کد خبر : 7813
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 15:51

درجا زدن‌های بورس ادامه دارد؛

پیشتازی پالایشگاه بندرعباس در صنعت پالایشی بورس امروز/ دهدشت بیشترین افت در میان پتروشیمی‌ها را تجربه کرد

پیشتازی پالایشگاه بندرعباس در صنعت پالایشی بورس امروز/ دهدشت بیشترین افت در میان پتروشیمی‌ها را تجربه کرد
در روزی که بورس به روند نزولی خود بازگشت، شاخص صنایع پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی، به رشد خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از آنکه بازار سهام در روز گذشته توانست به روند نزولی خود پایان داده و رشدی ناچیز را تجربه کند، شاخص‌های بورس امروز بار دیگر در بازار امروز کاهشی شدند و افت‌های اندک را ثبت کردند. با این وجود، شاخص‌های صنایع پتروپالایشی موفق شدند که همچون روز گذشته در سمت مثبت بازار باقی بمانند.

شاخص کل بورس امروز حدود ۸۰۰ واحد معادل ۰.۰۴ درصد عقب‌نشینی کرد تا روی سطح دو میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی به استقبال روز آتی برود. شاخص کل‌ هم‌وزن نیز در معاملات امروز ۰.۰۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

طی بازار امروز، ۷.۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین اهالی بازار سهام جابجا شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد بازار به چهار هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص بیش از ۵۱ میلیارد تومان پول خود را از بازار خارج کردند.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین رشد را ثبت کردند؟

با وجود تغییر روند معاملات در بورس امروز، صنعت پتروشیمی بورس به تعادل خود ادامه داد. طوری که در پایان معاملات، ۱۲ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند، ۱۵ نماد منفی خوردند و پنج نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

سه شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲.۲۹ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۸ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۶۳ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با افت به ترتیب، ۲.۸۸ درصد، ۱.۵۷ درصد و ۰.۴۵ درصدی، نمادهایی با بیشترین افت قیمت در گروه خود بودند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی تندگویان با بیشترین میزان خروج پول حقیقی نیز مواجه شد. طوری‌که خالص خروج پول از نماد شگویا به حدود ۴.۷ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما بیشترین خالص ورود پول حقیقی نیز در سهام پتروشیمی پردیس و با مبلغ حدود ۱۸ میلیارد تومان رخ داد.

شاخص پالایشی‌ها ۱.۰۴ درصد رشد کرد

صنعت فرآورده‌های نفتی روز معاملاتی قابل قبولی را سپری کرد و شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان، با رشدی ۱.۰۴ درصدی همراه شد. به علاوه، سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی نیز بیشتر از ۲۴ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  دستور اوجی برای آغاز طرح‌های نفتی گلستان

در بازار امروز، هفت نماد پالایشی صعودی بودند و پنج نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. سه نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۸ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۴۸ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۱۶ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای نفت ایرانول (شرانل) با ۲.۰۷ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۱.۲۳ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۷۶ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که در بازار امروز پالایشی‌ها، سهام پالایشگاه تهران بیشترین ورود پول اشخاص حقیقی را با مبلغ ۱۳.۷ میلیارد تومانی شاهد بود و شبندر نیز با تزریق ۱۰.۸ میلیارد تومان پول حقیقی، در رده بعدی قرار گرفت.

خروج پول ۱۲.۲ میلیارد تومانی از نماد شگستر

بررسی عملکرد نمادهای شیمیایی در بازار امروز حاکی از آن است که با توجه به افت کلیت بازار، تعداد نمادهای منفی شیمیایی نیز افزایش یافت اما شاخص این صنعت توانست به صعود خود ادامه دهد و رشد اندک ۰.۰۶ درصدی را به ثبت رساند. به علاوه، در معاملات امروز صنعت شیمیایی، ۲۰ نماد رشد قیمت را تجربه کردند و ۳۲ نماد در سمت منفی بازار قرار گرفتند.

ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز ۲۶۶.۸ میلیارد تومان بود و بیش از ۱۸ میلیارد تومان پول تازه حقیقی از معاملات این گروه خارج شد.

نمادهای شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۶۳ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۲.۰۸ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۱.۶۵ درصد رشد، نمادهایی بودند که در گروه محصولات شیمیایی بازار امروز بیشترین رشد قیمت را داشتند.

در طرف دیگر اما سه نماد توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) و معدنی املاح ایران (شاملا) قرار داشتند که با افت قیمت به ترتیب ۵.۰۹ درصد، ۳.۳۸ درصد و ۲.۱ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت پایانی بودند.

لازم به ذکر است که سهامداران حقیقی گسترش سوخت سبز زاگرس با خارج کردن ۱۲.۲ میلیارد تومان پول از سهام این شرکت، سبب شدند که «شگستر» بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.