کد خبر : 6581
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 12:35

به دنبال بالا رفتن قیمت نفت خام ونزوئلا، ایران و روسیه هم قیمت‌های خود را افزایش دادند

به دنبال بالا رفتن قیمت نفت خام ونزوئلا، ایران و روسیه هم قیمت‌های خود را افزایش دادند
منابع تجاری گفتند که فروشندگان نفت تحریم شده از روسیه و ایران پس از افزایش قیمت نفت خام ونزوئلا به دنبال تعلیق تحریم های آمریکا علیه این تولیدکننده آمریکای جنوبی، قیمت‌های پیشنهادی خود را به چین افزایش می‌دهند.

به گزارش انرژی پرس، معافیت شش ماهه واشنگتن از تحریم‌ها علیه ونزوئلا، رقابت برای نفت سنگین این تولیدکننده اوپک را تشدید کرده و قیمت‌ها را بالا برده و عرضه به چین را کاهش داده است.

این امر برخی از پالایشگاه‌های مستقل چینی موسوم به تیپات‌ها را مجبور کرده است که به دنبال ارزان‌ترین نفت از روسیه و ایران باشند و انتظار می‌رود که تقاضا در اوایل سال ۲۰۲۴ با صدور سهمیه‌های واردات سالانه جدید توسط پکن افزایش یابد.

این موضوع می‌تواند به افزایش درآمدهای نفتی مسکو و تهران کمک کند و تأثیر تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی برای محدود کردن بودجه برنامه هسته ای ایران و جنگ اوکراین را کاهش دهد.

یک تاجر مستقر در چین گفت: «ایران و روسیه از زمان مناسبی برای افزایش قیمت‌ها استفاده کرده‌اند که بدون شک به آنها در افزایش درآمد کمک می‌کند».

طی دو ماه، تخفیف‌ها برای نفت خام ونزوئلا تحویل‌شده به چین از ۲۰ دلار پایین‌تر از ICE برنت به ۱۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت و تقاضا از تیپات‌ها را کاهش داد، در حالی که پالایشگاه‌های هندی و شرکت‌های تجاری بین‌المللی مانند Vitol، Gunvor و Trafigura خرید خود را از سر گرفتند. 

دو منبع بازار چین گفتند تا کنون تنها یک معامله برای نفت خام ونزوئلا به چین در ماه ژانویه با تخفیف ۱۱ دلار در هر بشکه در برابر ICE برنت بر اساس تحویل مشاهده شده است. این در مقایسه با تخفیف هایی به ۱۴ دلار در ماه قبل و حدود ۲۰ دلار در زمان اعمال تحریم های ایالات متحده است.

افزایش برای نفت خام ایران و روسیه

ونزوئلا عمدتاً گریدهای ترش سنگین از جمله مری و بوسکان را به چین می فرستد. به گفته تاجران، این نفت در سال گذشته به طور متوسط بیش از ۷ دلار در هر بشکه ارزان تر از نفت خام سبک متوسط ایران و بیش از ۱۰ دلار کمتر از نفت سبک ESPO روسیه بوده است.

بیشتر بخوانید:  پیش بینی نفت صد دلاری

یکی دیگر از تاجران مستقر در چین گفت: مردم نفت خام ونزوئلا را به دلیل قیمت پایین آن انتخاب کردند.

تعداد بسیار کمی از پالایشگاه ها حاضر به پرداخت چنین قیمت های بالایی برای چنین نفت خام با کیفیت پایینی هستند.

افزایش قیمت نفت ونزوئلا، خریداران چینی را که با حاشیه های ناچیز و سهمیه های واردات محدود نفت خام دست و پنجه نرم می کنند، منصرف کرده و آنها را به سمت گریدهای روسیه و ایران سوق داده است.

به گفته معامله‌گران، محموله‌های نفتی ESPO Blend که در ژانویه بارگیری می‌شد، با قیمتی معادل ۱۰ تا ۳۰ سنت در هر بشکه نسبت به ICE برنت در بنادر چین بر اساس تحویل، معامله شد و از تخفیف‌های کوچک برای محموله‌های بارگیری در ماه دسامبر بازگشت.

یکی از فروشندگان نفت روسی گفت: “تقاضای چین بازگشته است. آنها فعالانه درخواست ESPO می کنند و اورال نیز در نظر گرفته می شود.”

به گفته این فروشنده، هزینه های بالای حمل و نقل در مسیرهای ترانس پاسیفیک همچنین تقاضا برای ESPO را که از بندر کوزمینو در شرق دور روسیه، در فاصله کوتاهی از چین صادر می شود، بهبود بخشید.

معامله گران گفتند که احساسات صعودی همچنین باعث افزایش تقاضا و قیمت نفت ایران شد. آنها گفتند که تخفیف نفت ایران در برابر ICE برنت از ۱۳ دلار در هر بشکه دو ماه پیش به شدت به ۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.