کد خبر : 12006
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 13:36

صعود شاخص‌های بورسی با حمایت صندوق توسعه ملی

پیشتازی پتروشیمی‌های قائدبصیر، فارابی و نوری در بورس امروز

پیشتازی پتروشیمی‌های قائدبصیر، فارابی و نوری در بورس امروز
با حمایت هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، بورس امروز توانست روند نزولی خود را پایان داده و در مسیر صعود قدم بگذارد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، معاملات بورس تهران برای دومین روز متوالی با دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد دنبال شد اما با حمایت هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، سمت و سوی بازار تغییر کرد و شاخص‌های اصلی صعودی شدند. به این ترتیب وضعیت نمادهای پتروپالایشی بورس نیز دگرگون شد و نمادهای این صنایع سبزپوش شدند.

شاخص کل بورس پس از طی کردن روندی نزولی در روزهای ‌گذشته، بازار امروز را با رشد ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به پایان رساند و در روی پله دو میلیون و ۲۰۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز رشدی ۰.۳۴ درصدی را تجربه کرد.

امروز با جابجایی ۶.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار سهام، ارزش معاملات خرد نیز به دو هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید. همچنین بازار امروز شاهد ورود پول ۱۲۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی بود.

پیشتازی قائدبصیر در گروه پتروشیمی

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۲۲ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و چهار نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۹۸ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی نوری (نوری) هر یک با ۰.۹۳ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی جهرم (جهرم) و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۰.۲۱ درصد، ۰.۱۲ درصد و ۰.۰۶ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی پتروشیمی شیراز در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد شیراز در بازار امروز شاهد خالص خروج پول ۶.۴ میلیارد تومانی بود. این در حالیست که پتروشیمی نوری بیشترین ورود پول حقیقی معادل ۶.۸ میلیارد تومان را تجربه کرد.

«شزنگ» و «شبهرن»؛ تنها پالایشی‌های نزولی بازار امروز

امروز در صنعت فرآورده‌های نفتی بازار در روند صعودی قرار گرفت؛ طوری که پس از رشد قیمت ۹ نماد و افت دو نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۵۶ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت در بازار امروز معادل ۷۶.۴ میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی‌ گروه پالایشی نیز به طور خالص حدود ۲۰۵ میلیون تومان از این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی نوری 20 درصد سهام پتروشیمی اروند را 19 همت خرید

نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۸۸ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۸۵ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۷ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام دو شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۶۴ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۱۹ درصد افت، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۲.۶ میلیارد تومانی به سهام پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر رسید. در مقابل اما سهام پالایش نفت تهران با تزریق پول ۱.۷ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی همراه شد.

شاخص محصولات شیمیایی ۰.۴۱ درصد افزایش یافت

شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز صعودی شد و رشد ۰.۴۱ درصدی را رقم زد. این رشد در حالی رقم خورد که معامله‌گران حدود ۲۲۸ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار امروز رد و بدل کردند و خالص ورود پول سهامداران حقیقی از این صنعت نیز معادل هفت میلیارد تومان بود.

در بورس امروز، ۴۵ نماد شیمیایی با افزایش قیمت پایانی به کار خود پایان دادند و ۹ نماد بازدهی منفی داشتند. ۱۱ نماد نیز روی صفر تابلو به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت به سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۰.۹۹ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۰.۹۸ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۰.۹۵ درصد اختصاص یافت. این در حالیست که پلیمر آریا ساسول (آریا) با افتی ۰.۹۳ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. نمادهای صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۰.۷۸ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۰.۴۶ درصد افت قیمت نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

بررسی تابلوی معاملات صنعت شیمیایی حاکی از آن است که شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در میان ‌هم‌گروهی‌های خود شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۲.۲ میلیارد تومان بود. در طرف دیگر اما بیشترین خروج پول به سهام پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۶.۹ میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.