانی با روز گذشته نداشت، طوری که امروز تنها هشت نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۰ نماد در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. همچنین نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز روی صفر تابلو معامله شد.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۵ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۲ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۸ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت در معاملات امروز شیمیایی‌ها را شاهد بودند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱.۲ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۸۶ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۰.۶۳ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را تجربه کردند.

بررسی عملکرد معامله‌گران در بازار امروز پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با مبلغ ۶.۷ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را رقم زده است. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۳.۶ میلیارد تومانی در سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) ثبت شده است.

خروج پول حقیقی از پرچمداران پالایشی

روند کاهشی نمادهای پالایشی در بازار امروز نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۰.۲۲ درصدی را تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری ۱۴۰ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز خالص خروج پول ۳۷ میلیارد تومان از معاملات این صنعت را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد

مثل روز گذشته، در بازار امروز نیز سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۹۸ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و ۱۰ نماد پالایشی دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. در این میان، نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۵ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۷۱ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۶۴ درصد، بیشترین افت قیمت در گروه پالایشی را تجربه کردند.

در معاملات روز جاری، باز هم خروج پول حقیقی از سهام پرچمداران پالایشی بیش از باقی نمادها بود، طوری که سهام پالایشگاه‌های اصفهان با ۱۷.۵ میلیارد تومان، بندرعباس با ۹.۲ میلیارد تومان و تهران با ۴.۶ میلیارد تومان، بیشترین خالص خروج پول حقیقی را رقم زدند.

تداوم عقب‌نشینی شاخص صنعت شیمیایی

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز مطابق با کلیت بازار بود و بخش عمده آنها شاهد کاهش قیمت بودند. طوری که در بازار امروز، فقط ۱۹ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۳۸ نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۴۰۱ میلیارد تومان، ۰.۰۳ درصد افت کرد. حقیقی‌ها نیز ۳۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۶۹ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۰.۹۸ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۰.۷۷ درصد رسید. سه نماد صنایع بهداشتی سینا (شفارس)، صنعتی دوده فام (شصدف) و کف (شکف) نیز با افت به ترتیب، ۳.۳۶ درصد، ۲.۱۹ درصد و ۱.۴۶ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

لازم به ذکر است که بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی بازار امروز بار دیگر به سهام گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) رسید و این نماد خروج پول ۴.۵ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.