کد خبر : 8276
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 14:28

سقوط آزاد پتروپالایشی‌های بورس با مصوبه جدید دولت؛

پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و لاوان بیشترین افت قیمت را متحمل شدند

پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و لاوان بیشترین افت قیمت را متحمل شدند
در پی اعلام فرمول جدید نرخ خوراک پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، بخش عمده نمادهای این صنعت افتی قابل توجه را در بازار امروز رقم زدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با انتشار دستورالعمل جدید تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی از سوی دولت، معاملات امروز بازار سهام در این صنایع سقوطی تمام عیار را تجربه کرد. به علاوه، افزایش فشار فروش در این صنایع، میزان عرضه‌ها در کلیت بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد تا بورس تهران، با لباس سرخ به استقبال بهمن ماه برود.

نماگر اصلی بازار سهام، معاملات امروز را با افتی ۱۹ هزار و ۳۳ واحدی معادل ۰.۸۷ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحدی ایستاد. علاوه بر آن، شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز هم‌جهت با شاخص کل حرکت کرد و افتی ۱.۰۵ درصدی را رقم زد.

از سوی دیگر، بورسی‌ها در بازار امروز در مجموع ۱۱.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین خود خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به حدود پنج هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. با این حال، این افزایش در ارزش معاملات زمانی تبدیل به موضوعی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم خروج پول حقیقی نیز در بازار امروز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. طوری که حقیقی‌های بازار به طور خالص بیش از ۹۳۴ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

تنها چهار نماد پتروشیمی مثبت خوردند

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند؛ طوری که تنها چهار نماد این نماد بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و قیمت پایانی ۲۵ نماد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۹۹ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۵۶ درصد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۵۲ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۰۲ درصد، چهار نمادی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند. سه نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴.۰۹ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (کازرو) با ۳.۰۱ درصد و پتروشیمی فن‌آوران (شفن) با ۲.۷۹ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند. پتروشیمی‌های مارون و کرمانشاه نیز در پایان بازار، روی صفر تابلو معامله شدند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول را از سهام شرکت پردیس با نماد شپدیس داشتند؛ به نحوی که حدود ۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد این شرکت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه بندرعباس در صنعت پالایشی بورس امروز/ دهدشت بیشترین افت در میان پتروشیمی‌ها را تجربه کرد

«شزنگ» تنها پالایشی صعودی بورس امروز

نمادهای پالایشی که در طول هفته گذشته روی مدار نزولی حرکت کرده بودند، در بازار امروز با سرعت بیشتری به افت قیمت خود ادامه دادند و تنها نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۷۶ درصدی موفق شد که در بازار امروز پالایشی‌ها صعودی شود.

از سوی دیگر اما ۹ نماد پالایشی سرخ‌پوش شدند و سهام پالایشگاه‌های تهران (شتران) با ۴.۶۳ درصد، بندرعباس (شبندر) با ۳.۹۵ درصد و لاوان (شاوان) با ۳.۸۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

در نتیجه معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار با کاهش ۱.۹۸ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز تنها به حدود ۱۴۰ میلیارد تومان رسید و سهامداران حقیقی نیز نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که امروز سهام پالایش نفت بندرعباس شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات امروز گروه پالایشی‌ها بود. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از نماد شبندر، به ۷.۲ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۴.۸ میلیارد تومان تنها نماد پالایشی بازار امروز بود که ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

کدام نمادهای شیمیایی بیشترین افت قیمت را ثبت کردند؟

بورس امروز در صنعت محصولات شیمیایی نیز سرخ‌پوش بود و شاخص این گروه با کاهش ۰.۷۴ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۴۷۸ میلیارد تومان رسید و بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از این گروه خارج شد.

در معاملات روز جاری، فقط ۱۳ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۴ نماد منفی خوردند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس)، شیمیایی رنگین (شرنگی) و صنعتی دوده فام (شصدف) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۲.۸۱ درصد، ۲.۶۶ درصد و ۲.۶۳ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار نیز سهامداران سه نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۵.۲۹ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۳۲ درصد و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۸۵ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.